Electric vehicles are vehicles that do not emit harmful emissions to the environment and operate on electrical energy. With developing technology and increasing awareness, electric vehicles are rapidly increasing their popularity as environmentally friendly transportation alternatives. Furthermore, electric vehicle sales in Turkey, are increasing rapidly. This study aims to examine the relationship between electric vehicle sales and carbon emissions and energy consumption using data from January 2019 to November 2022. The study first started with the Fourier-ADF unit root test. In the next stage, Fourier-Granger and Fourier-Toda-Yamamoto causality tests were calculated according to the stationarity levels in the levels. According to the results, it was determined that there is a bidirectional causality relationship between electricity consumption and electric vehicle sales. After the causality tests were completed, the cointegration test was started. Fourier ARDL cointegration test was used to determine the cointegration relationship between carbon emissions and electric vehicle sales. Fourier ADL cointegration tests were applied for electric vehicle sales and electricity consumption, which show the same level of stationarity. According to the results, a cointegration relationship was found between electric vehicle sales and electricity consumption. In line with these results, FMOLS Fourier Cointegration coefficient estimate was calculated.
Electric Vehicle Sales Carbon Emissions Electricity Consumption Fourier ARDL Cointegration Test FMOLS Fourier Coefficient Estimator
Elektrikli araçlar, çevreye zararlı emisyonlar yaymayan ve elektrik enerjisiyle çalışan taşıtlardır. Gelişen teknoloji ve artan farkındalıkla birlikte, elektrikli araçlar çevre dostu ulaşım alternatifleri olarak popülerliklerini hızla arttırmaktadırlar. Bu nedenle, Dünya’da olduğu gibi Türkiye’de de elektrikli araç satışları da her geçen gün hızla yükselmektedir. Bu çalışma, Ocak 2019 ile Kasım 2022 arası dönemdeki verileri kullanarak elektrikli araç satışları ile karbon emisyonu ve enerji tüketimi ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmaya ilk olarak Fourier-ADF birim kök testi ile başlanmıştır. Sonraki aşamada düzeylerdeki durağanlık seviyelerine göre Fourier Granger ve Fourier Toda Yamamoto nedensellik testleri hesaplanmıştır. Sonuçlara göre, elektrik tüketimi ile elektrikli araç satışları arasında çift yönlü nedensellik ilişkisi olduğu belirlenmiştir. Nedensellik testleri tamamlandıktan sonra eşbütünleşme testine geçilmiştir. Fourier ARDL eşbütünleşme testi, karbon emisyonu ve elektrikli araç satışları arasındaki eşbütünleşme ilişkisini belirlemek için kullanılmıştır. Aynı düzeyde durağanlık gösteren elektrikli araç satışları ve elektrik tüketimi için ise Fourier ADL eşbütünleşme testleri uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre elektrikli araç satışları ile elektrik tüketimi arasında eşbütünleşme ilişkisi bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda FMOLS Fourier Eşbütünleşme katsayı tahmini hesaplanmıştır. Yapılan analizler, elektrikli araç satışlarının çevresel etkileri ve enerji tüketimi üzerindeki rolünü anlamak adına kritik bir adım oluşturmaktadır. Değerlendirme sonucunda elde edilen sonuçların sonraki çalışmalara rehberlik etmesi amaçlanmaktadır.
Elektrikli Araç Satışları Karbon Emisyonu Elektrik Tüketimi Fourier ARDL Eşbütünleşme Testi FMOLS Fourier Katsayı Tahmini
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme , Satış Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 91 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.