İşletme bölümlerinin sayıca artış göstermiş olmasından hareketle, iş gücü piyasasına arz edilen yeni mezun oranındaki artışın, ülkemiz genelinde mezunlar arası rekabeti arttırdığı düşünülebilir. Kimi iş ilanlarında işletmelerin işletme mezunu olmaya ikame olarak, iktisat, ekonomi, ekonometri, maliye, endüstri mühendisliği, işletme mühendisliği, matematik ve psikoloji gibi bölümlerden de öğrenci kabul ettiği bilinmektedir. Genç ve tecrübesiz işgücü içerisindeki çeşitlilik düşünüldüğünde, işgücü piyasasının taleplerinin arzın altında kaldığı ve yeni mezunlar için günden güne artan işe yerleşme zorluklarının yaşandığı bilinmektedir. Bu noktada işletme mezunlarının istihdam edilebilir olma durumları gündeme gelmiştir ve işletme mezunlarını kapsayan iş ilanlarında işletmelerin en çok aradığı niteliklerin neler olduğu merak edilmiştir. Kariyer.net ve Linkedin platformlarından seçilen 100 iş ilanında en çok tekrarlanan üç hususun İngilizce bilgisi, iletişim becerisi ve MS Office program bilgisi olduğu görülmüştür. Söz konusu niteliklerin derlenip sunulması, genç işletmeciler açısından yol gösterici olabileceği gibi, işletme okulları da işletmeler tarafından yeni mezunlarda aranan niteliklerin gelişmesi yönünde aksiyonlar alabilir.
Tecrübesiz işletme mezunları yeni mezun istihdam edilebilirlik kriterleri
This study aims to identify the recruitment criteria stated in job advertisements targeting newly graduated business students and to present the employability attributes based on their frequency and importance. By doing so, prospective graduates can better understand which competencies they need to develop, while business schools may adjust their curricula to align with market expectation. In some job advertisements, graduates from related fields such as economics, econometrics, finance, industrial engineering, business engineering, mathematics, and psychology are accepted as substitutes for business graduates. Given the diversity within the young and inexperienced labour force, it is observed that market demand frequently falls short of labour supply, leading to increasing challenges in the job placement of recent graduates. This study adopts a qualitative research design. A total of 100 job advertisements targeting business grad-uates with no prior work experience was selected from Kariyer.net and LinkedIn between October and December 2023. The analysis reveals that the most frequently required qualifications were English profi-ciency (in 60 ads), communication skills (47 ads), and proficiency in MS Office programs (40 ads). These findings not only provide insights into the career orientation of new graduates but also offer guidance to business schools aiming to better prepare students for the labour market.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 3 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.