Batı düşüncesinde ilerlemeye yüklenen anlam ilerlemenin bir noktadan sonra sona erip ermeyeceği tartışmalarına da neden olmuştur. Bu konuda farklı düşünürler tarihi sonlandıran ve hatta donduran çeşitli teoriler ortaya atmışlardır. “Tarihin sonu”nun geldiğini ve “son insan” modelinin ortaya çıktığını düşünen kişilerden birisi de Francis Fukuyama olmuştur. Bu tez sosyal bilimlerde uzun bir dönem tartışmalara neden olmuştur. Fukuyama çeşitli eserlerinde “tarihin sonu ve son insan” tezini destekleyen çalışmalar yapmıştır. Fukuyama’nın “tarihin sonu ve son insan” tezi özellikle 21. yüzyılın başında yaşanan teknolojik gelişmelerle “insan ötesi/sonrası” konulu yaklaşımlarla farklı bir boyut kazanmıştır. İnsanın teknolojik bir varlığa dönüştürme idealine sahip bu yaklaşımların en bilineni transhümanizmdir. Bu duruma kayıtsız kalmayan Fukuyama, kendi ilmi hayatının en önemli yaklaşımını reddeden, reddetmek zorunda kalan çalışmalar yapmıştır. Fukuyama “son insan” tezinde överek bahsettiği doğa bilimlerinin ve teknolojinin gelişimi konusunda artık endişe duymaktadır. Çünkü “son insan” modelini yarattığını düşündüğü bilimsel ve teknolojik gelişmeler bilinen insanın sonunu getirme idealine yönelmiştir. Bu da Fukuyama’nın kendi tezini reddeden bir yaklaşıma kaymasına, hatta önceki tezinin temel argümanlarının geldiği noktadan endişe duymasına neden olmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Politika ve Yönetim (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 92 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.