BibTex RIS Kaynak Göster

THE ANALYSIS OF THE TEXTS IN COURSE BOOKS AND THE STUDENTS' COMPOSİTİONS BY DECONSTRUCTİON METHOD

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 42, 215 - 229, 01.07.2012

Öz

Abstract
The purpose of the Children's Literature products is to contribute to the psychological and intellectual development of children. Elementary and Secondary education represent the educational range demanding the spiritualization of national and moral values. The students in the impact zone of globalization, therefore, need to have a firm ground. It has been established that children supposed to be educated in affiliation with the national and moral values head towards a tendency othering the cultures and nations out of themselves due to the influence of inappropriately chosen texts. It is also understood that the literary texts involved in elementary and secondary course books yield results and load values contrary to the expectations in terms of pedagogical and cognitive view. In this context, another issue is the problem of language and style. However, as the texts involved in the course books are examined carefully, it is found out that they were chosen carelessly far from the target expectations. In this study, sample texts cited from the Turkish Course book for the 8th grades and the compositions written by elementary and secondary school students will be analyzed by deconstruction technique proposed by J. Derrida.
Key Words: Children's Literature, Deconstruction, Othering, Mind, Narration.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1979). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Akyüz, Y. (1997). Türk Eğitim Tarihi, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Derrida, J., Kermode, F., Moi, T. & Norris, C. (2003). Teoriden Sonra Hayat, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Dilidüzgün, S. (1996)., Çağdaş Çocuk Yazını, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Eyüp, B. (2008)., İlköğretim İkinci Kademe 1981 ile 2005 Türkçe Programlarının Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Gündüz, M. (2007). “Abdullah Cevdet’in Eğitim Görüşleri ve İctihad Dergisinde Bazı Eğitim Sorunları, Millî Eğitim Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 36, S. 176
  • Hume, D. (1986). İnsan Zihni Üzerine Bir Araştırma, M.E.G.S.B. Yayınları, Çev: Selmin Evrim, İstanbul.
  • Kadıoğlu, A. (1999). Cumhuriyet İdaresi ve Demokrasi Ruhu, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, M. (2005). “Çocuk Nedir Edebiyat Nereye Düşer”, Hece (Çocuk Edebiyatı Özel Sayısı), S. 104-105.
  • Kartal, E., Özteke, H.Ç. (2010). “İlköğretim Öğrencilerinin Okuduklarını Anlama ve Anlatma Düzeylerinin Belirlenmesi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi (The Journal of İnternational Social Research), Volume 3/11, Spring.
  • Kierkegaard, S. (2005). Günlüklerden ve Makalelerden Seçmeler, Çeviren: İbrahim Kapaklıkaya, Anka Yayınları, İstanbul.
  • Koç, K. (2008). “Demokratik Günah”, Değirmen, S. 14, Yıl: 5
  • Komisyon (2004). 2004 Eğitime %100 Destek Kompozisyon Yarışması İl Birincileri, Ankara.
  • Komisyon (2011). (Kurt, M., Altay, J., Kara, M., İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 8, TAV Yayınları, İstanbul.
  • Küçükalp, K. (2004)., “Yapısöküm”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. 13, S. 1, Bursa.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu I. Bölüm, Madde 2, Fıkra 1.
  • Özdemir, R. (1991). “Atatürk’ün Millî Eğitim Politikası”, Fırat Üniversitesi Dergisi, Sosyal Bilimler, Cilt: 5, S. 1
  • Safa, P. (1990). Eğitim, Gençlik, Üniversite, Ötüken Yayınları, İstanbul.
  • Selçuk, Z. (2012). “Türk Eğitim ve Öğretim Sistemi Reformu – Pilot Bölgelerinden İlk İzlenimler”, Türkiye ve Almanya’da Eğitim Reformu Seminer Raporları, Ankara, Konrad – Adenauer- Stiftung Yayını.
  • Süphandağı, İ. (2004). Batı ve İslam Arasında Oryantalizm, Gelenek Yayınları, İstanbul.
  • Tahir, K. (1990). Notlar / Sanat Edebiyat, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Tahir, K. (1992). Notlar / Osmanlılık / Bizans, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Tazegül, D. (2010). “Türkçe Öğretiminde Anlama ve Zihinde Yeniden Yapılandırma”, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, S. 27, Bahar.
  • Uçan, H. (2008). Dilbilim, Göstergebilim ve Edebiyat Eğitimi, Hece Yayınları, Ankara.
  • Uğur, N. (2003). Anlambilim; Sözcüğün Anlam Açılımı, Doruk Yayınları, Ankara.
  • Ulutaş, N. (2011). İntihar ve Roman, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Vardar, B. (1983). XX. Yüzyıl Dilbilimi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Yeşilyurt, T. (2004). “Ben’in Öteki’leşmesi ya da Söylemin Ayrılığa Dönüşümü”, İslâmiyât, S. 3

DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLER İLE ÖĞRENCİ KOMPOZİSYONLARININ YAPISÖKÜM METODUYLA TAHLİLİ

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 42, 215 - 229, 01.07.2012

Öz

Öz
Çocuk edebiyatı ürünlerinin amacı, çocuğun ruhsal ve zihinsel açıdan gelişimine katkı sağlamaktır. İlk ve ortaöğretim, milli ve manevi değerlerin çocuğa kazandırılması gereken eğitim aralığını temsil eder. Üniversitede, küreselleşmenin savrulma alanı içerisinde yer alan öğrencilerin, mensubu oldukları medeniyet değerlerini içselleştirmede sağlam bir temele sahip olmaları gerekmektedir. Milli ve manevi değerlerine bağlı olarak yetiştirilmesi öngörülen çocukların seçilen yanlış metinler etkisiyle başka kültür ve milletleri ötekileştiren bir eğilime yönelmeleri muhtemeldir. İlk ve ortaöğretim ders kitaplarında yer alan edebî metinlerin çocukta, gerek pedagojik gerekse bilişsel açıdan beklenilenin aksine bir sonuç verdiği, çocukta, öngörülen kazanımların aksine davranışlar yüklediği görülmektedir. Bu bağlamda karşılaşılan diğer bir sorun ise kullanılan dil ve üslûp meselesidir. Ancak ders kitaplarına konulan metinlerin, beklenilen kazanımlardan uzak bir anlayışla ve özensizce seçildiği, metinler irdelendikçe açığa çıkmaktadır. Bu çalışmada, öncülüğünü J. Derrida'nın yaptığı yapısöküm tekniğiyle ilköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı ile ilk ve ortaöğretim öğrencilerinin kompozisyonlarından seçilen örnek metinler tahlil edilecektir.
Anahtar Kelimeler: Çocuk Edebiyatı, Yapısöküm, Öteki, Zihin, Anlatı

Kaynakça

  • Aksan, D. (1979). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Akyüz, Y. (1997). Türk Eğitim Tarihi, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Derrida, J., Kermode, F., Moi, T. & Norris, C. (2003). Teoriden Sonra Hayat, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Dilidüzgün, S. (1996)., Çağdaş Çocuk Yazını, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Eyüp, B. (2008)., İlköğretim İkinci Kademe 1981 ile 2005 Türkçe Programlarının Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Gündüz, M. (2007). “Abdullah Cevdet’in Eğitim Görüşleri ve İctihad Dergisinde Bazı Eğitim Sorunları, Millî Eğitim Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 36, S. 176
  • Hume, D. (1986). İnsan Zihni Üzerine Bir Araştırma, M.E.G.S.B. Yayınları, Çev: Selmin Evrim, İstanbul.
  • Kadıoğlu, A. (1999). Cumhuriyet İdaresi ve Demokrasi Ruhu, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, M. (2005). “Çocuk Nedir Edebiyat Nereye Düşer”, Hece (Çocuk Edebiyatı Özel Sayısı), S. 104-105.
  • Kartal, E., Özteke, H.Ç. (2010). “İlköğretim Öğrencilerinin Okuduklarını Anlama ve Anlatma Düzeylerinin Belirlenmesi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi (The Journal of İnternational Social Research), Volume 3/11, Spring.
  • Kierkegaard, S. (2005). Günlüklerden ve Makalelerden Seçmeler, Çeviren: İbrahim Kapaklıkaya, Anka Yayınları, İstanbul.
  • Koç, K. (2008). “Demokratik Günah”, Değirmen, S. 14, Yıl: 5
  • Komisyon (2004). 2004 Eğitime %100 Destek Kompozisyon Yarışması İl Birincileri, Ankara.
  • Komisyon (2011). (Kurt, M., Altay, J., Kara, M., İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 8, TAV Yayınları, İstanbul.
  • Küçükalp, K. (2004)., “Yapısöküm”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. 13, S. 1, Bursa.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu I. Bölüm, Madde 2, Fıkra 1.
  • Özdemir, R. (1991). “Atatürk’ün Millî Eğitim Politikası”, Fırat Üniversitesi Dergisi, Sosyal Bilimler, Cilt: 5, S. 1
  • Safa, P. (1990). Eğitim, Gençlik, Üniversite, Ötüken Yayınları, İstanbul.
  • Selçuk, Z. (2012). “Türk Eğitim ve Öğretim Sistemi Reformu – Pilot Bölgelerinden İlk İzlenimler”, Türkiye ve Almanya’da Eğitim Reformu Seminer Raporları, Ankara, Konrad – Adenauer- Stiftung Yayını.
  • Süphandağı, İ. (2004). Batı ve İslam Arasında Oryantalizm, Gelenek Yayınları, İstanbul.
  • Tahir, K. (1990). Notlar / Sanat Edebiyat, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Tahir, K. (1992). Notlar / Osmanlılık / Bizans, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Tazegül, D. (2010). “Türkçe Öğretiminde Anlama ve Zihinde Yeniden Yapılandırma”, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, S. 27, Bahar.
  • Uçan, H. (2008). Dilbilim, Göstergebilim ve Edebiyat Eğitimi, Hece Yayınları, Ankara.
  • Uğur, N. (2003). Anlambilim; Sözcüğün Anlam Açılımı, Doruk Yayınları, Ankara.
  • Ulutaş, N. (2011). İntihar ve Roman, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Vardar, B. (1983). XX. Yüzyıl Dilbilimi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Yeşilyurt, T. (2004). “Ben’in Öteki’leşmesi ya da Söylemin Ayrılığa Dönüşümü”, İslâmiyât, S. 3
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurullah Ulutaş Bu kişi benim

İsmail Süphandağı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2012
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Ulutaş, N., & Süphandağı, İ. (2012). DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLER İLE ÖĞRENCİ KOMPOZİSYONLARININ YAPISÖKÜM METODUYLA TAHLİLİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 215-229.

                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.