Personalized instruction is a method which takes into consideration individual characteristics, interests, and needs of students and organizes the learning environment accordingly. In this context, personalization of exam/course teaching questions, which can be seen as the personalization of the teaching content, can be given as an example to personalized instruction. This study was conducted to determine the effect of the use of personalized math problems on students' success. A mixed research design was employed consisting of the pre-‐test and post-‐test, the control group and the qualitative data. An interview technique which was structured with qualitative data collection techniques were used to obtain the perceptions/views of the students with the intention of supporting the quantitative findings. The participants of this study were the sixth graders from two classrooms at a public secondary school in Başakşehir district of Istanbul. The study findings suggest that the use of personalized math problems has a positive effect on the academic success of students. After the experiment was performed, the students were also interviewed about the way the course was taught. The answers the students gave to the open-‐ended questions on the structure form indicate that the students had positive perceptions about the use of personalized problems in math. They noted that this method helps to create a motivating and entertaining environment which provokes curiosity and boosts interaction in a setting closer to real life situations.
personalization; personalized content; mathematics; problem solving; academical achievement.
Kişiselleştirilmiş öğretim öğrencilerin bireysel özellikleri, ilgileri, gereksinimlerini dikkate alan ve bu bağlamda öğrenme ortamının düzenlendiği bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu açıdan bakıldığında kişiselleştirilmiş öğretimin bir örneğide; öğretim içeriğinin kişiselleştirilmesi olarak ele alınan sınav/ders işleyiş sorularının kişiselleştirilmesidir. Kişiselleştirilmiş matematik problemleri uygulamasının öğrenci başarısına etkisinin olup olmadığını belirlemek amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen ile nitel veri birleşiminden oluşan karma araştırma deseni kullanılmıştır. Nitel veri toplama tekniklerinden yapılandırılmış görüşme tekniğinin kullanımı ile deneysel işlemde ulaşılan araştırma sonucunun, öğrencilerin algıları/görüşleri ile desteklenmesi hedeflenmiştir. Bu çalışmanın katılımcılarını İstanbul ili Başakşehir ilçesinde yer alan bir kamu ortaokulunda altıncı sınıfta öğrenim gören iki ayrı şubenin öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında kişiselleştirilmiş matematik problemleri kullanımının öğrencilerin akademik başarısı üzerine olumlu etkisi olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Öte yandan deneysel işlem sonrasında öğrencilerle ders işlenişi hakkında yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir.Bu görüşme sonrasında öğrencilerin yapılandırılmış formda yer alan açık-uçlu sorulara verdikleri yanıtlar,öğrencilerinmatematik dersi esnasında kişiselleştirilmiş problemlerin kullanımını olumlu algıladıklarını ve bu durumun motivasyonu artırıcı, merak uyandırıcı, etkileşimi artırıcı, gerçek hayata yakınve eğlenceli öğrenme ortamı sağladığı yönünde görüş belirttiklerini ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |