Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID‐19 SALGINI SÜRESİNCE EĞİTİMDE FIRSAT EŞİT(SİZ)LİĞİ: KIRSAL KESİMDEKİ ÖĞRETMEN VE EBEVEYN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 470 - 493, 25.07.2021
https://doi.org/10.17943/etku.913684

Öz

2019 yılının son aylarında Çin'de ortaya çıkan yeni tip koronavirüs (Covid-19); kısa sürede küresel bir salgına dönüşmesiyle bütün dünyayı etkisi altına almış, dünyanın dört bir yanındaki eğitim kurumlarında, yüz yüze öğretimden çevrimiçi öğretime geçiş yapılmak zorunda kalınmıştır. Okulların kapatılması ile dünya genelinde sosyo-ekonomik düzeyi düşük milyonlarca öğrenci eğitim hakkına erişememiştir. Bu durum dünyada zaten var olan dijital uçurum ve eğitimde fırsat eşitsizliğini daha da derinleştirmiştir. Ülkemizde de öğrencilerin eğitimden uzak kalmamaları için Millî Eğitim Bakanlığı bütün kademeleri kapsayan uzaktan eğitim sistemine geçiş yapmıştır. Ancak bütün öğrenciler aynı şekilde uzaktan eğitim sürecine eşit bir şekilde erişim sağlayamamıştır. Yapılan bu çalışmada öğretmen ve ebeveyn görüşleri alınarak koronavirüs (Covid-19) sürecinde dijital uçurumun ve fırsat eşitsizliğinin eğitimdeki yansımalarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örnekleme yöntemlerinden “benzeşik örnekleme” kullanılmıştır. Bu kapsamda kırsal kesimde görev yapan öğretmenler ve kırsal kesimde öğrenim gören öğrenci velileri araştırmaya dâhil edilmiştir. Veri toplama sürecinde öğretmenlerin ve velilerin koronavirüs (Covid-19) sürecinde dijital uçurumun ve fırsat eşitsizliğinin eğitime yansımaları hakkında görüşlerini belirleyebilmek amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen iki farklı (öğretmen ve veli) “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu (YYGF)” kullanılmıştır. Elde edilen nitel verilerin analizi sürecinde içerik analizi türlerinden kategorisel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kırsal kesimde yaşayan öğrencilerin büyük bir kısmının uzaktan eğitime erişimde sorunlar yaşadığı, öğrencilerin olanaklarının kısıtlı olduğu ve yeterli öğretim materyallerinin olmadığı, yaşadığı sorunları çözmede öğretmenlerin ya da ebeveynlerin gerekli teknik desteği sağlayamadığı, öğretmenlerin ise uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerini takip etme konusunda sorunlar yaşadığı tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akgül, A. E. (2019). "Eğitimde fırsat eşitliği-cinsiyet ayrımı faktörü" üzerine bir araştırma. International Journal of Social And Humanities Sciences, 3 (1), 127-142.
  • Bilgin, N. (2000). İçerik Analizi. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Bagchi, K. (2005). Factors contributing to global digital divide: Some empirical results. Journal of Global Information Technology Management, 8 (3),47-65.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 179-209.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 11-53.
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 112934. http://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
  • Correia, A. P. (2020). Healing the digital divide during the Covid-19 Pandemic. Quarterly Review of Distance Education, 21 (1), 13-21.
  • Council of Europe. (2021). Eşitlik. https://www.coe.int/en/web/portal. adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. Sage publications.
  • Diker Coşkun, Y. (2020). Eğitim izleme raporu 2020: Eğitimin içeriği. Eğitim Reformu Girişimi. https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2020-egitimin-icerigi/ adresinden 05.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • El Kadi, T. H. (2020). Uneven Disruption: Covid-19 and the digital divide in the Euro-Mediterranean Region. IEMed Mediterranian Yearbook.
  • Ergül, B., ve Yılmaz, V. (2020). Covid-19 salgını süresince aile içi ilişkilerin doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (Özel sayı), 38-51.
  • Er-Koçoğlu, N. (2020). COVID-19 pandemisinde bilgiye erişimin önündeki büyük engel: Sayısal bölünme/bilgi uçurumu. Türk Kütüphaneciliği, 34 (3), 373-376.
  • Ferreira, F. H. & Gignoux, J. (2010). Eğitimde fırsat eşitsizliği: Türkiye örneği. TC Cumhuriyeti DPT ve Dünya Bankası Refah ve Sosyal Politika Analitik Çalışma Programı. Çalışma Raporu, 4.
  • Genç, M. F., ve Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covid-19) sürecinde ilâhiyat fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışları. Electronic Turkish Studies, 15 (4), 403-422.
  • Gökkaya, S. (2019). Ortaokul Eğitim Hizmetlerinde Fırsat Eşitsizliğinin Kamu ve Özel Kurumlar Açısından İncelenmesi: Kastamonu Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Işık, A. (2020). Koronavirüs (COVID-19) salgını döneminde ailede krize müdahale. Akademia Doğa ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 1-9.
  • Karahan, E., Bozan, M. A. ve Akçay, A. O. (2020). Sınıf öğretmenliği lisans öğrencilerinin pandemi sürecindeki çevrim içi öğrenme deneyimlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 15 (4), 201-214. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44348
  • Kurt, U. ve Taş, Y. (2019). Ebeveynlerin sosyoekonomik düzeyleri ile çocuklarının okul hayatına katılımları arasındaki ilişki. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12 (3), 978-991.
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadiklari sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (5), 66-77.
  • Lawton, B. (2020). Covid-19 Illustrates Need to Close the Digital Divide. 2020). Assessing Legal Responses to COVID-19. Boston: Public Health Law Watch.
  • Lie, A., Tamah, S. M., Gozali, I., Triwidayati, K. R., Utami, T. S. D., & Jemadi, F. (2020). Secondary school language teachers’ online learning engagement during the COVID-19 pandemic in Indonesia. Journal of Information Technology Education: Research, 19, 803-832.
  • Marcellis-Warin, N., Munoz, J. M. & Warin, T. (2020). Coronavirus and the widening educational digital divide: The perfect storm for inequalities? California Review Management, 63, 1. https://cmr.berkeley.edu/2020/07/covid-education/ adresinden 21.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2021). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. New York: Sage.
  • OECD. (2001). Understanding the Digital Divide. OECD Digital Economy Papers, 49,OECD Publishing, Paris. http://www.oecd.org/digital/ieconomy/1888451.pdf adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Özgöl, M., Sarikaya, İ., ve Öztürk, M. (2017). Students’ And Teaching Staff’s Assessments Regarding Distance Education Applications İn Formal Education. Journal Of Higher Education And Science, 7(2), 294-304.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative Research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Sayan, H. (2020). COVİD-19 pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11 (42), 100-122.
  • Sever, M. ve Özdemir, S. (2020). Koronavirüs (Covid-19) sürecinde öğrenci olma deneyimi: Bir fotoses (photovoice) çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31 (4), 1653-1679.
  • Sezgin, S. ve Fırat, M. (2020). Covid-19 pandemisinde uzaktan eğitime geçiş ve dijital uçurum tehlikesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (4), 37-54.
  • Sönmez, M., Yıldırım, K., ve Çetinkaya, F. Ç. (2020). Yeni tip koronavirüs (sars-cov2) salgınına bağlı uzaktan eğitim sürecinin sınıf öğretmenlerinin görüşleriyle değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15 (6), 855-875.
  • TBMM (2021). T. C. Anayasası. https://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/tc_anayasasi.maddeler?p3=42 adresinden 21.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Türk Dil Kurumu (2021). Fırsat Eşitliği. https://sozluk.gov.tr/adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Türk Tabipler Birliği (2020). Covid-19 pandemisi- 11. ay değerlendirme raporu. http://www.muglatabip.org.tr/wp-content/uploads/2021/02/covid19-rapor_11.pdf adresinden 05.03.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Türker, A., ve Dündar, E. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (Eba) üzerinden yürütülen uzaktan eğitimlerle ilgili lise öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49 (1), 323-342.
  • UNICEF (2020). Uzaktan eğitime erişimde eşitsizlik. https://www.unicefturk.org/yazi/uzaktanegitim adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Van Dijk, J. A. (2006). Digital divide research, achievements and shortcomings. Poetics, 34 (4-5), 221-235.
  • WHO (2020). Pandemi brifingi. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020. adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. ve Akar-Vural, R. (2020). Covid-19 pandemisi ve derinleşen eğitim eşitsizlikleri. Türk Tabipler Birliği Covid-19 Pandemisi Altıncı Ay Değerlendirme Raporu, 556-565.

EQUALİTY OF OPPORTUNİTY DURİNG THE ONGOİNG COVID-19 PANDEMİC: TEACHERS' AND PARENTS' VİEWS

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 470 - 493, 25.07.2021
https://doi.org/10.17943/etku.913684

Öz

The new type of coronavirus (Covid-19), which emerged in China in the last months of 2019, affected the whole world as it turned into a global epidemic in a short time, and educational institutions around the world had to switch from face-to-face education to online education. With the closure of schools, millions of students with low socio-economic levels around the world have not been able to access the right to education. This has further deepened the digital divide and inequality of opportunity in education that already exists in the world. In our country, the Ministry of Education has switched to a distance education system covering all levels so that students do not stay away from education. However, not all students have been able to access the distance learning process equally. In this study, it was aimed to show the reflections of the digital gap and inequality of opportunity in education during the Coronavirus (Covid-19) epidemic through taking the opinions of teachers and parents. Phenomenology design among the qualitative research designs was used in the study. "Analogous sampling" among the purposeful sampling methods was used in the formation of the study group. In this context, teachers working in rural areas and parents of students studying in rural areas were included in the study. During the data collection process, two different "Semi-Structured Interview Forms (SSIF)" developed by the researchers were used to determine the reflections of the digital gap and opportunity inequality on education during the Coronavirus (Covid-19) process, and categorical analysis was used in the analysis of the qualitative data obtained. The results of the study show that a large part of the students had problems in accessing distance education, had limited opportunities and did not have sufficient teaching materials, that either teachers or parents could not provide the necessary technical support to solve their problems and that teachers had problems in following their students during the distance education period.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akgül, A. E. (2019). "Eğitimde fırsat eşitliği-cinsiyet ayrımı faktörü" üzerine bir araştırma. International Journal of Social And Humanities Sciences, 3 (1), 127-142.
  • Bilgin, N. (2000). İçerik Analizi. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Bagchi, K. (2005). Factors contributing to global digital divide: Some empirical results. Journal of Global Information Technology Management, 8 (3),47-65.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 179-209.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 11-53.
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 112934. http://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
  • Correia, A. P. (2020). Healing the digital divide during the Covid-19 Pandemic. Quarterly Review of Distance Education, 21 (1), 13-21.
  • Council of Europe. (2021). Eşitlik. https://www.coe.int/en/web/portal. adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. Sage publications.
  • Diker Coşkun, Y. (2020). Eğitim izleme raporu 2020: Eğitimin içeriği. Eğitim Reformu Girişimi. https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2020-egitimin-icerigi/ adresinden 05.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • El Kadi, T. H. (2020). Uneven Disruption: Covid-19 and the digital divide in the Euro-Mediterranean Region. IEMed Mediterranian Yearbook.
  • Ergül, B., ve Yılmaz, V. (2020). Covid-19 salgını süresince aile içi ilişkilerin doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (Özel sayı), 38-51.
  • Er-Koçoğlu, N. (2020). COVID-19 pandemisinde bilgiye erişimin önündeki büyük engel: Sayısal bölünme/bilgi uçurumu. Türk Kütüphaneciliği, 34 (3), 373-376.
  • Ferreira, F. H. & Gignoux, J. (2010). Eğitimde fırsat eşitsizliği: Türkiye örneği. TC Cumhuriyeti DPT ve Dünya Bankası Refah ve Sosyal Politika Analitik Çalışma Programı. Çalışma Raporu, 4.
  • Genç, M. F., ve Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covid-19) sürecinde ilâhiyat fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışları. Electronic Turkish Studies, 15 (4), 403-422.
  • Gökkaya, S. (2019). Ortaokul Eğitim Hizmetlerinde Fırsat Eşitsizliğinin Kamu ve Özel Kurumlar Açısından İncelenmesi: Kastamonu Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Işık, A. (2020). Koronavirüs (COVID-19) salgını döneminde ailede krize müdahale. Akademia Doğa ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 1-9.
  • Karahan, E., Bozan, M. A. ve Akçay, A. O. (2020). Sınıf öğretmenliği lisans öğrencilerinin pandemi sürecindeki çevrim içi öğrenme deneyimlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 15 (4), 201-214. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44348
  • Kurt, U. ve Taş, Y. (2019). Ebeveynlerin sosyoekonomik düzeyleri ile çocuklarının okul hayatına katılımları arasındaki ilişki. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12 (3), 978-991.
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadiklari sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (5), 66-77.
  • Lawton, B. (2020). Covid-19 Illustrates Need to Close the Digital Divide. 2020). Assessing Legal Responses to COVID-19. Boston: Public Health Law Watch.
  • Lie, A., Tamah, S. M., Gozali, I., Triwidayati, K. R., Utami, T. S. D., & Jemadi, F. (2020). Secondary school language teachers’ online learning engagement during the COVID-19 pandemic in Indonesia. Journal of Information Technology Education: Research, 19, 803-832.
  • Marcellis-Warin, N., Munoz, J. M. & Warin, T. (2020). Coronavirus and the widening educational digital divide: The perfect storm for inequalities? California Review Management, 63, 1. https://cmr.berkeley.edu/2020/07/covid-education/ adresinden 21.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2021). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. New York: Sage.
  • OECD. (2001). Understanding the Digital Divide. OECD Digital Economy Papers, 49,OECD Publishing, Paris. http://www.oecd.org/digital/ieconomy/1888451.pdf adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Özgöl, M., Sarikaya, İ., ve Öztürk, M. (2017). Students’ And Teaching Staff’s Assessments Regarding Distance Education Applications İn Formal Education. Journal Of Higher Education And Science, 7(2), 294-304.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative Research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Sayan, H. (2020). COVİD-19 pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11 (42), 100-122.
  • Sever, M. ve Özdemir, S. (2020). Koronavirüs (Covid-19) sürecinde öğrenci olma deneyimi: Bir fotoses (photovoice) çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31 (4), 1653-1679.
  • Sezgin, S. ve Fırat, M. (2020). Covid-19 pandemisinde uzaktan eğitime geçiş ve dijital uçurum tehlikesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (4), 37-54.
  • Sönmez, M., Yıldırım, K., ve Çetinkaya, F. Ç. (2020). Yeni tip koronavirüs (sars-cov2) salgınına bağlı uzaktan eğitim sürecinin sınıf öğretmenlerinin görüşleriyle değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15 (6), 855-875.
  • TBMM (2021). T. C. Anayasası. https://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/tc_anayasasi.maddeler?p3=42 adresinden 21.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Türk Dil Kurumu (2021). Fırsat Eşitliği. https://sozluk.gov.tr/adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Türk Tabipler Birliği (2020). Covid-19 pandemisi- 11. ay değerlendirme raporu. http://www.muglatabip.org.tr/wp-content/uploads/2021/02/covid19-rapor_11.pdf adresinden 05.03.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Türker, A., ve Dündar, E. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (Eba) üzerinden yürütülen uzaktan eğitimlerle ilgili lise öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49 (1), 323-342.
  • UNICEF (2020). Uzaktan eğitime erişimde eşitsizlik. https://www.unicefturk.org/yazi/uzaktanegitim adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Van Dijk, J. A. (2006). Digital divide research, achievements and shortcomings. Poetics, 34 (4-5), 221-235.
  • WHO (2020). Pandemi brifingi. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020. adresinden 19.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. ve Akar-Vural, R. (2020). Covid-19 pandemisi ve derinleşen eğitim eşitsizlikleri. Türk Tabipler Birliği Covid-19 Pandemisi Altıncı Ay Değerlendirme Raporu, 556-565.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zafer Kuş 0000-0002-4371-8114

Hilal Mert 0000-0002-7309-8833

Fatoş Boyraz Bu kişi benim 0000-0001-8654-6191

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kuş, Z., Mert, H., & Boyraz, F. (2021). COVID‐19 SALGINI SÜRESİNCE EĞİTİMDE FIRSAT EŞİT(SİZ)LİĞİ: KIRSAL KESİMDEKİ ÖĞRETMEN VE EBEVEYN GÖRÜŞLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 11(2), 470-493. https://doi.org/10.17943/etku.913684

Cited By