Bu çalışmada, sahte anı kavramı mekân ve bellek ilişkisi üzerinden ele alınmıştır. Belleğin yeniden yapılandırıcı özelliği, mekânla kurduğu ilişki bağlamında incelenmiştir. Otobiyografik anlatıdaki kültürel bir inşa olan sahte anı kavramının görsel sanatlar alanındaki yansımasına değinilmiştir. Çalışmada ilk olarak mekân ve bellek arasındaki ilişkiye tarihsel bir perspektiften bakılarak Halbwachs ve Nora’nın teorik yaklaşımlarıyla resim sanatı bağlamında yaratılan hafıza mekânlarına örnek olarak Botticelli’nin Adoration of the Magi ve Poussin’in Et in Arcadia Ego adlı eseri incelenmiştir. Loftus, Bartlet ve Bridge gibi kuramcıların sahte anı yorumlarına Beuys ve Boltanksi’nin eserleriyle ışık tutulmuştur. Bu çalışmanın temel amacı, görsel sanatlarda mekân ve bellek arasındaki ilişkiyi araştırmak ve bu bağlamda sahte anı kavramını incelemektir. Araştırmanın ana problemi sahte anıların nasıl oluştuğu, mekânı ve belleği ne ölçüde dönüştürüp şekillendirdiği ve bu kavramın sanatsal anlamda nasıl görselleştirildiğidir. Araştırmanın sonuçlarına göre sanatçılar sahte anı kavramını eserlerinde kullanarak izleyicilerin algılarını ve hatıralarını sorgulamalarını sağlarken mekânsal yerleştirmeler, dönüşen imgeler ve gerçeklik algısını zorlayan kompozisyonların kullanımıyla kavram görselleştirilir. Sahte anıların tıpkı gerçek anılar gibi bir mekâna ihtiyaç duyduğundan ve anıların yeniden inşasında bağlı olduğu mekânı da ideal bir şekilde kurguladığından bahsetmek mümkündür.
Sahte Anı Görsel Sanatlar Mekân Bellek Otobiyografik Bellek Kolektif Bellek
In this study, the concept of false memory is discussed through the relationship between space and memory. The reconstructive character of memory is analysed in the context of its relationship with space. The reflection of the concept of false memory, which is a cultural construction in autobiographical narrative, in the field of visual arts is examined. The study has begun by exploring the historical relationship between space and memory, drawing on Halbwachs and Nora's theoretical ideas. Botticelli's Adoration of the Magi and Poussin's Et in Arcadia Ego have analyzed as examples of memory spaces created with the medium of painting. Beuys and Boltanksi's writings offer light on theorists' interpretations of false memory, including Loftus, Bartlet, and Bridge. The primary goal of this research is to investigate the relationship between space and memory in visual art and to examine the concept of false memory. The main problem of the research is how false memories are formed, to what extent they transform and shape space and memory, and how this concept is visualised in artistic terms. According to the results of the study, the artists use the concept of false memory in their artworks to make viewers question their perceptions and memories, while the concept is visualised through the use of spatial installations, transforming images and compositions that alter the perception of reality. It is possible to mention that false memories, like original memories, need a space, and that the space to which memories are attached in their reconstruction is ideally constructed.
False Memory Visual Arts Space Memory Autobiographical Memory Collective Memory
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Resim, Plastik Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 4 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 2 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.