İşletmelerin hayatta kalabilmeleri ve rakiplerine karşı sürdürülebilir rekabet avantajını elde edebilmeleri için çalışanlarının yüksek iş performanslarıyla örgütleri için değer yaratabilmeleri gereklidir. İş performansı çalışanların özgün davranışlarının bir sonucudur ve bu davranışlar kişisel özellikler yanı sıra, bireylerin sosyal, örgütsel ve psikolojik etkileşimleriyle şekillenmektedir. Bu çalışmanın amacı endüstri işletmelerinde çalışanların algıladıkları sosyal destek düzeylerinin iş performansları ve psikolojik iyi oluş düzeyleriyle etkileşimini incelemektir. Araştırma Karabük ilinde faaliyet yürüten bir tekstil işletmesinde yüz yüze anket tekniğiyle veri toplanarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada değişkenler arası ilişkiler Pearson Korelasyon testiyle, etki analizi ve aracılık etkisi ise basit ve çoklu regresyonla incelenmiştir. Analizler sonucunda sosyal destek düzeyiyle psikolojik iyi oluş ve iş performansı arasında pozitif yönlü ve zayıf, psikolojik iyi oluşla iş performansı arasında ise pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonuçları sosyal destek algısının iş performansını anlamlı düzeyde etkilediğini ve psikolojik iyi oluş düzeyinin bu etkileşimde tam aracılık etkisine sahip olduğunu göstermektedir. Araştırma sonucuna göre işletmelerde çalışanların psikolojik iyi oluş seviyelerini yükseltecek sosyal destek uygulamalarına ağırlık vermeleri ve bu faaliyetlere çalışan ailelerinin katılımını sağlamaları önerilmektedir.
Bu makaleye esas olan alan araştırması için gerekli etik kurul izni, Karabük Üniversitesi Rektörlüğü, Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulunun 29.03.2024 tarih ve 2024/04 sayılı toplantı kararıyla alınmıştır.
In order for businesses to survive and gain a sustainable competitive advantage, their employees must be able to create value for their organizations with high job performance. Job performance is a result of employees' unique behaviors that are shaped by their personal characteristics and social, organizational and psychological interactions. The aim of this study is to investigate the interaction between social support, psychological well-being and job performance levels of employees in industrial enterprises. The research was carried out by collecting data using face-to-face survey technique in a textile company operating in Karabuk. The relationships between variables were examined with Pearson Correlation test, and the effect analysis and mediation effect were examined with simple and multiple regression. Results revealed a positive and weak relationship between the level of social support and psychological well-being/job performance, and a positive moderate relationship between psychological well-being and job performance. Regression analysis results show that social support significantly affects job performance and psychological well-being has a full mediating effect on this interaction. According to the results, it was recommended that businesses focus on social support practices to increase the psychological well-being levels of employees and ensure the participation of employees' families in these activities.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Küçük İşletme Organizasyonu ve Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 1 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.