Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Suriyeli Öğrencilerin Geometrik Düşünme Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 24 - 35, 29.12.2024

Öz

Bu çalışma ortaokul düzeyinde öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin van Hiele geometric düşünme düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma sürecinde nitel bir araştırma yöntemi olan durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma kapsamında seçilen öğrencilerin Suriyeli ve derse aktif katılım gösteren gönüllü öğrenciler olmasına dikkat edilerek benzeşik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak çoktan seçmelibir test olan geometric düşünme testi kullanılmıştır. Van Hiele’e göre geometric düşünme düzeyleri 5 düzeyden oluşmaktadır. Çalışmada düzeyler 0. düzey görselleştirme, 1. düzey analiz, 2. düzey informal çıkarım, 3. düzey çıkarım ve 4. düzey sistematik düşünme olarak tanımlanmaktadır. Bir ortaokul öğrencisinin genel olarak ilk 3 düzey içerisinde yer alması beklenmektedir. Testin uygulandığı 5. sınıf öğrencisi görselleştirme düzeyinde bulunan tüm sorulara doğru cevap vererek Görsel düzeyin sonu, Analiz düzeyin başında olduğu ve 8. sınıf öğrencisinin İnformel çıkarım düzeyde olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Çalamak, E. K., Olkun, S. & Özdoğan, S. S. (2022). Çok kültürlü sınıflarda matematik eğitimi: öğretmen uygulamaları üzerine bir inceleme. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(1), 123-155.
  • Dağlı, K. ve Yüksel, S. (2022). Suriyeli öğrencilerin matematik dersi kazanımlarına ulaşmaları sürecinde ikinci sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 1-27.
  • Demir, E. (2019). 7. Sınıf öğrencilerinin çember ve daire konusundaki matematiksel başarıları ile Van Hiele geometrik düşünme düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Duatepe Paksu, A. (2016). Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri. E. Bingölbali, S. Arslan, & İ. Ö. Zembat (Eds.), Matematik Eğitiminde Teoriler kitabı içinde (Bölüm 16, s. 266-275). APegem Akademi.
  • Er G. (2019). Ortaokul öğrencilerinin Van Hiele geometri düşünme düzeylerinin ve geometriye yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Ergen, H. & Şahin, E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin Suriyeli öğrencilerin eğitimi ile ilgili yaşadıkları problemler . Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 16 (44) , 377-405 .
  • Günhan, B. C., Doluzengin, B., Aksoy, B. D., & Özdişçi, S. (2022). Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri, başarı ve tutum arasındaki ilişki: Bir meta-analiz çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(33), 274-293.
  • Hastedt, D. (2016). Mathematics achievement of immigrant students. Cham:CH: Springer.
  • Hişmioğulları, E. (2021). Suriyeli ortaokul öğrencilerinin geometri öğretiminde karşılaştıkları sorunlar:Hatay ili örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karaağaç, F.C., & Güvenç, H. (2019). Resmi ilkokullara devam eden Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 530-568.
  • Karaca, B.& Demirbilek, M.(2022). Examining the factors affecting the academic achievement of Syrian secondary school students in mathematics lesson. Turkish Journal of Mathematics Education, 3(2), 39-66.
  • Kaya, A. (2022). Difficulties encountered by Syrian students in educational activities. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 6(3), 89-99.
  • Usiskin, Z. (1982). Van Hiele levels and achievement in secondary school geometry. CDASSG Project.
  • Van Hiele, P. (1986). Structure and Insiğht: A theory of mathematics education. Academic Pres Ic: Orlando.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (geliştirilmiş 9.baskı), Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, A. (2014). 5E öğrenme döngüsü modelinin 6. Sınıf öğrencilerinin geometrik başarı ve Van Hiele geometrik düşünme düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 24 - 35, 29.12.2024

Öz

Kaynakça

  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Çalamak, E. K., Olkun, S. & Özdoğan, S. S. (2022). Çok kültürlü sınıflarda matematik eğitimi: öğretmen uygulamaları üzerine bir inceleme. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 12(1), 123-155.
  • Dağlı, K. ve Yüksel, S. (2022). Suriyeli öğrencilerin matematik dersi kazanımlarına ulaşmaları sürecinde ikinci sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 1-27.
  • Demir, E. (2019). 7. Sınıf öğrencilerinin çember ve daire konusundaki matematiksel başarıları ile Van Hiele geometrik düşünme düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Duatepe Paksu, A. (2016). Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri. E. Bingölbali, S. Arslan, & İ. Ö. Zembat (Eds.), Matematik Eğitiminde Teoriler kitabı içinde (Bölüm 16, s. 266-275). APegem Akademi.
  • Er G. (2019). Ortaokul öğrencilerinin Van Hiele geometri düşünme düzeylerinin ve geometriye yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Ergen, H. & Şahin, E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin Suriyeli öğrencilerin eğitimi ile ilgili yaşadıkları problemler . Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 16 (44) , 377-405 .
  • Günhan, B. C., Doluzengin, B., Aksoy, B. D., & Özdişçi, S. (2022). Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri, başarı ve tutum arasındaki ilişki: Bir meta-analiz çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(33), 274-293.
  • Hastedt, D. (2016). Mathematics achievement of immigrant students. Cham:CH: Springer.
  • Hişmioğulları, E. (2021). Suriyeli ortaokul öğrencilerinin geometri öğretiminde karşılaştıkları sorunlar:Hatay ili örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karaağaç, F.C., & Güvenç, H. (2019). Resmi ilkokullara devam eden Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 530-568.
  • Karaca, B.& Demirbilek, M.(2022). Examining the factors affecting the academic achievement of Syrian secondary school students in mathematics lesson. Turkish Journal of Mathematics Education, 3(2), 39-66.
  • Kaya, A. (2022). Difficulties encountered by Syrian students in educational activities. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 6(3), 89-99.
  • Usiskin, Z. (1982). Van Hiele levels and achievement in secondary school geometry. CDASSG Project.
  • Van Hiele, P. (1986). Structure and Insiğht: A theory of mathematics education. Academic Pres Ic: Orlando.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (geliştirilmiş 9.baskı), Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, A. (2014). 5E öğrenme döngüsü modelinin 6. Sınıf öğrencilerinin geometrik başarı ve Van Hiele geometrik düşünme düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Matematik Eğitimi, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Yayınlanan Makaleler
Yazarlar

Rabia Halenur Sümer Bu kişi benim

Aytaç Kurtuluş

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sümer, R. H., & Kurtuluş, A. (2024). Suriyeli Öğrencilerin Geometrik Düşünme Düzeylerinin İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama Ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 9(1), 24-35.

ISSN: 2548-0375