Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Children's Drawing Theme in Visual Arts Education Books

Yıl 2024, , 49 - 63, 02.07.2024
https://doi.org/10.51725/etad.1485740

Öz

In art education, it is important to increase the child's power of expression by respecting his inner world. Teachers and books guide this process. Including the theme of "child drawing" in textbooks is critical for the efficiency of education and training processes. The increasing tendency to write educational books in recent years has brought the quality of the books into question. Many books have been prepared for courses, especially in teacher training faculties. The aim of the research is to examine the theme of children's drawings in visual art education books using the content analysis method, one of the qualitative research methods. The analysis process, which was started with the MAXQDA Analytics Pro 2020 Qualitative Data Analysis Program through the books within the scope of the research, was completed with the MAXQDA Analytics Pro 2024 Qualitative Data Analysis Program. This study is thought to be a source of inspiration in terms of the analysis of art education books, due to the scarcity of literature and the fact that it is the first step towards studies in the field, and as an example for new and similar studies to be conducted.

Kaynakça

  • Aycan, Ş., Kaynar, Ü., Türkoğuz, S. ve Arı, E. (2001). İlköğretimde kullanılan fen bilgisi ders kitaplarının bazı kriterlere göre incelenmesi. Fen Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Ankara: ODTÜ.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U., (2007). Sanat eğitimi ve öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceyhan, E. ve Yiğit, B. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Anı.
  • Dönmez, C. (2003). “Sosyal bilimler ve sosyal bilgiler”, Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu sosyal bilgiler. Ankara: Gündüz Eğitim.
  • Gül, S. S. ve Nizam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde söylem ve içerik analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42.
  • İlhan, E. ve Kalaycı, N. (2019). Yükseköğretimde öğretim programları nasıl değerlendirilmelidir? Dört aşamalı değerlendirme ve farklar modellerine dayalı tasarımlar. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi (3), 349-362.
  • Katırancı, M., (2020). Görsel sanatlar öğretimi. Ankara: Nobel.
  • Kılıç, A. ve Seven S. (2008). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta eğitim-görmek, öğrenmek, yaratmak. Ankara: Pegem Akademi.
  • Köseoğlu, S. A. (2023). Bir iletişim aracı olarak çocuk resmi ve özellikleri. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1).
  • Kutluer, G. (2015). Gelişim süreçlerinde çocuk resminin yeri. Ekev Akademi Dergisi (63), 403-410.
  • Miles, M. B., Huberman, A.M., and Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. California: SAGE Inc.
  • Mikk, J. (2000). Ders kitabı: Araştırma ve yazma. Berlin: Peter Lang.
  • San, İ. (1987). Çocuğun ve gencin sanat eğitimi. Milliyet Sanat.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Resim_Is_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf
  • https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2023/2023-universite-izleme-ve-degerlendirme-genel-raporu.pdf

Görsel Sanatlar Eğitimi Kitaplarında Çocuk Resmi Teması

Yıl 2024, , 49 - 63, 02.07.2024
https://doi.org/10.51725/etad.1485740

Öz

Sanat eğitiminde, çocuğun iç dünyasına saygı gösterilerek onun ifade gücünü artırmak önemlidir. Öğretmenler ve kitaplar bu süreçte rehberlik eder. “Çocuk resmi” temasının ders kitaplarında yer alması, eğitim ve öğretim süreçlerinin verimliliği açısından kritiktir. Son yıllarda artan eğitim kitabı yazma eğilimi, kitapların kalitesini de tartışmaya açmıştır. Özellikle öğretmen yetiştiren fakültelerde, dersler için birçok kitap hazırlanmıştır. Görsel sanat eğitimi kitaplarında çocuk resmi temasının nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi ile incelenmesi, araştırmanın amacıdır. Araştırma kapsamındaki kitaplar üzerinden MAXQDA Analytics Pro 2020 Nitel Veri Analiz Programı ile başlatılan analiz süreci, MAXQDA Analytics Pro 2024 Nitel Veri Analiz Programı ile tamamlanmıştır. Bu çalışmanın; sanat eğitimi kitaplarının analizi noktasında, literatür azlığı ve alandaki çalışmalara ilk adım olması yönüyle, yapılacak yeni ve benzer çalışmalara örnek oluşu ile bir esin kaynağı olması düşünülmektedir.

Etik Beyan

Bu çalışma Gazi Üniversitesi Etik Kurulu’nun 16.04.2024 tarih ve 07 sayılı onayı doğrultusunda gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Aycan, Ş., Kaynar, Ü., Türkoğuz, S. ve Arı, E. (2001). İlköğretimde kullanılan fen bilgisi ders kitaplarının bazı kriterlere göre incelenmesi. Fen Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, Ankara: ODTÜ.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U., (2007). Sanat eğitimi ve öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceyhan, E. ve Yiğit, B. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Anı.
  • Dönmez, C. (2003). “Sosyal bilimler ve sosyal bilgiler”, Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu sosyal bilgiler. Ankara: Gündüz Eğitim.
  • Gül, S. S. ve Nizam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde söylem ve içerik analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42.
  • İlhan, E. ve Kalaycı, N. (2019). Yükseköğretimde öğretim programları nasıl değerlendirilmelidir? Dört aşamalı değerlendirme ve farklar modellerine dayalı tasarımlar. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi (3), 349-362.
  • Katırancı, M., (2020). Görsel sanatlar öğretimi. Ankara: Nobel.
  • Kılıç, A. ve Seven S. (2008). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta eğitim-görmek, öğrenmek, yaratmak. Ankara: Pegem Akademi.
  • Köseoğlu, S. A. (2023). Bir iletişim aracı olarak çocuk resmi ve özellikleri. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1).
  • Kutluer, G. (2015). Gelişim süreçlerinde çocuk resminin yeri. Ekev Akademi Dergisi (63), 403-410.
  • Miles, M. B., Huberman, A.M., and Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. California: SAGE Inc.
  • Mikk, J. (2000). Ders kitabı: Araştırma ve yazma. Berlin: Peter Lang.
  • San, İ. (1987). Çocuğun ve gencin sanat eğitimi. Milliyet Sanat.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Resim_Is_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf
  • https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2023/2023-universite-izleme-ve-degerlendirme-genel-raporu.pdf
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aycel Derya Tanay Öztürk 0000-0003-1837-7714

Meltem Katırancı 0000-0002-8323-8502

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Tanay Öztürk, A. D., & Katırancı, M. (2024). Görsel Sanatlar Eğitimi Kitaplarında Çocuk Resmi Teması. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(1), 49-63. https://doi.org/10.51725/etad.1485740