Abstract
In this research, it was aimed to find out the "Effective Teachers' Behavior (ETB)" used by the teachers in preparatory classes of Higher School of Foreign Languages in University of Gaziantep (HSFLUG). This study was carried out from students' perspective since they are at the core point of the teaching/learning process. 170 preparatory students at HSFLUG (n= 56 females and n= 114 males) participated in the study. Data was collected through a developed questionnaire which had thirty-five items. The reliability of the questionnaire was .96. The data analyses were conducted by descriptive and inferential statistics. Chi-square was applied for each item and it was understood that there were no significant difference between the English proficiency level of students and the way they evaluated their teachers. Significant difference was found only for eight items. Students' success was correlated with the scores that they gave to their teachers (r = -.063 and .411). As a result, no significant relationship between students' success and teachers' effectiveness was found. It was found that effective teachers' behavior does not have effect on students' success (t=14.87 and p= .62).
Key words: Effective teachers, Teachers' behavior, Students' view, ELT
Söz konusu çalışmada, Gaziantep Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu hazırlık sınıflarındaki öğretmenlere yönelik "Etkili Öğretmen Davranışları"nı belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğrenme-öğretme sürecinin merkezinde öğrenciler olduğu için, bu çalışma öğrencilerin bakış açılarına göre yapılmıştır. Gaziantep Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulunda bulunan 170 öğrenci çalışmaya katılmıştır (56 kız ve 114 erkek). Araştırmada veriler, 35 önermeden oluşan bir sormacayla toplanmıştır. Anketin güvenilirlik değeri .96 olarak bulunmuştur. Veri analizi betimsel ve çıkarımlarla gerçekleştirilmiştir. Ki-kare uygulamasıyla her bir madde için, öğrencilerin İngilizce yeterlilik seviyeleri ile öğretmenlerini değerlendirmeleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı incelenmiştir. Sadece sekiz madde de fark bulunmuştur. Öğrencilerin başarıları, öğretmenlerine verdikleri puanlamalara ilişkilendirilmiştir (r = -.063 ve .411). İlişkilendirme sonucunda, akademik başarı ile öğretmen etkililiği arasında istatiksel olarak anlamalı bir ilişkinin olmadığı sonucuna varılmıştır. Etkili öğretmen davranışlarının öğrencilerin başarısı üzerinde etkisi olamadığı sonucuna varılmıştır (t=14.87 ve p= .62).
Anahtar kelimeler: Etkili öğretmen, Öğretmen davranışı, Öğrenci görüşü, İDE
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 41 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.