Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Almanya’ya İşçi Göçü Sonrasında Ortaya Çıkan Disco-Folk Olgusu ve Derdiyoklar Müzik Grubu

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 83 - 96, 26.04.2021

Öz

1961 yılında Almanya’ya başlayan işgücü göçü ile Anadolu’dan çok sayıda insan bu ülkeye çalışmaya gitmiştir. Belli bir zaman sonra dili, dini, yemekleri her şeyi farklı, kendilerine ait olmayan bir kültür ve coğrafyada yaşamanın zorluklarıyla yüzleştiler. İlk zamanlar birçok ihtiyaçlarını güçlükle karşıladılar. Göçmen gruplarının hepsi de yakınlarını, anılarını, yaşadıkları topraklarını geride bırakmış ve yeni bir yaşama başlangıç yapmışlardı. Başka bir deyişle ilk göçmen topluluklarındaki herkes adeta bir kader birliği yapmıştı. Göçün yarattığı ortak travma, göçmenler arasında fikir ayrılıkları olsa da en azından uzunca bir süre yan yana durmalarını sağlamıştı. Bu nedenle göçmen topluluklarındaki herhangi bir kişinin başarısı, inanç veya görüşleri farklı olsa bile genellikle bu durum gözetilmeden tüm topluluk tarafından sahiplenildi. Göçmen işçilerin içinden çıkan bir müzik gurubu da diğer göçmenler için psiko-sosyal destek noktası oluşturdu.

Makalenin konusu 1960’lı yıllarda başlayan işgücü göçüyle Almanya’ya yerleşen göçmenlerin içinden çıkan, 1973’te kurulup 1986’da dağılan iki kişilik bir müzik gurubunun macerasıyla, Almanya’da yaşayan göçmen toplumunun Derdiyoklar müzik grubuna ve müziğine bakışıdır. Araştırmanın temel verilerini 1989-90 yıllarında yaşadığım Avusturya ve pandemi öncesine kadar başta Almanya olmak üzere zaman zaman gidip geldiğim Hollanda, Belçika vb. ülkelerde yaşayan çoğu birinci, ikinci ve üçüncü kuşak göçmenler üzerindeki gözlemler, konuyla ilgili Avusturya, İsviçre, Almanya’da yazdığım alan notları, görüşmeler ve göç sonucu oluşan sosyolojik yalnızlaşma ile ilgili kaynak okumaları oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Abramson, Harold J., “Migrants and Cultural Diversity: On Etnicity and Religion in Society”, Social Compass, XXVI, 1979/1.
  • Ciobanu, Ruxandra Oana, & Fokkema, Tineke. (2017). “The role of religion in protecting older Romanianmigrants from loneliness”. Journal of Ethnic and Migration Studies, 43 (2), 199-217.
  • Çelik, Celaleddin. (2008), “Almanya’da Türkler: Sürekli Yabancılık, Kültürel Çatışma ve Din”, Milel ve Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, sayı 3, 105-142.
  • Ernst, John, M., & Cacioppo, John, T. (1999). “Lonely hearts: Psychological perspectives on loneliness”. Applied and Preventive Psychology, 8 (1), 1-22.
  • Fidan, Süleyman. (2017) Âşıklık Geleneği ve Medya Endüstrisi-Geleneksel Müziğin Medyadaki Serüveni. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Genel, M. (2014). Almanya'ya Giden İlk Türk İşçi Göçünün Türk Basınındaki İzdüşümü “Sirkeci Garı'ndan Munchen Hauptbahnhof'a”. Selçuk İletişim, 8 (3), 301-338. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19029/201041
  • Göksu, Turkut (2000). İşçilikten Vatandaşlığa: Almanya’daki Türkler. Ankara: Özen Yayımcılık.
  • Korkmaz, Mehmet Akif (2017). “Almanya İşgücü Toplumunun Muhalif Sesi Kölnlü Âşık Metin Türköz”, I. Dil, Sanat ve İktidar Sempozyumu. Giresun: Giresun Üniversitesi, ss: 437-448.
  • Seçkin, Yaşar. (2018). Almanya Köln Şehrindeki Türk Müziği Eğitimi Veren Kuruluşlar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Müzik Ana Bilim Dalı https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Svendsen, Lars. (2018). Yalnızlığın Felsefesi, İstanbul: Redingot Kitap.
  • Tan, Nail. (1972). “Halk Müziğimizi Yozlaştıranlar”. Musiki Mecmuası, S. 276, s. 14-17.
  • Wallraff, Günter. (1985). En Alttakiler. Osman Okkan (Çev.). İstanbul: Milliyet Yayınları.

The Disco-Folk Case After Labor Migration to Germany and Derdiyok Music Band

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 83 - 96, 26.04.2021

Öz

With the labor migration to Germany that started in 1961, many people went to work in this country. After a certain time, they faced the difficulties of living in a culture and geography that did not belong to them, with a different language, religion, and food. In the early days, they barely met most of their needs. All of the immigrant groups had left their relatives, memories, and homelands behind and stepped into a new life. In other words, all individuals in the first immigrant groups had a union of destiny. Even there are exceptions, this trauma at least made it possible for immigrants to stay together against their differences for quite a long time. Therefore, the success of any person in immigrant communities, even if their beliefs or opinions differed, was generally owned by the whole community regardless of this situation. A music group that emerged from among the migrant workers also created a psychosocial support point for other immigrants.

The subject of this article is the view of the immigrant community to this music group and its music with the adventure of a two-person music group that emerged from the immigrants who settled in Germany with the labor migration that started in the 1960s, which was founded in 1973 and dissolved in 1986. The basic data of the study are Austria, where I lived in 1989-90, and the Netherlands, Belgium, etc., where I went from time to time, especially Germany until before the pandemic. Observations on most first, second and third generation immigrants living in countries, fieldwork notes I have made in Austria, Switzerland, Germany on the subject, interviews and readings about the sociological isolation resulting from immigration.

Kaynakça

  • Abramson, Harold J., “Migrants and Cultural Diversity: On Etnicity and Religion in Society”, Social Compass, XXVI, 1979/1.
  • Ciobanu, Ruxandra Oana, & Fokkema, Tineke. (2017). “The role of religion in protecting older Romanianmigrants from loneliness”. Journal of Ethnic and Migration Studies, 43 (2), 199-217.
  • Çelik, Celaleddin. (2008), “Almanya’da Türkler: Sürekli Yabancılık, Kültürel Çatışma ve Din”, Milel ve Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, sayı 3, 105-142.
  • Ernst, John, M., & Cacioppo, John, T. (1999). “Lonely hearts: Psychological perspectives on loneliness”. Applied and Preventive Psychology, 8 (1), 1-22.
  • Fidan, Süleyman. (2017) Âşıklık Geleneği ve Medya Endüstrisi-Geleneksel Müziğin Medyadaki Serüveni. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Genel, M. (2014). Almanya'ya Giden İlk Türk İşçi Göçünün Türk Basınındaki İzdüşümü “Sirkeci Garı'ndan Munchen Hauptbahnhof'a”. Selçuk İletişim, 8 (3), 301-338. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19029/201041
  • Göksu, Turkut (2000). İşçilikten Vatandaşlığa: Almanya’daki Türkler. Ankara: Özen Yayımcılık.
  • Korkmaz, Mehmet Akif (2017). “Almanya İşgücü Toplumunun Muhalif Sesi Kölnlü Âşık Metin Türköz”, I. Dil, Sanat ve İktidar Sempozyumu. Giresun: Giresun Üniversitesi, ss: 437-448.
  • Seçkin, Yaşar. (2018). Almanya Köln Şehrindeki Türk Müziği Eğitimi Veren Kuruluşlar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Müzik Ana Bilim Dalı https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Svendsen, Lars. (2018). Yalnızlığın Felsefesi, İstanbul: Redingot Kitap.
  • Tan, Nail. (1972). “Halk Müziğimizi Yozlaştıranlar”. Musiki Mecmuası, S. 276, s. 14-17.
  • Wallraff, Günter. (1985). En Alttakiler. Osman Okkan (Çev.). İstanbul: Milliyet Yayınları.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar, Müzik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Necdet Kurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kurt, N. (2021). Almanya’ya İşçi Göçü Sonrasında Ortaya Çıkan Disco-Folk Olgusu ve Derdiyoklar Müzik Grubu. Etnomüzikoloji Dergisi, 4(1), 83-96.