Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pre-Service Teachers’ Awareness Of Laboratory Safety Symbols

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 426 - 442, 29.12.2019

Öz





This
study investigated preservice teachers’ awareness of laboratory safety
symbols. The study was designed as a survey study. The participants of the
study consisted of 58 pre-service teachers from a university in the Turkish
Republic of Northern Cyprus. The data were collected through the Laboratory
Safety Symbols Awareness Form developed by the researchers. The data were
analyzed using descriptive analysis techniques. In these descriptive
analyses, explanatory figures, graphs, and models were created using the
frequencies and percentages related to the pre-service teachers’ expressions.
To describe the data in a detailed way, excerpts of the teachers’ expressions
were also included. The results revealed that the pre-service teachers’
awareness of laboratory safety symbols is at a low level. This result might
stem from the fact that not enough emphasis is put on the laboratory safety
symbols due to the limited laboratory hours and that preservice teachers
reach chemicals used in labs in a ready-to-use manner.  


Kaynakça

  • Anılan, B. (2010). The recognition level of the students of science education about the hazard symbols of chemicals (Case of ESOGU, Eskisehir). Procedia Social and Behavioral Sciences 2 (2010) 4092–4097 doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.646.
  • Aydın, S., Diken, E. H., Mustafa, Y. E. L. ve Yılmaz, M. (2011). Fen ve teknoloji ile biyoloji öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 583-604.
  • Banda, S. F. ve Sichilongo, K. (2006). Analysis of the level of comprehension of chemical hazard labels: A case for Zambia. Science of the Total Environment. 363(1-3), 22–27
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimselaraştırma yöntemleri (4. Basım) Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chan, A. H. S. ve Ng, A. W. Y. (2010). Investigation of guessability of ındustrial safety signs: effects of prospective-user factors and cognitive sign features. International Journal of Industrial Ergonomics. 40(6), 68-697.
  • Gökyer, N. (2012). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve öncelikli ihtiyaç duydukları konular, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(2), 233-267.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştirma yöntemi. (21. Basım) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, M.S. ve Aydın, A. (2018). Öğretmenlerin fen bilimleri dersi kapsaminda laboratuvar uygulamaları hakkındaki görüşlerinin planlanmış davranış teorisi yardımıyla incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 241-246.
  • McComas, W. F. ve Olson, J. K. (1998). The nature of science in international science education standards documents. In McComas (Ed.), The nature of science in science education: Rationales and strategies (pp. 41–52). Kluwer Academic Publishers: The Netherlands.
  • MEB, 2018. Fen bı̇lı̇mlerı̇ dersı̇ öğretı̇m programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara, Türkiye.
  • Odubunni, O. ve Balagun, T. A., (1991). The effect of laboratory and lecture teaching methods on cognitive achivement in integrated science. Journal of Research in Science Teaching, 28, 213-224. https://doi.org/10.1002/tea.3660280303.
  • Stuart, R. B. ve McEwen, L. R. (2016). The Safety “Use Case”: Co-Developing Chemical Information Management and Laboratory Safety Skills. Journal of Chemical Education. Downloaded on November 19, 2019. DOI: 10.1021/acs.jchemed.5b00511 J. Chem. Educ. 2016, 93, 516−526
  • Wu, Tsung-Chih., Liu, Chi-Wei. ve Lu, Mu-Chen. (2007). Safety climate in university and college laboratories: Impact oforganizational and individual factor Journal of Safety Research 38 (2007) 91–102
  • Yangın, S. ve Karasu, M. S. (2016). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme uygulamaları (Gözlem, Görüşme ve Video-Kayıt İncelemesi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (RTEÜ Journal of Social Sciences) 3:73-97. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/606378 adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Öğretmen Adaylarının Laboratuvar Güvenlik İşaretleri Konusundaki Farkındalıkları

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 426 - 442, 29.12.2019

Öz





Bu
araştırmada öğretmen adaylarının laboratuvar güvenlik işaretlerine yönelik
farkındalıkları incelenmiştir. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın
çalışma grubunu Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki bir üniversitede
öğrenimlerine devam etmekte olan 58 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen “laboratuvar
güvenlik işaretleri farkındalık formu” ile toplanmıştır. Araştırmadan elde
edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Öğretmen
adaylarının ifadelerine ait frekans ve yüzde değerleri kullanılarak
açıklayıcı şekil, grafik ve modeller oluşturulmuştur. Verileri ayrıntılı bir
şekilde betimlemek amacıyla öğretmen adaylarının doğrudan ifadelerine de yer
verilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının
laboratuvar güvenlik işaretlerine yönelik farkındalıklarının düşük düzeyde
olduğu belirlenmiştir. Bu durumun kısıtlı laboratuvar ders saatleri
içerisinde konuya fazla değinilmemesi ve öğretmen adaylarının laboratuvarda
kullanılan kimyasallara hazır bir şekilde ulaşmalarından kaynaklanabileceği
düşünülmektedir.


Kaynakça

  • Anılan, B. (2010). The recognition level of the students of science education about the hazard symbols of chemicals (Case of ESOGU, Eskisehir). Procedia Social and Behavioral Sciences 2 (2010) 4092–4097 doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.646.
  • Aydın, S., Diken, E. H., Mustafa, Y. E. L. ve Yılmaz, M. (2011). Fen ve teknoloji ile biyoloji öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 583-604.
  • Banda, S. F. ve Sichilongo, K. (2006). Analysis of the level of comprehension of chemical hazard labels: A case for Zambia. Science of the Total Environment. 363(1-3), 22–27
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimselaraştırma yöntemleri (4. Basım) Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chan, A. H. S. ve Ng, A. W. Y. (2010). Investigation of guessability of ındustrial safety signs: effects of prospective-user factors and cognitive sign features. International Journal of Industrial Ergonomics. 40(6), 68-697.
  • Gökyer, N. (2012). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve öncelikli ihtiyaç duydukları konular, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(2), 233-267.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştirma yöntemi. (21. Basım) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, M.S. ve Aydın, A. (2018). Öğretmenlerin fen bilimleri dersi kapsaminda laboratuvar uygulamaları hakkındaki görüşlerinin planlanmış davranış teorisi yardımıyla incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 241-246.
  • McComas, W. F. ve Olson, J. K. (1998). The nature of science in international science education standards documents. In McComas (Ed.), The nature of science in science education: Rationales and strategies (pp. 41–52). Kluwer Academic Publishers: The Netherlands.
  • MEB, 2018. Fen bı̇lı̇mlerı̇ dersı̇ öğretı̇m programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara, Türkiye.
  • Odubunni, O. ve Balagun, T. A., (1991). The effect of laboratory and lecture teaching methods on cognitive achivement in integrated science. Journal of Research in Science Teaching, 28, 213-224. https://doi.org/10.1002/tea.3660280303.
  • Stuart, R. B. ve McEwen, L. R. (2016). The Safety “Use Case”: Co-Developing Chemical Information Management and Laboratory Safety Skills. Journal of Chemical Education. Downloaded on November 19, 2019. DOI: 10.1021/acs.jchemed.5b00511 J. Chem. Educ. 2016, 93, 516−526
  • Wu, Tsung-Chih., Liu, Chi-Wei. ve Lu, Mu-Chen. (2007). Safety climate in university and college laboratories: Impact oforganizational and individual factor Journal of Safety Research 38 (2007) 91–102
  • Yangın, S. ve Karasu, M. S. (2016). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme uygulamaları (Gözlem, Görüşme ve Video-Kayıt İncelemesi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (RTEÜ Journal of Social Sciences) 3:73-97. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/606378 adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Gökmen 0000-0001-9268-7812

Sevilay Atmaca 0000-0002-6173-4425

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gökmen, A., & Atmaca, S. (2019). Öğretmen Adaylarının Laboratuvar Güvenlik İşaretleri Konusundaki Farkındalıkları. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(2), 426-442.