Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Yapılanmasında İletişim ve İlişkilerde Etik İlkeler

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 4 - 17, 08.11.2016

Öz

Amaç: Sağlık Yapılanmasında İletişim ve İlişkilerde Etik İlkeler, özellikle Yenidoğan Yoğun Bakım
Ünitelerinde çalışan sağlık elemanları için oluşturulmuştur. Bu kabul görerek imzalanmıştır.
Dayanaklar/Kaynaklar (Materyal ve Metot): İlkeleşme, İnsan Hakları ve Tıbbi Deontoloji
Nizamnamesi temelinde oluşturulmuştur.
Genel Yapı; 1-Tüm insanlar aynı türün elemanıdır, 2-Her birey insan olmanın temel hakkı
olarak; özerk, özgün ve kendi otonomisi ile saygıya layıktır, 3-Gereken dikkat ve özen
gösterilmeli, haklar, korunmalı ve gözetilmelidir, 4-Sağlıkta yaşam söz konusu ise, kalite ve
ekonomi, ucuzluk açısından, parametreleri önemsenmez, 5-Yaşam hakkı söz konusu olduğunda
hiçbir bireyin, sağlık elemanın ve hatta mahkemenin yaşamın sonlanması açısından bir yetkisi
ve kararı olamaz.
İnsan Haklarının temel esasları; 1-Yaşam Hakkı esastır, sağlık elemanları olarak, her bireyin,
özellikle prematürenin, kişiliğine bağlı, dokunulmaz, devredilmez, vazgeçilmez temel hak ve
hürriyetlere sahip olduğu temelinde tıbbi yaklaşımlar yapar, 2-Her bireyin hakları
vazgeçilmez, vazgeçilemez bir unsurdur, 3-Sağlık elemanları olarak, kimse şeref ve onuru
kötüye yorumlanacak yaklaşım öngörmez ve öngörülemez, 4-Tıp Bilimi ve Kanıta da Dayalı
Yaklaşımı gerekli kılar, 5-Sağlık Elemanları, mesleklerini, insanlığın sahnesi olan sağlık
kavramının geniş yorumu ile bir sanat olduğunun farkındadırlar, Etik ilkeler temel dayanak
alınacak olanlardır, 6-Sağlık uygulamaları mevcut imkânların etkin, verimli ve yerinde
kullanılması ile yapılabilir, Bakabileceğin düzeyde ve sayıda hasta kabul edilmelidir.
Sağlık Çalışanları arasındaki ilişki ve iletişim; 1-Bilgilendirme ve rıza şartı, 2-Sorumluluk sağlık
çalışanlarında ortak ve eşgüdüm olarak müteselsilden olup, sorumluluk çerçevesine göre
bireyseldir, 3-Sağlık elemanları soyut değil, somut veriler ile yazılı ve belgelerle görüşlerini
oluşturur ve her ilgilinin denetimine ve hukuksal denetime de açık şekilde getirerek yazılı
olarak belgelettirerek yaparlar, 4-Sağlık çalışanları birey ve toplum açısından rol modeldirler,
5-Düzenlemeler bireyin zararına oluşturulamaz, Hakkını kullanan kimseye ceza verilmez,
Konusu suç/zarar teşkil eden emir hiçbir surette yerine getirilmez, 6-Hastalık YOK, Hasta
VAR prensibi geçerlidir, 7-Karışma ve zorlama hiçbir zaman olamaz, Faydası olmayacak bir
tedavi yaklaşımı yapılamaz, her tıbbi uygulamanın bilimsel bir gerekçesi olmalıdır, 8-Çalışmayı
ret etme, hastayı veya ortamı kabul etmeme hakkı, Tedaviden çekilme durumu, hukuk
açısından önemsenmelidir ama yaşam hakkının önüne geçemez, 9-Genel İşlevlerin sorumluluğu
uzmanlık alanına göredir. Katkıda bulunma, itiraz ve İmza çekme; tümü bilimsel, etik ve hukuk
temelinde olmasını gerekli kılar.
Sonuç; Sağlık elemanlarının özellikle Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitelerinde yaptıkları
uygulamalar açısından karşılıklı iş birliği ve eşgüdüm temelindeki ilkeleri sunulmaktadır.
Deontoloji Nizamnamesi ile yasal boyutlar, Anayasa ve Türk Ceza Kanunu temelinde
oluşturulmuştur. Amaç çalışanların haklarının aydınlatarak, bireylerin bilinçlenmelerini
sağlamaktır.
İMZALAR; Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesinde çalışan elemanlar tarafından imzalanmıştır.

Kaynakça

  • Pediatri, Neonatoloji ve Ped. Genetik Uzmanı, Acıbadem Hastanesi, Eskişehir
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

M Arif Akşit

Mehmet Kuşku Bu kişi benim

Gülseren Oktay Bu kişi benim

Nurdan Kırımlıoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 8 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akşit, M. A., Kuşku, M., Oktay, G., Kırımlıoğlu, N. (2016). Sağlık Yapılanmasında İletişim ve İlişkilerde Etik İlkeler. Türk Dünyası Uygulama Ve Araştırma Merkezi Yenidoğan Dergisi, 1(2), 4-17.