Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Şarkı Hareketi: Şili’de Sol Kanat İktidarı ve 1973 Sonrası Şili Diasporasında Müziğin İşlevselleşme Biçimleri

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 229 - 250, 27.09.2021

Öz

Yeni Şarkı Hareketi, müzik ekseninde örgütlenen bir siyasi hareket olarak, Şili’de 1950’lerden 1970’lerin başına kadar Marksist fikirlerin yayılmasında etkili olmuş, 1970 seçimlerinde Birleşik Halk Cephesinin iktidara gelmesinde önemli rol oynamış, seçimlerden sonraki üç yıl boyunca da parti programının Şili toplumuna tanıtılması amacına yönelik işlevselleştirilmiştir. 1973’teki Pinochet darbesiyle ülkeden sürülen partililer ve Yeni Şarkı müzisyenleri, dünyanın birçok farklı ülkesine göç etmiştir. Şilililerin bu ülkelerde oluşturdukları diaspora, Yeni Şarkı müzisyenlerinin de kayda değer girişim ve çabalarıyla, Şili’de darbe yönetimine karşı verilen mücadelenin uluslararası cephesinde rol oynamış, Pinochet’nin Şili tarihini darbe yönetimi lehine yeniden şekillendirmesinin önüne geçmiş, ötesinde, dünyada sosyalist fikirlerin yayılması ve pekişmesine de katkıda bulunmuştur. Hareket, aynı zamanda, diasporanın sonraki nesillerine Şili’de yaşananlara dair bellek aktarımını sağlayan unsurlardan biri olmuştur. Bu yazıda, Yeni Şarkı Hareketinin tarihsel süreç içinde bir muhalefet, bir iktidar ve bir göçmen hareketi olarak konum ve işlevi ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • Adorno, T. (1962). Commitment. çev. Francis McDonagh. New Left Review. c. 1. s.1: 75-89.
  • Assmann, J. (2015). Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Becker, H. S. (2008). Sanat Dünyaları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Belge, M. (2011). Sunuş. Stéphane Dufoix, Diasporalar içinde. İstanbul: Uluslararası Hrant Dink Vakfı Yayınları: 1-5.
  • Harper, L. (2009). In appreciation: Ted Kennedy’s Latin America legacy. http://www.americasquarterly.org/Kennedy-Latin%20America [16.10.2018]
  • Hobsbawm, E. (2006). Giriş: Gelenekleri İcat Etmek. Geleneğin İcadı. ed. Eric Hobsbawm, Terence Ranger. İstanbul: Agora Kitaplığı: 1-19.
  • González, J. P. (1989). "Inti-Illimani" and the Artistic Treatment of Folklore. Latin American Music Review / Revista de Música Latinoamericana. c. 10. s. 2: 267-286.
  • Jowett, G. S., Victoria O’Donnell. (2012). Propaganda and Persuasion. Los Angeles: Sage Publications, Inc.
  • Kahyaoğlu, O. (2003). And Dağları’ndan Anadolu’ya Devrimci Müzik Geleneği ve “Sıyrılıp Gelen” Grup Yorum. İstanbul: neKitaplar.
  • Lindholm, S. (2017). Hip hop Practice as Identity and Memory Work in and In-between Chile and Sweden. Suomen Antropologi. c. 42 s. 2: 60-74.
  • Martinelli, D. (2017). Give Peace a Chant: Popular Music, Politics and Social Protest. Springer International Publishing.
  • McSherry, J. P. (2017). The Political Impact of Chilean New Song in Exile. Latin American Perspectives. c. 44. s. 5: 13-29.
  • Morris, N. (1986). Canto Porque es Necesario Cantar: The New Song Movement in Chile, 1973-1983. Latin American Research Review. c. 21. s. 2: 117-136.
  • Oppenheim, L. H. (1993). Politics in Chile: Democracy, Authoritarianism, and the Search for Development. Boulder: Westview Press.
  • Olsson, E. (2009). From exile to post-exile: the diasporisation of Swedish Chileans in historical contexts. Social Identities: Journal for the Study of Race, Nation and Culture. c. 15 s. 5: 659-676.
  • Partimiz Şili Halkıyla Dayanışma Geceleri Düzenliyor. (1976). Çark Başak Gazetesi. 1 Kasım.
  • Read, P., Maryvic Wyndham. (2016). Narrow but endlessly deep: the struggle for memorialisation in Chile since the transition to democracy. Canberra: Australian National University Press.
  • Shine, J. D. (2009). They Used to Call Us Witches : Chilean Exiles, Culture, and Feminism. Plymouth: Lexington Books.
  • Wright, T. C., Rody Oñate Zúñiga. (2007). Chilan Political Exile. Latin American Perspectives. c. 34. s. 4: 31-49.

The New Song Movement: Functionalization of Music for Left Wing in Chile and the Chilean Diaspora after 1973

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 229 - 250, 27.09.2021

Öz

The New Song Movement, as a political movement organized on the axis of music, was influential in the spread of Marxist ideas in Chile from the 1950s to the early 1970s, played an essential role in the rise of the Unidad Popular in the 1970 elections, and for the next three years after the elections, functionalized to promote the party program to the Chilean public. Party members and New Song musicians who were expelled from the country with the Pinochet coup in 1973 immigrated to several countries. The diaspora formed by the Chileans in these countries, with the notable initiatives and efforts of the New Song musicians, played a role in the international front of the struggle against the coup administration in Chile, prevented Pinochet from reshaping the history of Chile in favor of the coup administration, and further contributed to the spread and consolidation of socialist ideas in the world. At the same time, the movement helped to transfer memories of the events in Chile to the next generations of the diaspora. In this article, the New Song Movement's position and function as an opposition, a mains of the party in power, and an immigrant movement in the historical process are discussed.

Kaynakça

  • Adorno, T. (1962). Commitment. çev. Francis McDonagh. New Left Review. c. 1. s.1: 75-89.
  • Assmann, J. (2015). Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Becker, H. S. (2008). Sanat Dünyaları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Belge, M. (2011). Sunuş. Stéphane Dufoix, Diasporalar içinde. İstanbul: Uluslararası Hrant Dink Vakfı Yayınları: 1-5.
  • Harper, L. (2009). In appreciation: Ted Kennedy’s Latin America legacy. http://www.americasquarterly.org/Kennedy-Latin%20America [16.10.2018]
  • Hobsbawm, E. (2006). Giriş: Gelenekleri İcat Etmek. Geleneğin İcadı. ed. Eric Hobsbawm, Terence Ranger. İstanbul: Agora Kitaplığı: 1-19.
  • González, J. P. (1989). "Inti-Illimani" and the Artistic Treatment of Folklore. Latin American Music Review / Revista de Música Latinoamericana. c. 10. s. 2: 267-286.
  • Jowett, G. S., Victoria O’Donnell. (2012). Propaganda and Persuasion. Los Angeles: Sage Publications, Inc.
  • Kahyaoğlu, O. (2003). And Dağları’ndan Anadolu’ya Devrimci Müzik Geleneği ve “Sıyrılıp Gelen” Grup Yorum. İstanbul: neKitaplar.
  • Lindholm, S. (2017). Hip hop Practice as Identity and Memory Work in and In-between Chile and Sweden. Suomen Antropologi. c. 42 s. 2: 60-74.
  • Martinelli, D. (2017). Give Peace a Chant: Popular Music, Politics and Social Protest. Springer International Publishing.
  • McSherry, J. P. (2017). The Political Impact of Chilean New Song in Exile. Latin American Perspectives. c. 44. s. 5: 13-29.
  • Morris, N. (1986). Canto Porque es Necesario Cantar: The New Song Movement in Chile, 1973-1983. Latin American Research Review. c. 21. s. 2: 117-136.
  • Oppenheim, L. H. (1993). Politics in Chile: Democracy, Authoritarianism, and the Search for Development. Boulder: Westview Press.
  • Olsson, E. (2009). From exile to post-exile: the diasporisation of Swedish Chileans in historical contexts. Social Identities: Journal for the Study of Race, Nation and Culture. c. 15 s. 5: 659-676.
  • Partimiz Şili Halkıyla Dayanışma Geceleri Düzenliyor. (1976). Çark Başak Gazetesi. 1 Kasım.
  • Read, P., Maryvic Wyndham. (2016). Narrow but endlessly deep: the struggle for memorialisation in Chile since the transition to democracy. Canberra: Australian National University Press.
  • Shine, J. D. (2009). They Used to Call Us Witches : Chilean Exiles, Culture, and Feminism. Plymouth: Lexington Books.
  • Wright, T. C., Rody Oñate Zúñiga. (2007). Chilan Political Exile. Latin American Perspectives. c. 34. s. 4: 31-49.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülce Özen Gürkan 0000-0002-4553-8483

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 20 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gürkan, G. Ö. (2021). Yeni Şarkı Hareketi: Şili’de Sol Kanat İktidarı ve 1973 Sonrası Şili Diasporasında Müziğin İşlevselleşme Biçimleri. Etnomüzikoloji Dergisi, 4(2), 229-250.