Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aizanoi Antik Kentinin Artırılmış ve Sanal Gerçeklik Teknolojileri Kullanılarak Turistik Amaçlı Tanıtım Uygulamala Örneklerinin Tasarımı

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 66 - 73, 31.05.2022
https://doi.org/10.53608/estudambilisim.1121367

Öz

Bu çalışmada Kütahya ilinin Çavdarhisar ilçesinde bulunan Aizanoi antik kentinin Zeus tapınağı için sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknolojileri ile yapılan uygulamaları turizm alanında kullanılabilecek şekilde entegrasyonu ve dijital platform ile gezebilme imkanı sunmak amaçlanmıştır. Çalışmada artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojileri ile turizm sektörüne yönelik model uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bir diğer önemi ise Kütahya ilinde bulunan Aizanoi antik kentindeki Zeus tapınağı için yapılmış ilk artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik uygulamalarının sunulmasıdır. Çalışmada işaretçi tabanlı artırılmış gerçeklik ( Marker-based augmented reality) teknikleri kullanılarak görsel hedef tanıma ve zemin düzlem tanıma uygulamaları olmak üzere iki farklı artırılmış gerçeklik uygulamaları yapılmıştır. Sanal gerçeklik teknolojisi için masaüstü bilgisayar üzerinden gezinti uygulaması, web tabanlı uygulama ve oyunlaştırma(gamification) uygulaması olarak altın toplama oyunu yapılmıştır. Ayrıca Cardboard tipi gözlüğü ile kullanılabilecek şekilde tasarlanan sanal gerçeklik uygulaması da çalışmada sunulmuştur. Çalışma doğrultusunda artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojisinin turizm alanında etkin ve verimli bir şekilde kullanılabileceği ve bu alanda yapılacak uygulamalar ihtiyaç olduğu görülmüştür. Kullanılan teknolojilerin turizm alanında tanıtım, gezi önce fikir edinme, ortamı tanıma vb. gibi birçok avantajlar sunacağı ve ekonomik açıdan da faydalar sağlayacağı öngörülmektedir.

Kaynakça

  • [1] O. Bahar and N. Ç. İlal, “Coronavirüsün (Covid-19) turizm sektörü üzerindeki ekonomik etkileri,” Int. J. Soc. Sci. Educ. Res., vol. 6, no. 1, pp. 125–139, 2020.
  • [2] U. GÜREL, “Artırılmış Gerçeklik Yardımı ile Öğrenme Deneyimi,” Eskişehir Türk Dünyası Uygul. ve Araştırma Merk. Bilişim Derg., vol. 2, no. 1, pp. 42–45, 2021.
  • [3] H. Aras, “Türkiye’de turizm güvenliği sorunu,” Hitit Üniversitesi Sos. Bilim. Enstitüsü Derg., vol. 10, no. 1, pp. 585–610, 2017.
  • [4] T. Arat and S. Baltacıoğlu, “Sanal gerçeklik ve turizm,” Selçuk Üniversitesi Sos. Bilim. Mesl. Yüksek Okulu Derg., vol. 19, no. 1, pp. 103–118, 2016.
  • [5] H. W. Goo, S. J. Park, and S.-J. Yoo, “Advanced medical use of three-dimensional imaging in congenital heart disease: augmented reality, mixed reality, virtual reality, and three-dimensional printing,” Korean J. Radiol., vol. 21, no. 2, pp. 133–145, 2020.
  • [6] O. Danielsson, M. Holm, and A. Syberfeldt, “Augmented reality smart glasses in industrial assembly: Current status and future challenges,” J. Ind. Inf. Integr., vol. 20, p. 100175, 2020.
  • [7] C. Gorman and L. Gustafsson, “The use of augmented reality for rehabilitation after stroke: a narrative review,” Disabil. Rehabil. Assist. Technol., pp. 1–9, 2020.
  • [8] H. Ogawa, S. Hasegawa, S. Tsukada, and M. Matsubara, “A pilot study of augmented reality technology applied to the acetabular cup placement during total hip arthroplasty,” J. Arthroplasty, vol. 33, no. 6, pp. 1833–1837, 2018.
  • [9] K. Rahul, V. P. M. D. Raj, K. Srinivasan, N. Deepa, and N. S. Kumar, “A study on virtual and augmented reality in real-time surgery,” in 2019 IEEE International Conference on Consumer Electronics-Taiwan (ICCE-TW), 2019, pp. 1–2.
  • [10] J. M. Patricio, M. C. Costa, J. A. Carrança, and B. Farropo, “SolarSystemGO—An augmented reality based game with astronomical concepts,” in 2018 13th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2018, pp. 1–3.
  • [11] A. Mitaritonna, M. J. Abásolo, and F. Montero, “An augmented reality-based software architecture to support military situational awareness,” in 2020 International Conference on Electrical, Communication, and Computer Engineering (ICECCE), 2020, pp. 1–6.
  • [12] A. Gör and C. Coşkun, “Bir Sergileme Yöntemi Olarak Artırılmış Gerçeklik,” 2017.
  • [13] A. B. de empresas de pesquisa ABEP et al., “No Titleامين,” J. Chem. Inf. Model., vol. 53, no. February, p. 2021, 2021.
  • [14] M.-B. Ibáñez and C. Delgado-Kloos, “Augmented reality for STEM learning: A systematic review,” Comput. Educ., vol. 123, pp. 109–123, 2018.
  • [15] L. F. de Souza Cardoso, F. C. M. Q. Mariano, and E. R. Zorzal, “A survey of industrial augmented reality,” Comput. Ind. Eng., vol. 139, p. 106159, 2020.
  • [16] A. Kel, “SANAL GERÇEKLIK , ARTIRILMIŞ GERÇEKLIK VE,” pp. 21–26, 2017.
  • [17] G. Eryılmaz and R. Aydın, “Sanal Gerçeklik ve Arttırılmış Gerçeklik Teknolojilerinin Turizm Uygulamaları ve Pazarlamadaki Yeri,” vol. 4, no. May, 2020.
  • [18] D. Auad, “Artırılmış gerçekliği anlamak : kavramlar ve uygulamalar *,” vol. 1, pp. 123–131, 2015.
  • [19] D. Ozdemir and F. Ozturk, “The Investigation of Mobile Virtual Reality Application Instructional Content in Geography Education: Academic Achievement, Presence, and Student Interaction,” Int. J. Human–Computer Interact., pp. 1–17, Apr. 2022.
  • [20] Á. Di Serio, M. B. Ibáñez, and C. D. Kloos, “Impact of an augmented reality system on students’ motivation for a visual art course,” Comput. Educ., vol. 68, pp. 586–596, 2013.
  • [21] P.-H. Diao and N.-J. Shih, “Trends and research issues of augmented reality studies in architectural and civil engineering education—A review of academic journal publications,” Appl. Sci., vol. 9, no. 9, p. 1840, 2019.

Design of Aizanoi Antique City Touristic Promotional Application Examples Using Augmented and Virtual Reality Technologies

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 66 - 73, 31.05.2022
https://doi.org/10.53608/estudambilisim.1121367

Öz

In this study, it is aimed to provide an opportunity to integrate applications made with virtual reality and augmented reality technologies for the Zeus temple of the ancient city of Aizanoi in Çavdarhisar district of Kütahya province in a way that can be used in the field of tourism and to travel with a digital platform. In the study, augmented reality and virtual reality technologies and model applications for the tourism sector were carried out. Another importance of the research is the presentation of the first augmented reality and virtual reality applications made for the temple of Zeus in the ancient city of Aizanoi in the province of Kütahya. In the study, two different augmented reality applications were made using Marker-based augmented reality (Marker-based augmented reality) techniques, namely visual target recognition and ground plane recognition applications. A gold collection game has been made for virtual reality technology as a desktop navigation application, a web-based application, and a gamification application. In addition, a virtual reality application designed to be used with Cardboard-type glasses was also presented in the study. In accordance with the study, it was seen that augmented reality and virtual reality technology can be used effectively and efficiently in the field of tourism, and there is a need for applications to be made in this field. Promotion of the technologies used in the field of tourism, obtaining ideas before the trip, getting to know the environment, etc. it is expected that it will offer many advantages such as and will also provide benefits from an economic point of view.

Kaynakça

  • [1] O. Bahar and N. Ç. İlal, “Coronavirüsün (Covid-19) turizm sektörü üzerindeki ekonomik etkileri,” Int. J. Soc. Sci. Educ. Res., vol. 6, no. 1, pp. 125–139, 2020.
  • [2] U. GÜREL, “Artırılmış Gerçeklik Yardımı ile Öğrenme Deneyimi,” Eskişehir Türk Dünyası Uygul. ve Araştırma Merk. Bilişim Derg., vol. 2, no. 1, pp. 42–45, 2021.
  • [3] H. Aras, “Türkiye’de turizm güvenliği sorunu,” Hitit Üniversitesi Sos. Bilim. Enstitüsü Derg., vol. 10, no. 1, pp. 585–610, 2017.
  • [4] T. Arat and S. Baltacıoğlu, “Sanal gerçeklik ve turizm,” Selçuk Üniversitesi Sos. Bilim. Mesl. Yüksek Okulu Derg., vol. 19, no. 1, pp. 103–118, 2016.
  • [5] H. W. Goo, S. J. Park, and S.-J. Yoo, “Advanced medical use of three-dimensional imaging in congenital heart disease: augmented reality, mixed reality, virtual reality, and three-dimensional printing,” Korean J. Radiol., vol. 21, no. 2, pp. 133–145, 2020.
  • [6] O. Danielsson, M. Holm, and A. Syberfeldt, “Augmented reality smart glasses in industrial assembly: Current status and future challenges,” J. Ind. Inf. Integr., vol. 20, p. 100175, 2020.
  • [7] C. Gorman and L. Gustafsson, “The use of augmented reality for rehabilitation after stroke: a narrative review,” Disabil. Rehabil. Assist. Technol., pp. 1–9, 2020.
  • [8] H. Ogawa, S. Hasegawa, S. Tsukada, and M. Matsubara, “A pilot study of augmented reality technology applied to the acetabular cup placement during total hip arthroplasty,” J. Arthroplasty, vol. 33, no. 6, pp. 1833–1837, 2018.
  • [9] K. Rahul, V. P. M. D. Raj, K. Srinivasan, N. Deepa, and N. S. Kumar, “A study on virtual and augmented reality in real-time surgery,” in 2019 IEEE International Conference on Consumer Electronics-Taiwan (ICCE-TW), 2019, pp. 1–2.
  • [10] J. M. Patricio, M. C. Costa, J. A. Carrança, and B. Farropo, “SolarSystemGO—An augmented reality based game with astronomical concepts,” in 2018 13th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2018, pp. 1–3.
  • [11] A. Mitaritonna, M. J. Abásolo, and F. Montero, “An augmented reality-based software architecture to support military situational awareness,” in 2020 International Conference on Electrical, Communication, and Computer Engineering (ICECCE), 2020, pp. 1–6.
  • [12] A. Gör and C. Coşkun, “Bir Sergileme Yöntemi Olarak Artırılmış Gerçeklik,” 2017.
  • [13] A. B. de empresas de pesquisa ABEP et al., “No Titleامين,” J. Chem. Inf. Model., vol. 53, no. February, p. 2021, 2021.
  • [14] M.-B. Ibáñez and C. Delgado-Kloos, “Augmented reality for STEM learning: A systematic review,” Comput. Educ., vol. 123, pp. 109–123, 2018.
  • [15] L. F. de Souza Cardoso, F. C. M. Q. Mariano, and E. R. Zorzal, “A survey of industrial augmented reality,” Comput. Ind. Eng., vol. 139, p. 106159, 2020.
  • [16] A. Kel, “SANAL GERÇEKLIK , ARTIRILMIŞ GERÇEKLIK VE,” pp. 21–26, 2017.
  • [17] G. Eryılmaz and R. Aydın, “Sanal Gerçeklik ve Arttırılmış Gerçeklik Teknolojilerinin Turizm Uygulamaları ve Pazarlamadaki Yeri,” vol. 4, no. May, 2020.
  • [18] D. Auad, “Artırılmış gerçekliği anlamak : kavramlar ve uygulamalar *,” vol. 1, pp. 123–131, 2015.
  • [19] D. Ozdemir and F. Ozturk, “The Investigation of Mobile Virtual Reality Application Instructional Content in Geography Education: Academic Achievement, Presence, and Student Interaction,” Int. J. Human–Computer Interact., pp. 1–17, Apr. 2022.
  • [20] Á. Di Serio, M. B. Ibáñez, and C. D. Kloos, “Impact of an augmented reality system on students’ motivation for a visual art course,” Comput. Educ., vol. 68, pp. 586–596, 2013.
  • [21] P.-H. Diao and N.-J. Shih, “Trends and research issues of augmented reality studies in architectural and civil engineering education—A review of academic journal publications,” Appl. Sci., vol. 9, no. 9, p. 1840, 2019.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgisayar Yazılımı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Akhyerkye Avzal 0000-0001-7255-5580

Durmuş Özdemir 0000-0002-9543-4076

Kaan Erarslan 0000-0002-1875-4009

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE A. Avzal, D. Özdemir, ve K. Erarslan, “Aizanoi Antik Kentinin Artırılmış ve Sanal Gerçeklik Teknolojileri Kullanılarak Turistik Amaçlı Tanıtım Uygulamala Örneklerinin Tasarımı”, ESTUDAM Bilişim, c. 3, sy. 2, ss. 66–73, 2022, doi: 10.53608/estudambilisim.1121367.

Dergimiz Index Copernicus, ASOS Indeks, Google Scholar ve ROAD indeks tarafından indekslenmektedir.