Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

A Value to Remember with Covid-19: Altruism

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 154 - 163, 28.06.2022
https://doi.org/10.51725/etad.1013388

Öz

At the end of 2019, the world has faced a very rare situation. The covid-19 virus, which started in China and spread all over the world, affected the whole world in a short time. Thus, a common threat emerged for many countries. However, due to the speed of spread of the virus among people, social life had to be restricted. As a result of this, human relations have changed and new arrangements have been made for working life. Two important dimensions have emerged in the fight against the virus: Individual and social. In this context, the pandemic process has revealed the importance of the value of altruism. Altruism is a
value that directly concerns the society, means thinking of others and doing good to others. In this study, it is aimed to discuss the value of altruism from various perspectives and to put forward a proposal for future curriculum studies.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9-27.
  • Alacapınar, F. G. (2018). Öğretmen adaylarının bir öğretmende bulunması gereken mesleki etik değerler konusundaki görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 467-479.
  • Alpago, H. ve Alpago, D. O. (2020). Korona virüs ve sosyoekonomik sonuçlar. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 99-114. http://dx.doi.org /10.21733/ibad.716444
  • Altıntaş, M. E. (2016). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin gözüyle değer öğretimini gerçekleştiren öğretmenlerde olmasi gereken nitelikler (Nitel bir araştırma). Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18(34), 124-142.
  • Ateş, N. (2012). Öğretmenlikte meslek ahlâkı ve mesleki değerler. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 6, 3-18.
  • Campbell, K. ve Ramos, S. (2017). Enhancing student altruism using Secure Attachment Messages (SAM) in lecture. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 17(4), 95-103. http://dx.doi.org/10.14434/josotl.v17i4.21978
  • Cambridge Dictionary. (t.y.). Altruism. Cambridge dictionary içindehttps://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/altruism sayfasından erişilmiştir.
  • Çubukçu, Z., Eker Özenbaş. D., Çetintaş, N., Satı, D., ve Yazlık Şeker, Ü. (2012). Yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli gözünde öğretmenin sahip olması gereken değerler. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(1), 25-38.
  • Dilmaç, B. ve Ekşi, H. (2012). Öğretmenlerin sahip oldukları değerlerin ve özgeci davranışlarının mesleki benlik saygısı açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 10(23), 65-82.
  • Duran, M. S. ve Acar, M. (2020). Bir virüsün dünyaya ettikleri: Covid-19 pandemisinin makroekonomik etkileri. International Journal of Social and Economic Sciences, 10(1), 54-67.
  • Duru, A. (1996). Örgünöz beşli dizgeleri. İstanbul: Özden.
  • Egilmez, E. and Naylor-Tincknell, J. (2017). Altruism and popularity. International Journal of Educational Methodology, 3(2), 65-30. http://dx.doi.org/10.12973/ijem.3.2.065
  • Freedman, J. L., Sears, D. O., and Carlsmith, J. M. (1987). Özgecilik ve olumlu sosyal davranış (Çev. A. Dönmez.) Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20(1), 117-142.
  • Güleç, S. ve Bozkurt, M. (2014). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin dinledikleri metinlerin doğa sevgisi, temizlik ve sağlıklı olma tutumlarına etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 453-468.
  • Haddara, W. and Lingard, L. (2017). Exploring the premise of lost altruism: content analysis of two codes of ethics. Advances in Health Sciences Education, 22, 839-852. https://doi.org/10.1007/s10459-016-9713-6
  • Hu, T. Y., Li, J., Jia, H. ve Xie, X. (2016). Helping others, warming yourself: Altruistic behaviors increase warmth feelings of the ambient environment. Frontiers in psychology, 7, 1-12. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01349
  • Kabaklı Çimen, L. (2019). Eğitim fakültesi öğrencilerinin rol model tercihleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 88-110.
  • Karadağ, E. ve Mutafçılar, İ. (2009). Prososyal davranış ekseninde özgecilik üzerine teorik bir çözümleme. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 41-69.
  • Kasapoğlu, A. (2004). Kur'an'da iki zıt karakter: şuhh (Bencillik) ve ısar (Özgecilik). Akademik Araştırmalar Dergisi, 21, 125-147
  • Köksal, K., Gürsoy, A. ve Yapar, H. (2018). Özgecilik ve çalışan performansı arasındaki ilişki: kamu sektöründe bir inceleme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(4). 783-796
  • Köse, M. ve Demir, E. (2014). Öğretmenlerin rol modelliği hakkında öğrenci görüşleri. International Journal of Social and Economic Sciences, 4(1), 08-18.
  • Lahvis, G. P. (2016). Social reward and empathy as proximal contributions to altruism: The camaraderie effect. Social behavior from rodents to humans, 30, 127-157. http://dx.doi.org/10.1007/7854_2016_449
  • Lulciuc, C., Minulescu, M. ve Maricutoiu, L. (2020). Do cartoons trigger an influence on children's altruism?. Journal of Educational Sciences, 21, 3-20. http://dx.doi.org/10.35923/JES.2020.2.01
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı (4-7) http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Merriam-Webster (t.y) Altruism. Merriam-Webster içinde. https://www.merriamwebster.com/dictionary/altruism sayfasından erişilmiştir.
  • Öztürker, B. (2014). 6 yaş çocuklarının olumlu sosyal davranışları ile anne ve öğretmen özgeciliği arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Paat, Y. F. (2016). Life course, altruism, rational choice, and aspirations in social work education. Research Papers in Education, 31(2), 234-253. http://dx.doi.org/10.1080/02671522.2015.1027725
  • Parmaksız, İ. (2020). İyimserlik, özgecilik ve medeni durumun psikolojik dayanıklılık üzerindeki etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 285-302. https://doi.org/10.9779/pauefd.576186
  • Sağnak, M. ve Kuruöz, M. (2017). Authentic leadership and altruism: the mediating role of meaningfulness. Universal Journal of Educational Research, 5(3), 447-452. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2017.050316
  • Şanlı, A. G. ve Koç, B. (2019). Her özgeci birey özgeci davranır mı? Otantiklik ve dindarlığın özgecilik üzerindeki rolü. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 4(2), 104-114.
  • Schnall, S., Roper, J. ve Fessler, D. M. (2010). Elevation leads to altruistic behavior. Psychological Science, 21(3), 315-320.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Yargı.
  • Tahiroğlu, M. ve Çetin, T. (2012). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde sağlıklı olmaya önem verme değerinin öğretimine ilişkin öğrenci tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1633-1651.
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298.
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Tonga, D. (2014). A Qualitative Study on the Prospective Social Studies Teachers' Role-Model Preferences. International Journal of Academic Research, 6(1), 94-101. http://dx.doi.org/10.7813/2075-4124.2014/6-1/B.14
  • Tonga, D. (2017). İnsan olma bilinci: Ankara: Yade.
  • Tonga, D. (2019a). Öz denetim. B. Aksoy, B. Akbaba, B. Kılcan (Ed.) Sosyal bilgilerde beceri eğitimi içinde (431-444). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tonga, D. (2019b). 2005 ve 2017 sosyal bilgiler öğretim programı: benzerlikler ve farklılıklar.Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 83-100.
  • Turan, R. (2018). 2017 ilkokul ve ortaokul sosyal bilgiler dersi öğretim programı üzerine genel bir değerlendirme. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 19. 295-328.
  • Ümmet, D., Ekşi, H. ve Otrar, M. (2013). Özgecilik (altruism) ölçeği geliştirme çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 301-321.
  • Wang, Y., Ge, J., Zhang, H., Wang, H. and Xie, X. (2020). Altruistic behaviors relieve physical pain. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(2), 950-958.
  • WHO (World Health Organization) (2020). World Health Organization Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Situation Report 78. https://www.who.int/docs/defaultsource/coronaviruse/situation-reports/20200407-sitrep-78-covid-19.pdf?sfvrsn=bc43e1b_2 sayfasından alınmıştır.
  • WHO (World Health Organization) (2021). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. https://covid19.who.int/ sayfasından alınmıştır
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522.
  • Yeşilkaya, M. (2018). Özgeci davranış olgusuna ilişkin epistemolojik sorunlar üzerine bir inceleme: siyah, beyaz ve gri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4). 469-489
  • Yıldırım, N. (2016). A qualitative analysis of altruism (Selflessness): views of headmasters in Turkey. Journal of Education and Training Studies, 4(7), 82-91.

Covid-19 ile Hatırlamamız Gereken Bir Değer: Özgecilik

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 154 - 163, 28.06.2022
https://doi.org/10.51725/etad.1013388

Öz

2019 yılının sonlarından itibaren dünya, daha önce eşine az rastlanır bir durumla karşıya kalmıştır. Çin’de başlayan covid-19 virüsü kısa sürede tüm dünyayı etkisi altına almıştır. Böylece pek çok ülke için ortak bir tehdit ortaya çıkmıştır. Bununla beraber, virüsün insanlar arasındaki yayılım hızından dolayı sosyal yaşam kısıtlanmak zorunda kalmıştır. Bunun neticesinde insan ilişkileri değişime uğramış ve çalışma hayatı için yeni düzenlemeler yapılmıştır. Virüsle mücadelede bireysel ve toplumsal olmak üzere iki önemli boyut oluşmuştur. Bu bağlamda pandemi süreci, özgecilik (alturizm) değerinin önemini ortaya çıkarmıştır. Özgecilik, toplumu doğrudan ilgilendiren başkasını da düşünme, başkasına iyilik yapma anlamlarını taşıyan bir değerdir. Bu çalışmada özgecilik değerini çeşitli açılardan tartışmak ve ilerde yapılacak müfredat çalışmaları için bir öneri olarak ortaya koymak amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9-27.
  • Alacapınar, F. G. (2018). Öğretmen adaylarının bir öğretmende bulunması gereken mesleki etik değerler konusundaki görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 467-479.
  • Alpago, H. ve Alpago, D. O. (2020). Korona virüs ve sosyoekonomik sonuçlar. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 99-114. http://dx.doi.org /10.21733/ibad.716444
  • Altıntaş, M. E. (2016). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin gözüyle değer öğretimini gerçekleştiren öğretmenlerde olmasi gereken nitelikler (Nitel bir araştırma). Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18(34), 124-142.
  • Ateş, N. (2012). Öğretmenlikte meslek ahlâkı ve mesleki değerler. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 6, 3-18.
  • Campbell, K. ve Ramos, S. (2017). Enhancing student altruism using Secure Attachment Messages (SAM) in lecture. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 17(4), 95-103. http://dx.doi.org/10.14434/josotl.v17i4.21978
  • Cambridge Dictionary. (t.y.). Altruism. Cambridge dictionary içindehttps://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/altruism sayfasından erişilmiştir.
  • Çubukçu, Z., Eker Özenbaş. D., Çetintaş, N., Satı, D., ve Yazlık Şeker, Ü. (2012). Yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli gözünde öğretmenin sahip olması gereken değerler. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(1), 25-38.
  • Dilmaç, B. ve Ekşi, H. (2012). Öğretmenlerin sahip oldukları değerlerin ve özgeci davranışlarının mesleki benlik saygısı açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 10(23), 65-82.
  • Duran, M. S. ve Acar, M. (2020). Bir virüsün dünyaya ettikleri: Covid-19 pandemisinin makroekonomik etkileri. International Journal of Social and Economic Sciences, 10(1), 54-67.
  • Duru, A. (1996). Örgünöz beşli dizgeleri. İstanbul: Özden.
  • Egilmez, E. and Naylor-Tincknell, J. (2017). Altruism and popularity. International Journal of Educational Methodology, 3(2), 65-30. http://dx.doi.org/10.12973/ijem.3.2.065
  • Freedman, J. L., Sears, D. O., and Carlsmith, J. M. (1987). Özgecilik ve olumlu sosyal davranış (Çev. A. Dönmez.) Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20(1), 117-142.
  • Güleç, S. ve Bozkurt, M. (2014). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin dinledikleri metinlerin doğa sevgisi, temizlik ve sağlıklı olma tutumlarına etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 453-468.
  • Haddara, W. and Lingard, L. (2017). Exploring the premise of lost altruism: content analysis of two codes of ethics. Advances in Health Sciences Education, 22, 839-852. https://doi.org/10.1007/s10459-016-9713-6
  • Hu, T. Y., Li, J., Jia, H. ve Xie, X. (2016). Helping others, warming yourself: Altruistic behaviors increase warmth feelings of the ambient environment. Frontiers in psychology, 7, 1-12. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01349
  • Kabaklı Çimen, L. (2019). Eğitim fakültesi öğrencilerinin rol model tercihleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 88-110.
  • Karadağ, E. ve Mutafçılar, İ. (2009). Prososyal davranış ekseninde özgecilik üzerine teorik bir çözümleme. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 41-69.
  • Kasapoğlu, A. (2004). Kur'an'da iki zıt karakter: şuhh (Bencillik) ve ısar (Özgecilik). Akademik Araştırmalar Dergisi, 21, 125-147
  • Köksal, K., Gürsoy, A. ve Yapar, H. (2018). Özgecilik ve çalışan performansı arasındaki ilişki: kamu sektöründe bir inceleme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(4). 783-796
  • Köse, M. ve Demir, E. (2014). Öğretmenlerin rol modelliği hakkında öğrenci görüşleri. International Journal of Social and Economic Sciences, 4(1), 08-18.
  • Lahvis, G. P. (2016). Social reward and empathy as proximal contributions to altruism: The camaraderie effect. Social behavior from rodents to humans, 30, 127-157. http://dx.doi.org/10.1007/7854_2016_449
  • Lulciuc, C., Minulescu, M. ve Maricutoiu, L. (2020). Do cartoons trigger an influence on children's altruism?. Journal of Educational Sciences, 21, 3-20. http://dx.doi.org/10.35923/JES.2020.2.01
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı (4-7) http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Merriam-Webster (t.y) Altruism. Merriam-Webster içinde. https://www.merriamwebster.com/dictionary/altruism sayfasından erişilmiştir.
  • Öztürker, B. (2014). 6 yaş çocuklarının olumlu sosyal davranışları ile anne ve öğretmen özgeciliği arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Paat, Y. F. (2016). Life course, altruism, rational choice, and aspirations in social work education. Research Papers in Education, 31(2), 234-253. http://dx.doi.org/10.1080/02671522.2015.1027725
  • Parmaksız, İ. (2020). İyimserlik, özgecilik ve medeni durumun psikolojik dayanıklılık üzerindeki etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 285-302. https://doi.org/10.9779/pauefd.576186
  • Sağnak, M. ve Kuruöz, M. (2017). Authentic leadership and altruism: the mediating role of meaningfulness. Universal Journal of Educational Research, 5(3), 447-452. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2017.050316
  • Şanlı, A. G. ve Koç, B. (2019). Her özgeci birey özgeci davranır mı? Otantiklik ve dindarlığın özgecilik üzerindeki rolü. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 4(2), 104-114.
  • Schnall, S., Roper, J. ve Fessler, D. M. (2010). Elevation leads to altruistic behavior. Psychological Science, 21(3), 315-320.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Yargı.
  • Tahiroğlu, M. ve Çetin, T. (2012). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde sağlıklı olmaya önem verme değerinin öğretimine ilişkin öğrenci tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1633-1651.
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298.
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Tonga, D. (2014). A Qualitative Study on the Prospective Social Studies Teachers' Role-Model Preferences. International Journal of Academic Research, 6(1), 94-101. http://dx.doi.org/10.7813/2075-4124.2014/6-1/B.14
  • Tonga, D. (2017). İnsan olma bilinci: Ankara: Yade.
  • Tonga, D. (2019a). Öz denetim. B. Aksoy, B. Akbaba, B. Kılcan (Ed.) Sosyal bilgilerde beceri eğitimi içinde (431-444). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tonga, D. (2019b). 2005 ve 2017 sosyal bilgiler öğretim programı: benzerlikler ve farklılıklar.Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 83-100.
  • Turan, R. (2018). 2017 ilkokul ve ortaokul sosyal bilgiler dersi öğretim programı üzerine genel bir değerlendirme. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 19. 295-328.
  • Ümmet, D., Ekşi, H. ve Otrar, M. (2013). Özgecilik (altruism) ölçeği geliştirme çalışması. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 301-321.
  • Wang, Y., Ge, J., Zhang, H., Wang, H. and Xie, X. (2020). Altruistic behaviors relieve physical pain. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(2), 950-958.
  • WHO (World Health Organization) (2020). World Health Organization Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Situation Report 78. https://www.who.int/docs/defaultsource/coronaviruse/situation-reports/20200407-sitrep-78-covid-19.pdf?sfvrsn=bc43e1b_2 sayfasından alınmıştır.
  • WHO (World Health Organization) (2021). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. https://covid19.who.int/ sayfasından alınmıştır
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522.
  • Yeşilkaya, M. (2018). Özgeci davranış olgusuna ilişkin epistemolojik sorunlar üzerine bir inceleme: siyah, beyaz ve gri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4). 469-489
  • Yıldırım, N. (2016). A qualitative analysis of altruism (Selflessness): views of headmasters in Turkey. Journal of Education and Training Studies, 4(7), 82-91.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Deniz Tonga 0000-0002-8367-8778

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 22 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tonga, D. (2022). Covid-19 ile Hatırlamamız Gereken Bir Değer: Özgecilik. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(1), 154-163. https://doi.org/10.51725/etad.1013388