Hızlı
ve plansız kentleşme nedeniyle, şehirlerde azalan geçirimli alanlar yağmur ve
sel sularının tahliyesinde yetersiz kalmaktadır. Kent içi yol ve kaldırımlarda
geçirimsiz kaplamaların kullanımının yaygınlaşması da, kentlerde daha fazla sel
olaylarının görülmesine yol açmıştır. Bu nedenle özellikle kent içi yağmur ve
sel sularının hızlı bir şekilde tahliyesinin sağlanabilmesi için daha çevre
dostu ve sürdürülebilir çözümler üretilmelidir. Bu çözümlerden biri de
kentlerde geçirimli beton kaplamalarının yaygınlaştırılmasıdır. Geçirimli
beton, açık gözenek yapısı sayesinde üzerine gelen suları hızlı bir şekilde
tabii zemine aktarabilme özelliğine sahip yenilikçi bir özel beton türüdür. Son
yıllarda artan sel olayları nedeniyle önemi her geçen gün daha da artan
geçirimli betonlar hakkında daha çok akademik çalışma yapılmaya başlanmıştır.
Bu çalışmada da CEM I 42.5R ve CEM IV IV/B (P) 32.5 N çimentolarıyla 2-3 mm
aralığında ve 3-4 mm aralığında ince agregalar ile 7-8 mm aralığında iri
agregalar ayrı ayrı kullanılarak geçirimli betonlar üretilmiştir. Üretilen
geçirimli betonların birim ağırlık, ultrases geçiş süresi, eğilme dayanımı,
basınç dayanımı, aşınma direnci ve geçirimlilik özellikleri üzerine
betonlardaki iki farklı bağlayıcı türü (CEM I ve CEM IV) ile üç farklı agrega
tane boyutunun (2-3mm, 3-4mm ve 7-8mm) etkileri araştırılmıştır.
Geçirimli beton bağlayıcı türü agrega tane boyutu geçirimlilik aşınma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |