The purpose of this study was to determine predictive power of gender, age, academic success, trait anxiety, hopelessness and self-esteem on risk behaviors of adolescents. The sample of the study consisted of 519 (291 female and 228 male) students from six high schools in the metropolitan City of Ankara, Turkey, during spring the semester of 2011- 2012 academic year. Risk Behaviors Scale, State-Trait Anxiety Inventory Anxiety Subscale, Beck Hopelessness Scale, Coopersmith Self-Esteem Inventory and Personal Information Form were used for data collection. Multiple regression analysis was used for data analysis. Results showed that gender, age, academic success, trait anxiety, hopelessness and self-esteem accounted for 21% of variance in adolescent risk behaviors. Gender, age, trait anxiety and hopelessness significantly predicted adolescent risk behavior. Male students had higher scores on risk behaviors than female students. Higher scores on age, trait anxiety and hopelessness corresponded to higher scores in risk behaviors. On the other hand, academic success and self-esteem did not significantly predict adolescent risk behavior. Results, limitations of the study, implications of the findings and recommendations for psychological counselors and future research were discussed.
Risk behavior adolescent trait anxiety hopelessness self-esteem
Bu araştırmanın amacı cinsiyet, yaş, başarı, sürekli kaygı, umutsuzluk ve benlik saygısının ergenlerin riskli davranışlarını yordama gücünü belirlemektir. Araştırma, 2011-2012 Öğretim Yılı bahar döneminde Ankara’da altı farklı liseye devam eden toplam 519 (291 kız, 228 erkek) lise öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Riskli Davranışlar Ölçeği, Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri’nin Sürekli Kaygı Alt Ölçeği, Back Umutsuzluk Envanteri, Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri’nin Kısa Formu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Veri analizinde çoklu regresyon tekniği kullanılmıştır. Bulgulara göre cinsiyet, yaş, akademik başarı, sürekli kaygı, umutsuzluk ve benlik saygısı değişkenleri birlikte ergenlerde riskli davranış varyansının %21’ini açıklamaktadır. Cinsiyet, yaş, sürekli kaygı ve umutsuzluk lise öğrencilerinin riskli davranışlarını anlamlı olarak yordamaktadır. Erkek öğrenciler kız öğrencilerden daha yüksek riskli davranış puanlarına sahiptir. Yaş, sürekli kaygı ve umutsuzluk değişkenlerine ilişkin puanlar arttıkça riskli davranışlar da artmaktadır. Diğer yandan akademik başarı ve benlik saygısı ergenlerin riskli davranışlarını anlamlı olarak yordamamaktadır. Sonuçlar, araştırmanın sınırlıkları ve doğurguları tartışılmış, psikolojik danışman ve araştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Riskli davranışlar, ergen, sürekli kaygı, umutsuzluk, benlik saygısı
Riskli davranışlar ergen sürekli kaygı umutsuzluk benlik saygısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Kasım 2014 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 13 Sayı: 51 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.