Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİKLE İLGİLİ EĞİTİM ALANINDA YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 338 - 357, 25.07.2021
https://doi.org/10.17943/etku.878443

Öz

Araştırma artırılmış gerçeklikle ilgili eğitim alanında yapılan lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden erişilebilen, 2013-2020 yılları arasında artırılmış gerçeklikle ilgili eğitim alanında yapılan 76 tez araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda tezlerin çoğunluğunun yüksek lisans türünde olduğu, tezlerin genel olarak artma eğilimi gösterdiği, 44 üniversite, 6 enstitü ve 21 anabilim dalında yapıldığı, farklı konu alanlarında gerçekleştiği, en çok karma yöntem ve deneysel desenin kullanıldığı, lisans ve ortaokul düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin araştırmalara daha çok dahil edildiği belirlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda doktora tez çalışmalarının artırılması, farklı konularda çalışma yapılması, okul öncesi çocukların dahil edildiği çalışmaların yapılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Abad-Segura, E., González-Zamar, M. D., Rosa, A. L. D. L., & Cevallos, M. B. M. (2020). Sustainability of educational technologies: An approach to augmented reality research. Sustainability, 12(10), 4091. doi:10.3390/su12104091
  • Abd Rashid, R., & Mohamed, H. (2017, April). Mobile Augmented Reality Tourism Application Framework. In International Conference of Reliable Information and Communication Technology (pp. 108-115). Springer, Cham.
  • Akçayır, M., & Akçayır, G. (2017). Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educational Research Review, 20, 1-11. doi: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.002
  • Ağmaz, R.F. & Ergulec, F. (2020). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitiminde Teknoloji Kullanımı Alanında Araştırma Eğilimleri: Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 60-86. doi: 10.29329/mjer.2020.234.4
  • Albayrak, M., Altıntaş, V. (2016). Augmented Reality Application in Education: Sample Preparation Lesson. 6th International Conference on “Innovations in Learning for the Future” 2016: Next Generation October 24-26, 2016, İstanbul, Türkiye.
  • Altınpulluk, H. (2018). Türkiye’de Artırılmış Gerçeklikle İlgili Hazırlanan Tezlerin Bibliyometrik Analiz Yöntemiyle İncelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 248-272. doi: https://doi.org/10.17943/etku.337347
  • Arslan, R., Kofoğlu, M., & Dargut, C. (2020). Development of Augmented Reality Application for Biology Education. Journal of Turkish Science Education, 17(1), 62-72. doi: 10.36681/tused.2020.13
  • Astuti, F. N., Suranto, S., & Masykuri, M. (2019). Augmented Reality for teaching science: Students’ problem solving skill, motivation, and learning outcomes. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 5 (2), 305-312. doi: https://doi.org /10.22219/jpbi.v5i2.8455
  • Aydoğdu, F., Turan, S. (2020). Augmented Reality Applications in Early Childhood Education. 2. International Conference on Virtual Reality, 15-16 November 2020, Şanlıurfa,Turkey.
  • Azuma, R. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355–385. doi: http://doi.org/10.1.1.30.4999
  • Azuma, R., Baillot, Y., Behringer, R., Feiner, S., Julier, S., & MacIntyre, B. (2001). Recent Advances in Augmented Reality. IEEE Comput. Graph. Appl., 21(6), 34–47. doi: http://doi.org/10.1109/38.963459
  • Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S., & Kinshuk. (2014). Augmented Reality Trends in Education: A Systematic Review of Research and Applications. Educational Technology & Society, 17 (4), 133–149. Retrived from: http://hdl.handle.net/10256/17763
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. doi: 10.3316/QRJ0902027
  • Bozyer, Z. (2015). Augmented reality in sports: Today and tomorrow. International Journal of Sport Culture and Science, 3(Special Issue 4), 314-325. doi: https://doi.org/10.14486/IJSCS392
  • Bukit, N. (2020, March). Blended Learning on Physics Using Augmented Reality. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1485, No. 1, p. 012004). IOP Publishing.
  • Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Llorente-Cejudo, C., & Fernández Martínez, M. D. M. (2019). Educational uses of augmented reality (AR): Experiences in educational science. Sustainability, 11(18), 4990. doi: https://doi.org/10.3390/su11184990
  • Carmigniani, J., & Furht, B. (2011). Augmented reality: an overview. Handbook of Augmented Reality, 3-46. Retrived from: http://pire.fiu.edu/publications/Augmented.pdf
  • Cascales, A., Laguna, I., Pérez-López, D., Perona, P., & Contero, M. (2012). Augmented Reality for preschoolers: An experience around Natural Sciences educational contents. Spdece,(June), 113-122. Retrived from: http://hdl.handle.net/10045/35607
  • Cascales, A., Pérez-López, D., & Contero, M. (2013). Study on Parent’s Acceptance of the Augmented Reality Use for Preschool Education. Procedia Computer Science, 25, 420-427. https://doi.org/10.1016/j.procs.2013.11.053
  • Chen, C. H., Chou, Y. Y., & Huang, C. Y. (2016). An augmented-reality-based concept map to support mobile learning for science. The Asia-Pacific Education Researcher, 25(4), 567-578.doi: 10.1007/s40299-016-0284-3
  • Chen, P., Liu, X., Cheng, W., & Huang, R. (2017). A review of using Augmented Reality in Education from 2011 to 2016. Innovations in smart learning, 13-18. Retrived from: file:///C:/Users/erz%C3%BCni/Downloads/2017_Book_InnovationsInSmartLearning.pdf
  • Chen, Y., Zhou, D., Wang, Y., & Yu, J. (2017, June). Application of augmented reality for early childhood English teaching. In 2017 International symposium on educational technology (ISET) (pp. 111-115). IEEE.
  • Cochrane, T., Narayan, V., & Antonczak, L. (2016). A framework for designing collaborative learning environments using mobile AR. Journal of Interactive Learning Research, 27(4), 293-316. Retrived from: https://www.learntechlib.org/primary/p/171414/.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). Routledge.
  • Cook, M. J. (2019). Augmented Reality: Examining its value in a music technology classroom. Practice and potential. Waikato Journal of Education, 24(2), 23-38. doi: 10.15663/wje.v24i2.687
  • Çetinkaya, H. H., & Akçay, M. (2013). Eğitim ortamlarında arttırılmış gerçeklik uygulamaları. Akademik Bilişim Kongresi, Antalya, 11(2015), 66-69. Retrived from: https://ab.org.tr/ab13/kitap/eski/114.pdf
  • Diegmann, P., Schmidt-Kraepelin, M., Eynden, S., & Basten, D. (2015). Benefits of augmented reality in educational environments-a systematic literature review. Benefits, 3(6), 1542-1556. Retrived from: https://aisel.aisnet.org/wi2015/
  • Di Serio, Á., Ibáñez, M. B., & Kloos, C. D. (2013). Impact of an augmented reality system on students' motivation for a visual art course. Computers & Education, 68, 586-596. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.002
  • Elmas, R., Kahriman-Pamuk, D., & Pamuk, S. (2020). Artırılmış Gerçeklik ve Fen Etkinlikleri: Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 671-699. doi: https://doi.org/10.33711/yyuefd.710054
  • Ergün, A. (2020). 2012-2018 Yılları Arasında Türkiye’de Gerçekleştirilen STEM Eğitimi Konulu Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 393-421. doi: 10.29329/mjer.2020.234.19
  • Fino, E. R., Martín-Gutiérrez, J., Fernández, M. D. M., & Davara, E. A. (2013, January). Interactive tourist guide: Connecting web 2.0, augmented reality and QR codes. In VARE (pp. 338-344).
  • Furió, D., González-Gancedo, S., Juan, M. C., Seguí, I., & Costa, M. (2013). The effects of the size and weight of a mobile device on an educational game. Computers & Education, 64, 24-41. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.015
  • Garzón, J., Pavón, J., & Baldiris, S. (2017, June). Augmented reality applications for education: Five directions for future research. In International conference on augmented reality, virtual reality and computer graphics (pp. 402-414). Springer, Cham.
  • Gopalan, V., Zulkifli, A. N., & Aida, J. (2016). A study of students’ motivation based on ease of use, engaging, enjoyment and fun using the augmented reality science textbook. Revista de la Facultad de Ingeniería, 31(5), 27-35. doi:10.21311/002.31.5.04
  • Haggarty, L. (1996). What is content analysis?. Medical Teacher, 18(2), 99-101. doi: https://doi.org/10.3109/01421599609034141
  • İçten, T., & Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, 5(2), 111-136.
  • İçten, T., & Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 401-415. doi: https://doi.org/10.17671/gazibtd.290253
  • İpek, A. R. (2020). Artırılmış Gerçeklik, Sanal Gerçeklik ve Karma Gerçeklik Kavramlarında İsimlendirme ve Tanımlandırma Sorunları. İdil, 71 1061–1072. doi: 10.7816/idil-09-71-02.
  • Gecu-Parmaksiz, Z., & Delialioğlu, Ö. (2020). The effect of augmented reality activities on improving preschool children’s spatial skills. Interactive Learning Environments, 28(7), 876-889. doi: https://doi.org/10.1080/10494820.2018.1546747
  • Kara, A. (2018). Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Eğitimde Kullanılmasına Yönelik Araştırmaların İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karal, H., & Abdüsselam, M. S. (2015). Artırılmış gerçeklik. Eğitim teknolojileri okumaları, 149-176.
  • Khan, T., Johnston, K., & Ophoff, J. (2019). The impact of an augmented reality application on learning motivation of students. Advances in Human-Computer Interaction, 2019 (7208494).
  • Koca, B. A., Çubukçu, B., & Yüzgeç, U. (2019, October). Augmented Reality Application for Preschool Children with Unity 3D Platform. In 2019 3rd International Symposium on Multidisciplinary Studies and Innovative Technologies (ISMSIT) (pp. 1-4). IEEE.
  • Korucu, A. T., Usta, E. ve Yavuzarslan, İ. F. (2016). Eğitimde artırılmış gerçeklik teknolojilerinin kullanımı: 2007-2016 döneminde Türkiye’de yapılan araştırmaların içerik analizi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 84-95.
  • Küçük Avcı, Ş., Çoklar, A.N., İstanbullu, A. (2019). Üç Boyutlu Sanal Ortamlar ve Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Öğrenme Başarısı Üzerindeki Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Eğitim ve Bilim, 44 (198), 149-182. doi: 10.15390/EB.2019.7969
  • Kyngäs, H. (2020). Inductive content analysis. In The Application of Content Analysis in Nursing Science Research (pp. 13-21). Springer, Cham. doi: 10.1007/978-3-030-30199-6_2
  • Lac, A. (2016). Content analysis. Encyclopedia of adolescence. 2nd ed. Cham, Switzerland: Springer International Publishing, 1-5.
  • Lee, K. (2012). Augmented reality in education and training. TechTrends, 56(2), 13-21. doi: https://doi.org/10.1007/s11528-012-0559-3
  • Livingston, M. A., Rosenblum, L. J., Brown, D. G., Schmidt, G. S., Julier, S. J., Baillot, Y., ... & Maassel, P. (2011). Military applications of augmented reality. Handbook of Augmented Reality, 671-706. doi: 10.1007/978-1-4614-0064-6_31
  • Masmuzidin, M. Z., & Aziz, N. A. A. (2018). The current trends of augmented reality in early childhood education. The International Journal of Multimedia & Its Applications (IJMA), 10(6), 47-58. doi: 10.5121/ijma.2018.10605
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • Moro, C., Štromberga, Z., Raikos, A., & Stirling, A. (2017). The effectiveness of virtual and augmented reality in health sciences and medical anatomy. Anatomical sciences education, 10(6), 549-559. doi:: 10.1002/ase.1696
  • Nincarean, D., Alia, M. B., Halim, N. D. A., & Rahman, M. H. A. (2013). Mobile augmented reality: The potential for education. Procedia-social and behavioral sciences, 103, 657-664. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.385
  • O’Mahony, S. (2015). A proposed model for the approach to augmented reality deployment in marketing communications. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 175, 227-235. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1195
  • Özarslan, Y. (2013). Genişletilmiş Gerçeklik İle Zenginleştirilmiş Öğrenme Materyallerinin Öğrenen Başarısı Ve Memnuniyeti Üzerindeki Etkisi. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Öztop, D. Ö. F., & Özerbaş, M. A. (2019). Dijital Teknoloji Destekli Sınıf Eğitimi Çalışmalarındaki Eğilimler: Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İçerik Analizi. 2.Uluslararası Temel Eğitim Kongresi, Muğla, Türkiye, 23 - 27 Ekim 2019.
  • Redondo, B., Cózar-Gutiérrez, R., González-Calero, J. A., & Ruiz, R. S. (2020). Integration of augmented reality in the teaching of English as a foreign language in early childhood education. Early Childhood Education Journal, 48(2), 147-155. doi: https://doi.org/10.1007/s10643-019-00999-5
  • Rega, A., Mennitto, A., Vita, S., & Iovino, L. (2018). New technologies and autism: can augmented reality (ar) increase the motivation in children with autism. INTED2018 Proceedings, 4904-4910.
  • Rossano, V., Lanzilotti, R., Cazzolla, A., & Roselli, T. (2020). Augmented reality to support geometry learning. IEEE Access, 8, 107772-107780. doi: 10.1109/ACCESS.2020.3000990
  • Safar, A. H., Al-Jafar, A. A., & Al-Yousefi, Z. H. (2016). The effectiveness of using augmented reality apps in teaching the English alphabet to kindergarten children: A case study in the State of Kuwait. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(2), 417-440.doi: https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00624a
  • Sampaio, D., & Almeida, P. (2018, July). Students’ motivation, concentration and learning skills using Augmented Reality. In 4th International Conference on Higher Education Advances (HEAD'18) (pp. 1559-1566). Editorial Universitat Politècnica de València.
  • Seçkin Kapucu, M. & Yıldırım, İ. (2019). Türkiye'de Sanal Ve Artırılmış Gerçeklik Üzerine Eğitimde Yapılan Çalışmalara İlişkin Metodolojik Bir İnceleme. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (73), 37-57. Retrived from: https://www.acarindex.com/pdfler/6545-9586.pdf
  • Shelton, B. E. (2002). Augmented reality and education: Current projects and the potential for classroom learning. New Horizons for Learning, 9(1). Retrived from: http://www. newhorizons.org/strategies/technology/shelton.htm
  • Sırakaya, M., & Alsancak Sırakaya, D. A. (2018). Trends in educational augmented reality studies: A systematic review. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(2), 60-74. doi: https://doi.org/10.17220/mojet.2018.02.005
  • Sünger, İ. (2019). Artırılmış Gerçeklik Kavramı Üzerine İçerik Analizi Çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Tashko, R., & Elena, R. (2015). Augmented reality as a teaching tool in higher education. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 3(1), 7-15. Retrived from: file:///C:/Users/erz%C3%BCni/Downloads/augmented-reality-as-a-teaching-tool-in-higher-education.pdf
  • Tosuntaş, Ş. B., Emirtekin, E., & Süral, İ. (2019). Eğitim ve Öğretim Teknolojileri Konusunda Yapılan Tezlerin İncelenmesi (2013-2018). Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 9(2), 277-286. DOI: 10.5961/jhes.2019.330
  • Tzima, S., Styliaras, G., & Bassounas, A. (2019). Augmented reality applications in education: Teachers point of view. Education Sciences, 9(2), 99. doi: https://doi.org/10.3390/educsci9020099
  • Uzun Hazneci, Ö. (2019). Güncel Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Eğitim Alanında Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası 100.Yıl Eğitim Sempozyumu, 26-28 Ekim 2019, Samsun.
  • Wan, A. T., San, L. Y., & Omar, M. S. (2018). Augmented Reality Technology for Year 10 Chemistry Class: Can the Students Learn Better?. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching (IJCALLT), 8(4), 45-64. doi: 10.4018/IJCALLT.2018100104
  • Wei, X., Weng, D., Liu, Y., & Wang, Y. (2015). Teaching based on augmented reality for a technical creative design course. Computers & Education, 81, 221-234. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.10.017
  • Yadav, S., & Chakraborty, P. (2021). Designing Digital Content for Children: Understanding children’s capabilities. Childhood Education, 97(1), 75-78. doi: https://doi.org/10.1080/00094056.2021.1873699
  • Yang, S., Carlson, J. R., & Chen, S. (2020). How augmented reality affects advertising effectiveness: The mediating effects of curiosity and attention toward the ad. Journal of Retailing and Consumer Services, 54, 102020. doi: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.102020
  • Yilmaz, R. M., Kucuk, S., & Goktas, Y. (2017). Are augmented reality picture books magic or real for preschool children aged five to six?. British Journal of Educational Technology, 48(3), 824-841. doi: https://doi.org/10.1111/bjet.12452
  • Yöndem, T., & Karadağ, G. H. (2019). Artırılmış Gerçeklikle Değişen Haber Sunumu. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 3(1), 22-44. doi: 10.17932/IAU.EJNM.25480200.2019.1/1.22-44
  • Zhu, E., Hadadgar, A., Masiello, I., & Zary, N. (2014). Augmented reality in healthcare education: an integrative review. PeerJ, 2, e469.
  • Zhou S., Sun X., Shi Z., Lu Y. (2020) The Use of Augmented Reality for Solving Arithmetic Problems for Preschool Children. In: Zaphiris P., Ioannou A. (eds) Learning and Collaboration Technologies. Human and Technology Ecosystems. HCII 2020. Lecture Notes in Computer Science, vol 12206. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-50506-6_39
Toplam 77 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Aydoğdu 0000-0001-5123-0824

Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Aydoğdu, F. (2021). TÜRKİYE’DE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİKLE İLGİLİ EĞİTİM ALANINDA YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 11(2), 338-357. https://doi.org/10.17943/etku.878443