In the rapidly changing world, an individual should behave in accordance with universal values and know how to solve moral problems in order to be able to avoid any problems. This fact implements the importance of teachers' role while teaching values. This study was conducted to take teachers opinions about applications of values education in social science classes. The group of this study is formed by 102 classroom teachers who work in public schools in Çankaya district of Ankara. The data was gathered from survey forms and semi-structured interview forms which are both developed by the researcher. For the reliability of the survey Cronbach Alpha co-efficient was estimated 0.86. In the quantitative analysis of data, percentage, mean, standard deviation calculations and KruskalWallis H-Test were used whereas content analysis was used in qualitative data analysis. Findings of the study show that most of the teachers focus on the activities about responsibility; inculcation, modeling and values clarification as value attainment approach; collaborative learning technique and creative drama method and also use observation as the measurement and evaluation activity. Besides there is no significant difference among the opinions of teachers (related with values education) in the schools separated as upper (70%-51%), medium (50%-31%) and lower (30%-11%) according to the percentage of students they replaced to secondary education institutions with an exam (called as OKS).Key Words: Universal Values, Values Education, Social Science Curriculum
Hızlı değişen dünyada, bireyin sosyal ilişkilerinde sorun yaşamaması için evrensel olarak kabul edilen değerlere uygun davranması ve karşılaştığı ahlaki problemleri nasıl çözeceğini bilmesi gerekmektedir. Bu durum, öğretmenlerin öğretme-öğrenme sürecinde değer eğitimine yönelik etkinliklere vermesi gereken önemi arttırmaktadır. Bu noktadan yola çıkarak geliştirilen bu çalışmada dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler dersinde değerler eğitimi ile ilgili yaptıkları uygulamalara ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2007-2008 öğretim yılında Ankara ili Çankaya Merkez İlçesinde yer alan ilköğretim okullarında görev yapan 102 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Anketin güvenirlik katsayısı (Croanbach alfa) 0,86 olarak bulunmuştur. Nicel verilerin analizinde ise yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplamaları kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmenlerin çoğunluğunun, sosyal bilgiler dersinde sorumluluk sahibi olma değerine ilişkin etkinliklere, değer kazandırma yollarından telkin, model olma ve değer aydınlatmasına, öğretim yöntem ve tekniklerinden işbirliğine dayalı öğrenme tekniği ve yaratıcı drama yöntemlerine ve ölçme ve değerlendirme etkinliği olarak ise gözleme yer verdiklerini göstermektedir.
Anahtar Sözcükler: Evrensel Değerler, Değerler Eğitimi, Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı
Evrensel Değerler Değerler Eğitimi Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 46 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.