Abstract
In this study, the relationship between students' perceptions of fairness regarding the learning environment and attitudes towards the teaching profession were investigated. The target population in this study is 2600 students enrolled in Faculty of Education, Adiyaman University. Of these 2600 students, 875 are selected by using stratified sampling. Data were collected by using "Personal Information Form", "Fair Learning Environment Questionnaire" and " Attitude Towards The Teaching Profession". In the analysis of data; t test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), LSD test and regression analysis were used.The analysis of data clearly showed that while male students' level of perceptions about the learning environment were fairly low, female students' level of perceptions were moderate. The attitudes toward the profession shows that a high level in both grups. Statistically significant differences were found between groups in terms of "gender" and "depertment/program" variables in "perceptions of fairness regarding the learning environment" and "attitudes towards teaching profession". While there is a statistically significant difference in "perceptions of fairness regarding the learning environment" in terms of "grade level" and "schooling type" variable, there was no significant difference was observed in "attitudes towards teaching profession". When the relationship between perceptions of fairness regarding the learning environment and attitudes towards teaching profession have been analyzed, a low positive correlation was found.
Key Words; attitude towards the proffesion, justice, learning environment, teacher candidates, faculty of education
attitude towards the proffesion justice learning environment teacher candidates faculty of education
Öz
Bu çalışmada, eğitim fakültesi öğrencilerinin, öğrenme ortamına ilişkin adalet algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesine çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan 2600 öğrenci içinden tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenen 800 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla "Kişisel Bilgi Formu", "Adil Öğrenme Ortamı Ölçeği" ve "Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde; t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), LSD testi ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Veriler; erkek öğrencilerin öğrenme ortamını düşük düzeyde adil olarak algılarken kadın öğrencilerin orta düzeyde algıladıklarını, mesleğe yönelik tutumun her iki grupta da yüksek düzeyde olduğunu göstermektedir. Cinsiyet ve program değişkenlerine göre adalet algıları ve mesleğe yönelik tutumlarda, gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmaktadır. Sınıf ve öğrenim türü değişkenlerine göre; adalet algılarında anlamlı bir fark varken mesleğe yönelik tutumlarda bir farklılık gözlenmemiştir. Adalet algısı ile mesleğe yönelik tutum arasındaki ilişkinin analizinde, düşük düzeyde olumlu bir ilişki bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler; mesleğe yönelik tutum, adalet, öğrenme ortamı, öğretmen adayı, eğitim fakültesi.
mesleğe yönelik tutum adalet öğrenme ortamı öğretmen adayı eğitim fakültesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 46 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.