The aim of this research is to examine the teaching of the subject of "Rational Numbers" of the 7th grade Mathematics course of secondary school, supported by cartoons and animations prepared by the researcher, according to the persistence of the students' information and gender variable. The study group of the study consists of 28 experimental group students, 14 of whom are girls and 14 of whom are boys, and 25 control group students, 11 of whom are girls and 14 of whom are boys, who are studying at the state secondary school affiliated to the Ministry of National Education in Kayseri in the fall semester of the 2021-2022 academic year. Semi-experimental design was used as a method in the research. A success test developed by the researcher was used as a data collection tool. A pilot application was conducted with 169 students to determine the reliability analysis of the success test. The Cronbach Alpha value of the success test was calculated as 0.89. The data obtained as a result of the applications were analyzed and analyzed in the SPSS package program. Since the data showed a normal distribution, t-test was used in the analysis of the data. As a result of the analysis of the data, a significant difference was found in favor of the experimental group in the persistence of the information. At the same time, a significant difference was found in the permanence of the information in favor of the female students in the experimental group.
Araştırmanın amacı, 7.sınıf Matematik dersine ait “Rasyonel Sayılar” konusunun öğretiminde, araştırmacı tarafından hazırlanan karikatürler ve animasyonlarla desteklenen öğretimi öğrencilerin bilgilerin kalıcılığına ve cinsiyet değişkenine göre incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılı güz döneminde Kayseri ilinde bulunan, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet ortaokulunda öğrenim gören 14’ü kız 14’ü erkek toplam 28 deney grubu öğrencisi ve 11’i kız 14’ü erkek toplam 25 kontrol grubu öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada yöntem olarak yarı deneysel desen modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi kullanılmıştır. Başarı testinin güvenirlik analizinin tespiti için 169 öğrenci ile pilot uygulama yapılmıştır. Başarı testinin Cronbach Alpha değeri .89 olarak hesaplanmıştır. Uygulamalar sonucunda elde edilen veriler SPSS paket programında analiz edilerek çözümlenmiştir. Veriler normal dağılım gösterdiğinden verilerin analizinde t-testi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda, bilgilerin kalıcılığında deney grubu ve kız öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.