Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ OTİZMLİ ÇOCUKLARIN ALTERNATİF VE DESTEKLEYİCİ İLETİŞİM SİSTEMİNDE EN ÇOK KULLANDIĞI SÖZCÜKLER

Yıl 2019, , 392 - 415, 31.07.2019
https://doi.org/10.17943/etku.519497

Öz

Konuşma güçlüğü çeken bireylerin iletişim kurmalarına yardımcı olan
Alternatif Destekleyici İletişim (ADİ) teknikleri, mobil cihazlarda yer almaya
ve yaygın olarak kullanılmaya başlamıştır. ADİ yöntemlerinin konuşma zorlukları
yaşayan bireylerin hayatlarını kolaylaştırdığı daha önce yapılan çalışmalarla
gösterilmiştir. Özellikle otizm spektrum bozukluğu (OSB) için faydaları
sıklıkla dile getirilen ADİ uygulamalarının gerçek hayatta nasıl kullanıldığını
yansıtan verilerin sunulduğu bir çalışma henüz bulunmamaktadır. Bu çalışmanın
amacı, OSB’ye sahip bireylerin okulda gördükleri eğitime ek olarak sunulan bir
ADİ sisteminin kullanım verilerini incelemek ve bu tür uygulamaların
geliştirilmesi adına faydalı olmaktır. Bu çalışmada, mobil cihazları çocuklar
için evde eğitim platformuna dönüştüren Otsimo uygulamasında bulunan ADİ
modülünden toplanan anonim veriler analiz edilerek raporlanmıştır. Mevcut seslendirme
yöntemlerinden elde edilen veriler incelenmiş, en çok kullanılan kelimeler
sunularak bu kelimelerin sık kullanımına yol açabilecek olası sebepler
belirtilmiştir. Bu analizlerin sonucunda elde edilen veriler üzenden iletişim
bozukluğu yaşayan bireylerin günlük hayatlarını kolaylaştırabilmek ve ADİ
uygulamalarını geliştirmek adına öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Arlington: American Psychiatric Publishing.Berat Çelik. (t.y). Türkçe alternatif iletişim uygulaması geliştirildi: Konuşuyorum. Erişim adresi: http://www.beratcelik.com/haberler/otizm-haberleri/576-tuerkce-altenatif-iletisim-uygulamas-gelistirildi-konusuyorum.htmlEryiğit, G. (2014). ITU Turkish NLP web service. In Proceedings of the Demonstrations at the 14th Conference of the European Chapter of the Association for Computational Linguistics (pp. 1-4).Genç-Tosun, D., & Kurt, O. (2017). Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(01), 125-147.Grembe. (t.y). iCommunicate. Erişim adresi: http://www.grembe.com/icommunicateKüçüközyiğit, M. S., & Şafak, P. (2015). Arttırıcı ve alternatif iletişim teknikleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 4(1), 27-37.Khosravizadeh, P., Mahabadi, S., & Taghva, N. (2012). Common areas of speech problems in Persian speaking autistic children. Annual International Conference on Language, Literature and Linguistics (L3 2012). Lubas, M., Mitchell, J., & De Leo, G. (2014). User-centered design and augmentative and alternative communication apps for children with autism spectrum disorders. Sage Open, 4(2), 2158244014537501.Orin Instruments. (t.y). Proloquo2Go™ and Proloquo4Text™ Combo Packs. Erişim adresi: http://www.orin.com/access/Proloquo2Go/Subrahmaniyan, N., Higginbotham, D. J., & Bisantz, A. M. (2018). Using Personas to Support Augmentative Alternative Communication Device Design: A Validation and Evaluation Study. International Journal of Human–Computer Interaction, 34(1), 84-97.Odluyurt, S., Tutuk, H. C., & Çavuşoğlu, T. (2018). Otizmli Çocuklar ve Alternatif Destekleyici İletişim Sistemleri: Alanyazın İncelemesi. İlköğretim Online, 17(3), 1168-1189.Oğuz, H. (2015). Aşamalı Tümce Geliştirme Uygulamalarının Otizmli Çocukların Cümle Gelişimine Etkisi: Vaka Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1 (Suppl2), 666-672.

AUGMENTATIVE AND ALTERNATIVE COMMUNICATION SYSTEM UTILIZATION DATA OF TURKISH CHILDREN WITH AUTISM

Yıl 2019, , 392 - 415, 31.07.2019
https://doi.org/10.17943/etku.519497

Öz











Augmentative and Alternative Communication
(AAC) is a technique that helps individuals with speech problems to
communicate. They help individuals with autism spectrum disorder (ASD) who have
language difficulties express themselves. AAC tools have started appearing in
mobile platforms and are becoming more widespread. Though some research points
to the advantages of AAC tools for special needs populations, no studies have
yet presented or analyzed data about real life utilization of these tools by
targeted individuals. The aim of this study was to analyze the data collected
from the AAC module in Otsimo, an application that turns mobile devices into
educational platforms for children with ASD, and to present suggestions for the
improvement of AAC modules based on this data. The words that were used the
most were determined for different utilization methods and possible reasons for
their high utilization were listed. Then, recommendations were made in order to
facilitate the creation of more user-friendly AAC tools to assist and improve
the life qualities of individuals with communication disorders and other
disorders with implicated language problems such as ASD. 

Kaynakça

  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Arlington: American Psychiatric Publishing.Berat Çelik. (t.y). Türkçe alternatif iletişim uygulaması geliştirildi: Konuşuyorum. Erişim adresi: http://www.beratcelik.com/haberler/otizm-haberleri/576-tuerkce-altenatif-iletisim-uygulamas-gelistirildi-konusuyorum.htmlEryiğit, G. (2014). ITU Turkish NLP web service. In Proceedings of the Demonstrations at the 14th Conference of the European Chapter of the Association for Computational Linguistics (pp. 1-4).Genç-Tosun, D., & Kurt, O. (2017). Otizmli Bireylerin Kullandığı Yeni Nesil Konuşma Üreten Cihazlara İlişkin Araştırmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(01), 125-147.Grembe. (t.y). iCommunicate. Erişim adresi: http://www.grembe.com/icommunicateKüçüközyiğit, M. S., & Şafak, P. (2015). Arttırıcı ve alternatif iletişim teknikleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 4(1), 27-37.Khosravizadeh, P., Mahabadi, S., & Taghva, N. (2012). Common areas of speech problems in Persian speaking autistic children. Annual International Conference on Language, Literature and Linguistics (L3 2012). Lubas, M., Mitchell, J., & De Leo, G. (2014). User-centered design and augmentative and alternative communication apps for children with autism spectrum disorders. Sage Open, 4(2), 2158244014537501.Orin Instruments. (t.y). Proloquo2Go™ and Proloquo4Text™ Combo Packs. Erişim adresi: http://www.orin.com/access/Proloquo2Go/Subrahmaniyan, N., Higginbotham, D. J., & Bisantz, A. M. (2018). Using Personas to Support Augmentative Alternative Communication Device Design: A Validation and Evaluation Study. International Journal of Human–Computer Interaction, 34(1), 84-97.Odluyurt, S., Tutuk, H. C., & Çavuşoğlu, T. (2018). Otizmli Çocuklar ve Alternatif Destekleyici İletişim Sistemleri: Alanyazın İncelemesi. İlköğretim Online, 17(3), 1168-1189.Oğuz, H. (2015). Aşamalı Tümce Geliştirme Uygulamalarının Otizmli Çocukların Cümle Gelişimine Etkisi: Vaka Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1 (Suppl2), 666-672.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Gündoğdu

Zafer Elcik Bu kişi benim

Ceymi Doenyas 0000-0002-4809-8719

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Gündoğdu, D., Elcik, Z., & Doenyas, C. (2019). TÜRKİYE’DEKİ OTİZMLİ ÇOCUKLARIN ALTERNATİF VE DESTEKLEYİCİ İLETİŞİM SİSTEMİNDE EN ÇOK KULLANDIĞI SÖZCÜKLER. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 9(2), 392-415. https://doi.org/10.17943/etku.519497