Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

"Whose Voice is Heard?" Existentialist Traces in Olga Neuwirth's American Lulu

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 245 - 281, 30.11.2024

Öz

Alban Berg’s incomplete opera, Lulu, has inspired several reinterpretations, among them is Olga Neuwirth’s music theater American Lulu (2006-2012), in which the composer reimagines Berg’s opera within the context of Civil Rights Movement, directing our attention to the subjects of racial discrimination and social injustice. By recasting the White queer characters, Lulu and Countess Geschwitz -in Neuwirth’s adaptation “Eleanor”- as African Americans, the composer presents an intersectional approach to race, gender, and sexuality. In her portrayal of the subjugated characters, Lulu and Geschwitz, as emancipated subjects, Neuwirth advocates for agency, a perspective examined in this article through the lens of Sartre’s existentialism and de Beauvoir’s concept of the Other. American Lulu explores Black self-determination through the figure of Eleanor, who evokes the Sartrean notion of “for-itself”, contrasting with the portrayal of “white-masked” Lulu, representing inauthenticity. This dichotomy is reflected in the distinct musical expressions of the two characters: While Lulu’s European musical language, echoing Berg, evokes “in-itself” as a symbol of the character’s immanent nature, Eleanor's music, reminiscent of 1970s soul, is identified with her Blackness, hinting at her authenticity. In American Lulu, Neuwirth navigates Black liberation with an attitude that fosters courage. However, the composer’s engagement with race contains certain problematic aspects, one of which is the romanticization of the Black experience.
Keywords: Black experience, gender, agency, Olga Neuwirth, American Lulu

Kaynakça

  • Berry, M. (2014). After Wagner: Histories of Modernist Music Drama from Parsifal to Nono. Woodbridge: The Boydell Press.
  • Brühn, S. (Ed.) (1998). Encrypted messages in Alban Berg’s music. New York: Garland Püblishing.
  • Bürkholder, J. (2001). Collage. Grove Music Online. Retrieved 18 Apr. 2024, from https://www.oxfordmüsiconline.com/grovemüsic/view/10.1093/gmo/9781561592630.010001/omo-9781561592630-e-0000053083.
  • Bütler, J. (1988). Performative acts and gender constitütion: An essay in phenomenology and feminist theory. Theatre Journal, 40(4), 519-531. https://doi.org/10.2307/3207893
  • Clements, A. (2012). American Lulu – review. Retrieved from https://www.theguardian.com/music/2012/oct/08/american-lulu-review
  • Collins, M. & Pierce, C. (1976). Holes and slime: Sexism in Sartre’s psychoanalysis. In C. Goüld & M. Wartofsky (Eds.), Woman and philosophy: Toward a theory of liberation (pp. 112- 127). Pütnam Press.

"Kimin Sesi Duyuluyor?" Olga Neuwirth'in American Lulu Eserinde Varoluşçu İzler

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 245 - 281, 30.11.2024

Öz

Alban Berg’in tamamlanmamış operası Lulu, çeşitli uyarlamalara ilham kaynağı olmuştur. Bunlardan biri de Olga Neuwirth’in 2006-2012 yılları arasında bestelediği müzik tiyatrosu American Lulu’dur. Neuwirth, Berg’in operasını ABD’deki Sivil Haklar Hareketi bağlamında yeniden yorumlayarak ırksal ayrımcılık ve toplumsal adaletsizlik konularına dikkat çekmektedir.
Besteci, uyarlamasında Beyaz queer karakterler Lulu ve Kontes Geschwitz’i Afrikalı Amerikalı olarak kurgulayarak, ırk, cinsiyet ve cinsellik konularına kesişimsel bir yaklaşım sunmaktadır. American Lulu’da Berg’in Lulu ve Geschwitz (Eleanor) karakterlerini özgürleşmiş bireyler olarak tasvir eden Neuwirth, bu makalede Sartre’ın varoluşçuluğu ve de Beauvoir’ın “Öteki” kavramları üzerinden incelenen bir perspektifle, bireylerin özne olma yetisini savunmaktadır. Eleanor Siyahların kendi kaderini tayin hakkının bir yansıması olarak Sartre’ın kendi-için-varlık kavramını çağrıştırırken, buna tezat olarak Lulu, kendinde-varlığı ve ötekiliği simgeler. Bu ikilik, iki karakterin müzikal ifadelerini de yansımaktadır: Lulu’nun Berg'i anımsatan Avrupalı müzikal dili karakterin içsel doğasının bir sembolü olarak otantik olmayan bir varoluş durumunu temsil ederken, Eleanor’un 1970'lerin soul müziğini andıran tarzı Siyah kimliğiyle özdeşleşerek otantikliğine işaret eder. American Lulu'da Neuwirth, Siyah özgürleşmesini cesaret aşılayan bir tavırla ele almaktadır. Ancak, bestecinin ırk konusuna yaklaşımı Siyah deneyiminin romantikleştirilmesi gibi bazı sorunlu yönler de içermektedir.
Anahtar kelimeler: Siyah deneyimi, toplumsal cinsiyet, eylemlilik, Olga Neuwirth, American Lulu

Kaynakça

  • Berry, M. (2014). After Wagner: Histories of Modernist Music Drama from Parsifal to Nono. Woodbridge: The Boydell Press.
  • Brühn, S. (Ed.) (1998). Encrypted messages in Alban Berg’s music. New York: Garland Püblishing.
  • Bürkholder, J. (2001). Collage. Grove Music Online. Retrieved 18 Apr. 2024, from https://www.oxfordmüsiconline.com/grovemüsic/view/10.1093/gmo/9781561592630.010001/omo-9781561592630-e-0000053083.
  • Bütler, J. (1988). Performative acts and gender constitütion: An essay in phenomenology and feminist theory. Theatre Journal, 40(4), 519-531. https://doi.org/10.2307/3207893
  • Clements, A. (2012). American Lulu – review. Retrieved from https://www.theguardian.com/music/2012/oct/08/american-lulu-review
  • Collins, M. & Pierce, C. (1976). Holes and slime: Sexism in Sartre’s psychoanalysis. In C. Goüld & M. Wartofsky (Eds.), Woman and philosophy: Toward a theory of liberation (pp. 112- 127). Pütnam Press.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Müzikoloji ve Etnomüzikoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeynep Büşra Eldem 0009-0003-6533-4175

Emine Şirin Özgün Tanır 0000-0001-9467-3158

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 4 Eylül 2024
Kabul Tarihi 15 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eldem, Z. B., & Özgün Tanır, E. Ş. (2024). "Whose Voice is Heard?" Existentialist Traces in Olga Neuwirth’s American Lulu. Etnomüzikoloji Dergisi, 7(2), 245-281.