Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Experiencing the City from An Immigration-Based Listening: Haitian Community’ Sounds in Southern Brazil

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 97 - 114, 26.04.2021

Öz

I present on this paper Chapecó city as a complex place where musical discourses of migrants and locals have been crossed from ethnographic fieldwork and collaborations with Haitian musicians living in southern Brazil. I firstly locate how ethnomusicology field has dealt with subjects such as migration, city, sound, silence, and borders, then I present some ethnographic outcomes which suggests how migrants have settled their musical discourses up in the face of conflict situations. Conscious about Brazilian historical racism and antiblackness, I suggest that the sonic dimension of Haitian migrants has reterritorialized the city. To better understand this scenario, I advocate here for a “immigration-based listening”. It takes to account the sound praxis concept, which encompasses the relationships among music, politics, and coexistence. In other words, this paper provides an alternative way to show Chapecó city from Haitian community musicking.

Kaynakça

  • Araújo, Samuel. (2008). “From neutrality to praxis: the shifting politics of applied ethnomusicology”. Muzikoloski Zbornik (Musicological Annual), v.XLVI, p.13 – 30; 2008.
  • Araújo, Samuel. (2012). Etnomusicologia e debate público sobre a música no Brasil hoje: polifonia ou cacofonia? Música & Cultura 6. http://musicaecultura.abetmusica.org.br/index.php/revista/article/view/161 (acessed 03.12.2020).
  • Averill, Gage. (1997). A day for the hunter, a day for the prey: popular music and power in Haiti. Chicago (EUA), The University of Chicago Press, 1997.
  • Cambria, Vincenzo. (2012) Music and Violence in Rio de Janeiro: a participatory study in Urban Ethnomusicology. Middeltown. Wesleyan University, Middletown.
  • Cambria, Vincenzo. (2008) “Diferença: uma questão (re) corrente na pesquisa etnomusicológica”. Revista Música e Cultura, v.3, 2008.
  • Deleuze, Gilles; Guattari, Félix. (1987) A Thousand Plateaus: CapitalismaAnd Schizophrenia. Trans. Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Dirksen, Rebecca. (2012). “Reconsidering Theory and Practice In Ethnomusicology: Applying, Advocating, And Engaging Beyond Academia”. Ethnomusicology Review. V. 17, P. 1-35
  • Dirksen, Rebecca. (2013). “Surviving Material Poverty by Employing Cultural Wealth: Putting Music in Service Of Community In Haiti”, Yearbook For Traditional Music, Vol. 45, P. (43 – 57).
  • Eisenberg, Andrew. (2015) Space. Em: Novak, David; Sakakeeny, Matt (Eds.). Keywords in Sound. Duke University Press, USA.
  • Hemetek, Ursula. (2006). “Applied Ethnomusicology in The Process of The Political Recognition of A Minority: A Case Study of The Austrian Roma”. Yearbook for Traditional Music, Vol. 38, Pp. 35-57.

Experiencing the City from An Immigration-Based Listening: Haitian Community’ Sounds in Southern Brazil

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 97 - 114, 26.04.2021

Öz

Bu yazıda Chapecó şehrini, etnografik saha çalışması ve Güney Brezilya'da yaşayan Haitili müzisyenlerle iş birlikleri vasıtasıyla, göçmen ve yerlilerin müzikal söylemlerinin kesiştiği karmaşık bir bölge olarak sunmaktayım. İlk önce etnomüzikoloji alanının göç, şehir, ses, sessizlik ve sınırlar gibi konuları nasıl ele aldığını saptayıp, ardından göçmenlerin çatışma durumları karşısında müzikal söylemlerini nasıl yerleştirdiklerini gösteren bazı etnografik sonuçlar ile saptamaktayım. Brezilya' nın tarihsel ırkçılığı ve siyahi karşıtlığının bilincinde olarak, Haitili göçmenlerin sonic boyutunun şehri yeniden devletleştirdiğini öne sürüyorum. Bu senaryoyu daha iyi anlamak için, burada “göçmen temelli dinlemeyi” ileri sürüyorum ki böylelikle müzik, politika ve bir arada yaşama arasındaki ilişkileri kapsayan sound praxis kavramı hesaba katılmış olur. Bir başka deyişle, bu makale Chapecó şehrini Haitili toplulukların musicking ile göstermenin alternatif bir yolunu sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Araújo, Samuel. (2008). “From neutrality to praxis: the shifting politics of applied ethnomusicology”. Muzikoloski Zbornik (Musicological Annual), v.XLVI, p.13 – 30; 2008.
  • Araújo, Samuel. (2012). Etnomusicologia e debate público sobre a música no Brasil hoje: polifonia ou cacofonia? Música & Cultura 6. http://musicaecultura.abetmusica.org.br/index.php/revista/article/view/161 (acessed 03.12.2020).
  • Averill, Gage. (1997). A day for the hunter, a day for the prey: popular music and power in Haiti. Chicago (EUA), The University of Chicago Press, 1997.
  • Cambria, Vincenzo. (2012) Music and Violence in Rio de Janeiro: a participatory study in Urban Ethnomusicology. Middeltown. Wesleyan University, Middletown.
  • Cambria, Vincenzo. (2008) “Diferença: uma questão (re) corrente na pesquisa etnomusicológica”. Revista Música e Cultura, v.3, 2008.
  • Deleuze, Gilles; Guattari, Félix. (1987) A Thousand Plateaus: CapitalismaAnd Schizophrenia. Trans. Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Dirksen, Rebecca. (2012). “Reconsidering Theory and Practice In Ethnomusicology: Applying, Advocating, And Engaging Beyond Academia”. Ethnomusicology Review. V. 17, P. 1-35
  • Dirksen, Rebecca. (2013). “Surviving Material Poverty by Employing Cultural Wealth: Putting Music in Service Of Community In Haiti”, Yearbook For Traditional Music, Vol. 45, P. (43 – 57).
  • Eisenberg, Andrew. (2015) Space. Em: Novak, David; Sakakeeny, Matt (Eds.). Keywords in Sound. Duke University Press, USA.
  • Hemetek, Ursula. (2006). “Applied Ethnomusicology in The Process of The Political Recognition of A Minority: A Case Study of The Austrian Roma”. Yearbook for Traditional Music, Vol. 38, Pp. 35-57.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kültürel çalışmalar, Müzik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Daniel Strıngını Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Strıngını, D. (2021). Experiencing the City from An Immigration-Based Listening: Haitian Community’ Sounds in Southern Brazil. Etnomüzikoloji Dergisi, 4(1), 97-114.