Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reklamda Sinemasal Anlatı Kullanımı: The Journey Filmi Örneği

Yıl 2025, Cilt: 24 Sayı: 1, 211 - 237, 29.01.2025
https://doi.org/10.17755/esosder.1517158

Öz

Bilişim sistemleri ve teknolojileri alanındaki gelişmeler, iletişim şekilleri ve medyanın kullanımını da değiştirmiştir. Disiplinlerarası çalışmalarla şekillenen Yeni Medya, karşılıklı etkileşim özelliği sayesinde; kullanıcısının veya hedef kitlesinin içeriğe müdahale etmesine, katkı sunmasına ve paylaşmasına izin vermektedir. Teknolojik gelişmelerden nasiplenen yeni medyayla reklam yöntemleri de değişmiş, reklamın çeşitliliği artmış, reklam bir tüketim malzemesi haline gelmiş ve tüketiciyi pasif konumdan çıkararak kontrol sahibi yapmıştır. Bu yöntemlerden biri de sinemasal anlatımlı reklam yöntemi olan "advermovie" çalışmalarıdır. Kullanıcı etkileşimini fırsat olarak kullanarak, viral yöntemlerle yayılması ve eğlence ile reklamı bir araya getirmesi bakımından ilgi çekmektedir. Çalışmada Türk Hava Yollarının "The Journey" isimli advermovie çalışması detaylı incelenmiş ve reklamın sinemasal anlatıyla buluşması gösterge bilimsel yöntemle analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2003). Sinemada Anlam ve Anlatım. Alfa Yayıncılık, 2. Basım.
  • Akmeşe, Z., & Arda, Ö. (2020). Ken Loach Sinemasında ‘Özgürlük Teması’ ve ‘Özgürlük Rüzgârı’ Filminin Çerçeveleme Çözümlemesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 2108-2131. Arkan, G. N. (2023). Dijital Sinemada Reklamsal Anlatının Etkisi ve Advermovie, Neva Doğan (Ed.), Dijital Evrende Reklam. Literatürk Academia, 211-234.
  • Arslan, E. (2010). Sinema Reklamciliği: Sinema Salonunun Bir Reklam Mecrasi Olarak Kullaniminin Türkiye Örneğinde İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, 1(39), 5-27.
  • Aydın, D., & Orta, N. (2009). Sinemanın Reklam Aracı Olarak Kullanımı 'Türk Filmlerinde Marka Yerleştirme Uygulamaları'. Istanbul University Faculty of Communication Journal, 1(36), 7-23.
  • Aydoğan H. (2024). Anlatı Reklamlarının Mini-Dizi Hâli: Kristal Elma Ödüllü Reklamlar Üzerinden Bir İnceleme, Alanya Akademik Bakış Dergisi, 8(1), 268-281.
  • Barrett, T. (2009). Fotoğrafı Eleştirmek- İmgeleri Anlamaya Giriş, Çev. Yeşim Harcanoğlu, Hayalbaz Yayınevi, 1. Baskı.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. Kültür Bakanlığı Yayınları, 1. Baskı.
  • Bellitaş, E. (2010). Bir reklam aracı olarak fragman: Türk ve Amerikan filmlerinin fragmanlarında kullanılan duygusal çekiciliklerin ve yaratıcı yapım uygulamalarının karşılaştırılması (Master's thesis, Anadolu University (Turkey)).
  • Berger, J. (2006). Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur Salman, Metis Yayınları, 12. Baskı.
  • Bolat N. (2022). Reklam Film (Advermovie): Uzun Metraj Film Olarak Reklam, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 8(2), 651-670.
  • Bordwell, D. (2010). Film Art: An Introduction. Mcgraw Hill Education, 12. Baskı.
  • Can, S., & Tunç, Z. (2016). Ortaköy Camii Keşf-i Evvel Defterleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi (37), 198-239.
  • Çipe, K. (2011). Diyalog ve sinema. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, (22), 111-118.
  • Darıcı, S. (2013). Bilinçaltı Reklamcılık ve İletişim Teknikleri, İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
  • DeBlassie, P. (2015). Trauma, Death, and the Archetype of Hope. Depth Insights, (8).
  • Dilek, Y. (2021). Eski Yakındoğu’da Göz Sembolizmi ve Düalizm: Mezopotamya, Mısır ve İsrail. Tarih Dergisi, (74),1-30.
  • Einstein, M. (2018). Dijital Reklamın Gizli Dünyası: İçerik Pazarlaması ve Doğal Görünen Reklamlar, Çev: Damla Tanla, The Kitap Yayınları.
  • Field, S. (2020). Senaryo Yazarının Elkitabı, Çev. Mehmet Gürsel, Alfa Yayınları, 1. Baskı.
  • Freud, S. (2016). Psikanaliz Üzerine Yeni Araştırmalar ve Bulgular. Say Yayınları, 1. Baskı.
  • Godin, S. (2018). This Is Marketing Portfolio. Penguin Random House.
  • Gökırmak, H. (2014). Türk Hava Yolları'nın Havacılık Sektöründeki Konumu. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 1-29.
  • Gölgeli, K. (2022) "The Evolution of Advertising in Interactive Movies and Video Games" In Cinema Studies Different Perspectives, Ed. Burak TURTEN, University of South Florida M3 Center Publishing, 65-74.
  • Güneş, S. (2012). Türk Çay Kültürü ve Ürünleri. Milli Folklor, 24(94).
  • Hauser, A. (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi, Çev. Yıldız Gölönü, 1. Basım, Remzi Kitabevi.
  • Hayward, S. (2008). Reviewing Quality Cinema: French Costume Drama of the 1950s. Studies in French Cinema, 8(3), 229-244.
  • Himam, F. D., Tekcan, E. (2014). Erken Cumhuriyet Dönemi Terzilik Kültürü ve Ulusal Maddi Kültürün İnşası. Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi, (20), 222-254.
  • İmançer, A., İmançer, D. (2014). Stereotip Teorisi Alman Televizyonunda Amerikan Dizilerini Araştırmaya Yönelik Ön Düşünceler. Selçuk İletişim Dergisi, 2(1), 47-56.
  • İmik Tanyıldızı, N. (2010). Filmde Müzik Kullanımı: “Mutluluk” Filmi Örneğiyle. Akdeniz İletişim Dergisi, 14.
  • Karadağ, H. E., Parıltı, N. (2021). Nöro Pazarlama, Bilinçaltı Algı ve Gösterge Bilimsel Çerçevesinden “Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi” Sinema Filminin Çözümlemesi ve Anlamlandırma. Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(1), 111-134.
  • Karray, S.,& Debernitz, L.(2017). The effectiveness of movie trailer advertising. International Journal of Advertising, 36(2), 368-392.
  • Kelley, L. D., Sheehan K. B. (2022). Advertising Management in a Digital Environment. Routledge.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan I. (2021). Marketing 5.0: Technology for Humanity, John Wiley & Sons.
  • Li, L.R.,& Deng, Z.H. (2016). Marketing via Micro-film in Chinese Academic Libraries. Libri-International Journal of Libraries And Information Studies, 66(3), 239-250.
  • Mascelli, J. V. (2002). Sinemanın 5 Temel Öğesi, Çev. Hakan Gür, İmge Kitabevi, 1. Baskı.
  • McNeill, I. (2020). Music and Spatial Injustice in Banlieue Cinema. French Screen Studies, 20(3-4), 317-335.
  • Metz, C. (2012). Sinemada Anlam Üstüne Denemeler. Hayalperest Yayınevi, Çev. Oğuz Adanır, 1. Baskı.
  • Miller, C. H. (2020). Digital Storytelling. CRC Press.
  • Murray, J. H. (2016). Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. The Free Press.
  • Ormanlı, O. (2011). Başlangıç Filminde Psikanalitik Öğeler ve Rüya Olgusu. Yedi, DEÜ GSF Dergisi, (6), 55-62.
  • Özdel, G. (2012). Foucault Bağlamında İktidarın Görünmezliği ve “Panaptikon” İle “İktidarın Gözü” Göstergeleri.
  • Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2(1), 22-29.
  • Palencia-Lefler Ors, M. (2021). Sound Metaphors in Audiovisual Advertising: Musical and Cross-Linguistic Research on Sound Metaphor. Music Scholarship, (2), 111-123.
  • Peng, L. & Wang, C. (2020). Computational Advertising Market and Technologies for Internet Commercial Monetization. Second Edition, CRC Press.
  • Peralta, J.B., Quenta, N.F.,& Veramendi, A.J.(2019). Measuring The Effect of Persuasion of Product Placement in the Cinema. 3C TIC: Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 8(3), 70-80.
  • Pringle, H. (2004). Celebrity Sells. John Wiley & Son.
  • Rennhoff, A.D.,& Wilbur,K.C.(2011). The Effectiveness of Post-Release Movie Advertising. Internatıonal Journal of Advertısıng, (30), 305-328. Rıfat, M. (2009). Göstergebilimin ABC' si. Say Yayınları, 3. Baskı.
  • Rutherford, P.(2000). Yeni İkonalar, Çev. Mustafa K. Gerçeker, Yapı Kredi Yayınları, 2. Baskı.
  • Sözen, M. (2003). Sinemada Renk-Sembolik Anlamlar, 1. Baskı, Detay Yayıncılık.
  • Sözen, M. (2015). Sinemasal Anlatılarda Sesin Uzamsal ve Zamansal Kurulumu ve Örnek Filmler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (13), 16-39.
  • Surowiecki, J. (2005) The Wisdom of Crowds, Anchor Books.
  • Şenyapılı, Ö. (2003). Sinema ve Tasarım, 2. Baskı, Boyut Yayın Grubu.
  • Tarkovski, A. (2017). Mühürlenmiş Zaman. Agora Kitaplığı Yayınları, 4. Basım.
  • Taşkın, A., Erman, O. (2021). Strüktür Bileşeni Olmanın Ötesinde Kolonun Mimari Tasarımda Rolü. Tasarım Kuram Dergisi, 17(34), 14-32. Wang, Y.Y. (2013). 3RD International Conference on Education and Education Management, 27, 74-77.
  • Yakob, F. (2022). Paid Attention: Innovative Advertising for a Digital World, Kogan Page, Second Edition.
  • (01.05.2024). Eaton, J. E-Word of Mouth Marketing http://college.cengage.com/business/modules/eWOM_secure.pdf
  • (16.05.2024). Ridley Scott’ ın THY Reklam Filmi Yayınlandı. Fortune Turkey. https://www.fortuneturkey.com/yonetmenligini-ridley-scottin-ustlendigi-thy-reklami-yayinda (17.05.2024). Çırağan Sarayı’nın Tarihi. Kempinski Official Web Site. https://www.kempinski.com/tr/ciragan-palace/overview/otel-bilgileri/ciragan-sarayi-nin-tarihi

The Use of Cinematic Narrative in Advertising: The Journey Movie Example

Yıl 2025, Cilt: 24 Sayı: 1, 211 - 237, 29.01.2025
https://doi.org/10.17755/esosder.1517158

Öz

The developments in the field of information systems and technologies have also changed the forms of communication and the use of media. New media shaped by interdisciplinary studies, allows its user or target audience to intervene, contribute and share the content with its mutual interaction features. Advertising methods have also changed with the new media benefiting from technological developments, the diversity of advertising has increased, advertising has become a consumption material and has taken the consumer out of a passive position and made him/her in control. One of these methods is "advermovie" studies, which is a cinematic narrative advertising method. By using user interaction as an opportunity, it attracts attention in terms of spreading through viral methods and bringing together entertainment and advertisement. In the study, the advermovie work of Turkish Airlines named "The Journey" was examined in detail and the meeting of the advertisement with the cinematic narrative was analysed with the semiotic method.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2003). Sinemada Anlam ve Anlatım. Alfa Yayıncılık, 2. Basım.
  • Akmeşe, Z., & Arda, Ö. (2020). Ken Loach Sinemasında ‘Özgürlük Teması’ ve ‘Özgürlük Rüzgârı’ Filminin Çerçeveleme Çözümlemesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 2108-2131. Arkan, G. N. (2023). Dijital Sinemada Reklamsal Anlatının Etkisi ve Advermovie, Neva Doğan (Ed.), Dijital Evrende Reklam. Literatürk Academia, 211-234.
  • Arslan, E. (2010). Sinema Reklamciliği: Sinema Salonunun Bir Reklam Mecrasi Olarak Kullaniminin Türkiye Örneğinde İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, 1(39), 5-27.
  • Aydın, D., & Orta, N. (2009). Sinemanın Reklam Aracı Olarak Kullanımı 'Türk Filmlerinde Marka Yerleştirme Uygulamaları'. Istanbul University Faculty of Communication Journal, 1(36), 7-23.
  • Aydoğan H. (2024). Anlatı Reklamlarının Mini-Dizi Hâli: Kristal Elma Ödüllü Reklamlar Üzerinden Bir İnceleme, Alanya Akademik Bakış Dergisi, 8(1), 268-281.
  • Barrett, T. (2009). Fotoğrafı Eleştirmek- İmgeleri Anlamaya Giriş, Çev. Yeşim Harcanoğlu, Hayalbaz Yayınevi, 1. Baskı.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. Kültür Bakanlığı Yayınları, 1. Baskı.
  • Bellitaş, E. (2010). Bir reklam aracı olarak fragman: Türk ve Amerikan filmlerinin fragmanlarında kullanılan duygusal çekiciliklerin ve yaratıcı yapım uygulamalarının karşılaştırılması (Master's thesis, Anadolu University (Turkey)).
  • Berger, J. (2006). Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur Salman, Metis Yayınları, 12. Baskı.
  • Bolat N. (2022). Reklam Film (Advermovie): Uzun Metraj Film Olarak Reklam, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 8(2), 651-670.
  • Bordwell, D. (2010). Film Art: An Introduction. Mcgraw Hill Education, 12. Baskı.
  • Can, S., & Tunç, Z. (2016). Ortaköy Camii Keşf-i Evvel Defterleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi (37), 198-239.
  • Çipe, K. (2011). Diyalog ve sinema. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, (22), 111-118.
  • Darıcı, S. (2013). Bilinçaltı Reklamcılık ve İletişim Teknikleri, İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
  • DeBlassie, P. (2015). Trauma, Death, and the Archetype of Hope. Depth Insights, (8).
  • Dilek, Y. (2021). Eski Yakındoğu’da Göz Sembolizmi ve Düalizm: Mezopotamya, Mısır ve İsrail. Tarih Dergisi, (74),1-30.
  • Einstein, M. (2018). Dijital Reklamın Gizli Dünyası: İçerik Pazarlaması ve Doğal Görünen Reklamlar, Çev: Damla Tanla, The Kitap Yayınları.
  • Field, S. (2020). Senaryo Yazarının Elkitabı, Çev. Mehmet Gürsel, Alfa Yayınları, 1. Baskı.
  • Freud, S. (2016). Psikanaliz Üzerine Yeni Araştırmalar ve Bulgular. Say Yayınları, 1. Baskı.
  • Godin, S. (2018). This Is Marketing Portfolio. Penguin Random House.
  • Gökırmak, H. (2014). Türk Hava Yolları'nın Havacılık Sektöründeki Konumu. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 1-29.
  • Gölgeli, K. (2022) "The Evolution of Advertising in Interactive Movies and Video Games" In Cinema Studies Different Perspectives, Ed. Burak TURTEN, University of South Florida M3 Center Publishing, 65-74.
  • Güneş, S. (2012). Türk Çay Kültürü ve Ürünleri. Milli Folklor, 24(94).
  • Hauser, A. (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi, Çev. Yıldız Gölönü, 1. Basım, Remzi Kitabevi.
  • Hayward, S. (2008). Reviewing Quality Cinema: French Costume Drama of the 1950s. Studies in French Cinema, 8(3), 229-244.
  • Himam, F. D., Tekcan, E. (2014). Erken Cumhuriyet Dönemi Terzilik Kültürü ve Ulusal Maddi Kültürün İnşası. Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi, (20), 222-254.
  • İmançer, A., İmançer, D. (2014). Stereotip Teorisi Alman Televizyonunda Amerikan Dizilerini Araştırmaya Yönelik Ön Düşünceler. Selçuk İletişim Dergisi, 2(1), 47-56.
  • İmik Tanyıldızı, N. (2010). Filmde Müzik Kullanımı: “Mutluluk” Filmi Örneğiyle. Akdeniz İletişim Dergisi, 14.
  • Karadağ, H. E., Parıltı, N. (2021). Nöro Pazarlama, Bilinçaltı Algı ve Gösterge Bilimsel Çerçevesinden “Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi” Sinema Filminin Çözümlemesi ve Anlamlandırma. Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(1), 111-134.
  • Karray, S.,& Debernitz, L.(2017). The effectiveness of movie trailer advertising. International Journal of Advertising, 36(2), 368-392.
  • Kelley, L. D., Sheehan K. B. (2022). Advertising Management in a Digital Environment. Routledge.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan I. (2021). Marketing 5.0: Technology for Humanity, John Wiley & Sons.
  • Li, L.R.,& Deng, Z.H. (2016). Marketing via Micro-film in Chinese Academic Libraries. Libri-International Journal of Libraries And Information Studies, 66(3), 239-250.
  • Mascelli, J. V. (2002). Sinemanın 5 Temel Öğesi, Çev. Hakan Gür, İmge Kitabevi, 1. Baskı.
  • McNeill, I. (2020). Music and Spatial Injustice in Banlieue Cinema. French Screen Studies, 20(3-4), 317-335.
  • Metz, C. (2012). Sinemada Anlam Üstüne Denemeler. Hayalperest Yayınevi, Çev. Oğuz Adanır, 1. Baskı.
  • Miller, C. H. (2020). Digital Storytelling. CRC Press.
  • Murray, J. H. (2016). Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. The Free Press.
  • Ormanlı, O. (2011). Başlangıç Filminde Psikanalitik Öğeler ve Rüya Olgusu. Yedi, DEÜ GSF Dergisi, (6), 55-62.
  • Özdel, G. (2012). Foucault Bağlamında İktidarın Görünmezliği ve “Panaptikon” İle “İktidarın Gözü” Göstergeleri.
  • Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2(1), 22-29.
  • Palencia-Lefler Ors, M. (2021). Sound Metaphors in Audiovisual Advertising: Musical and Cross-Linguistic Research on Sound Metaphor. Music Scholarship, (2), 111-123.
  • Peng, L. & Wang, C. (2020). Computational Advertising Market and Technologies for Internet Commercial Monetization. Second Edition, CRC Press.
  • Peralta, J.B., Quenta, N.F.,& Veramendi, A.J.(2019). Measuring The Effect of Persuasion of Product Placement in the Cinema. 3C TIC: Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 8(3), 70-80.
  • Pringle, H. (2004). Celebrity Sells. John Wiley & Son.
  • Rennhoff, A.D.,& Wilbur,K.C.(2011). The Effectiveness of Post-Release Movie Advertising. Internatıonal Journal of Advertısıng, (30), 305-328. Rıfat, M. (2009). Göstergebilimin ABC' si. Say Yayınları, 3. Baskı.
  • Rutherford, P.(2000). Yeni İkonalar, Çev. Mustafa K. Gerçeker, Yapı Kredi Yayınları, 2. Baskı.
  • Sözen, M. (2003). Sinemada Renk-Sembolik Anlamlar, 1. Baskı, Detay Yayıncılık.
  • Sözen, M. (2015). Sinemasal Anlatılarda Sesin Uzamsal ve Zamansal Kurulumu ve Örnek Filmler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (13), 16-39.
  • Surowiecki, J. (2005) The Wisdom of Crowds, Anchor Books.
  • Şenyapılı, Ö. (2003). Sinema ve Tasarım, 2. Baskı, Boyut Yayın Grubu.
  • Tarkovski, A. (2017). Mühürlenmiş Zaman. Agora Kitaplığı Yayınları, 4. Basım.
  • Taşkın, A., Erman, O. (2021). Strüktür Bileşeni Olmanın Ötesinde Kolonun Mimari Tasarımda Rolü. Tasarım Kuram Dergisi, 17(34), 14-32. Wang, Y.Y. (2013). 3RD International Conference on Education and Education Management, 27, 74-77.
  • Yakob, F. (2022). Paid Attention: Innovative Advertising for a Digital World, Kogan Page, Second Edition.
  • (01.05.2024). Eaton, J. E-Word of Mouth Marketing http://college.cengage.com/business/modules/eWOM_secure.pdf
  • (16.05.2024). Ridley Scott’ ın THY Reklam Filmi Yayınlandı. Fortune Turkey. https://www.fortuneturkey.com/yonetmenligini-ridley-scottin-ustlendigi-thy-reklami-yayinda (17.05.2024). Çırağan Sarayı’nın Tarihi. Kempinski Official Web Site. https://www.kempinski.com/tr/ciragan-palace/overview/otel-bilgileri/ciragan-sarayi-nin-tarihi
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Reklam
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kürşad Gölgeli 0000-0001-9564-4666

Canan Geçen 0009-0003-6442-3897

Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 16 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 9 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gölgeli, K., & Geçen, C. (2025). Reklamda Sinemasal Anlatı Kullanımı: The Journey Filmi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 211-237. https://doi.org/10.17755/esosder.1517158

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.