Abstract
In this study, it is aimed at determining whether there is significant relationship between teacher candidates' learning styles and their gender, branch, academic achievement and finding out the relationship between studying habits and learning styles. The universe of the study consisted of teacher candidates in 2010-2011 academic year studying at Education Faculty of Harran University; the sample consisted of teacher candidates studying at Classroom Teaching, Physical Education and Sport Teaching, Religion and Ethics Education Teaching Departments. The data was analyzed with the SPSS 16.0 program. In the study, the data regarding teacher candidates' personal information were collected through "Personal Information Form"; data regarding the learning styles were collected through "Kolb Learning Style Inventory" and the data regarding study habits were collected through "Assessment Study Habits Inventory". Kolmogorov-Smirnov Z Test, Chi-square Test and Pearson Product Moment Correlation Coefficient were used for Analysis of the data. As a result of the study, it was found out that there was not any significant relationship between teacher candidates' learning styles and their gender, department, academic achievement and study habits. Key words: Attitude of parents, Learning Styles, study habits
Öz
Bu araştırmada; üniversite öğrencilerinin öğrenme stillerinin ders çalışma alışkanlıklarına ve akademik başarılarına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, 2010-2011 eğitim öğretim yılında öğrenim görmekte olan Harran Üniversitesi öğrencileri, örneklemini ise Eğitim Fakültesi öğrencileri oluşturmuştur. Veriler anket yoluyla elde edilmiştir. Veriler SPSS 16.0 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada, öğretmen adaylarının kişisel bilgilerine ilişkin veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgiler Formu" ile, öğrenme stillerine ilişkin veriler ise "Kolb Öğrenme Stili Envanteri" ile ders çalışma alışkanlıklarına ilişkin veriler ise "Ders Çalışma Alışkanlıklarını Belirleme Envanteri" kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde; Mann Whitney U testi, Kay-kare testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon Katsayısından yararlanılmıştır. Elde edilen veriler için anlamlılık "0,05" düzeyinde kabul edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Anne-baba tutumu, öğrenme stilleri, çalışma alışkanlıkları
Öğrenme stilleri akademik başarı ders çalışma alışkanlıkları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 41 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.