Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Applying Ethnomusicology in Nagaland

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 25 - 51, 30.07.2025

Öz

In the past two decades, ethnomusicologists have studied music traditions worldwide, developing theories about the sustainability of music ecosystems (Schippers 2015, 2016). Others applied these models to examine the factors influencing the success or failure of music centres established in post-conflict zones with the aim of promoting the teaching, learning, and communal practice of music, in order to support the coherence of societies torn apart by conflict (Howell 2017, 2024). In this article, I examine the applied ethnomusicological interventions initiated by me and other scholars at the Highland Institute in Kohima and other academic institutions in Nagaland through the lenses of Schippers’ and Howell’s theory models. I argue that both models are useful tools to examine applied ethnomusicological interventions aimed at promoting ethnomusicological research at academic institutions in post-conflict zones, as happened in the case of our interventions at the Highland Institute.

Keywords: South Asia, post-conflict zones, Indigenous performing arts, music sustainability, applied ethnomusicology.

Etik Beyan

n/a

Destekleyen Kurum

n/a

Proje Numarası

1

Teşekkür

n/a

Kaynakça

  • Archer, William Kay. 1964. “On the Ecology of Music.” Ethnomusicology 8 (1): 28–33. https://doi.org/10.2307/849769.
  • Baruah, Sanjib. 2005. Durable Disorder: Understanding the Politics of Northeast India. Delhi and Oxford: Oxford University Press.
  • Bower, Ursula Graham. 1950. Naga Path. London: John Murray.
  • Cairns, Malcolm. 2007. “The Alder Managers: The Cultural Ecology of a Village in Nagaland, N.E. India.” PhD, Canberra: Australian National University. https://www.burmalibrary.org/docs21/Cairns_Thesis-text-tpo-red.pdf.
  • Carvalho, José Jorge De, and Juliana Flórez-Flórez. 2014. “The Meeting of Knowledges: A Project for the Decolonization of Universities in Latin America.” Postcolonial Studies 17 (2): 122–39. https://doi.org/10.1080/13688790.2014.966411.
  • Geerling, Anna Ziya. 2024. “The Intersubjective Ecology Lab: Collaborative More-than-Human and Artistic Pedagogies.” The Highlander Journal 3 (2): 51–72. https://doi.org/10.5281/zenodo.11001375.
  • Grierson, George Abraham, ed. 1903. Linguistic Survey of India, Vol. III: Tibeto-Burman Family, Part II: Specimens of the Bodo, Nāgā, and Kachin Groups. Calcutta: Office of the Superintendent, Government Printing, India.
  • Heneise, Michael Timothy. 2005. “Toward an Ethnodoxology Amongst the Angami Naga Baptists of Northeast India.” MTh, Cardiff: University of Wales

UYGULANMIŞ ETNOMÜZİKOLOJİ TEORİLERİ NASIL KULLANILIR: NAGALAND'DAN BİR VAKA ÇALIŞMASI

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 25 - 51, 30.07.2025

Öz

Son yirmi yılda etnomüzikologlar dünya çapında müzik geleneklerini inceleyerek müzik ekosistemlerinin sürdürülebilirliği hakkında teoriler geliştirdiler (Schippers 2015, 2016). Diğerleri bu modelleri, çatışma sonrası bölgelerde kurulan müzik merkezlerinin başarısını veya başarısızlığını etkileyen faktörleri incelemek için uyguladılar ve çatışma nedeniyle parçalanmış toplumların tutarlılığını desteklemek için müzik öğretimini, öğrenimini ve toplumsal uygulamasını teşvik ettiler (Howell 2017, 2024). Bu makalede, Kohima'daki Highland Enstitüsü'nde ve Nagaland'daki diğer akademik kurumlarda benim ve diğer akademisyenlerin başlattığı uygulamalı etnomüzikolojik müdahaleleri Schippers ve Howell'ın teori modelleri merceğinden inceliyorum. Her iki modelin de, Highland Enstitüsü'ndeki müdahalelerimizde olduğu gibi, çatışma sonrası bölgelerdeki akademik kurumlarda etnomüzikolojik araştırmayı teşvik etmeyi amaçlayan uygulamalı etnomüzikolojik müdahaleleri incelemek için yararlı araçlar olduğunu savunuyorum.

Anahtar kelimeler: Güney Asya, çatışma sonrası bölgeler, yerli sahne sanatları, müzik sürdürülebilirliği, uygulamalı etnomüzikoloji.

Etik Beyan

n/a

Destekleyen Kurum

n/a

Proje Numarası

1

Teşekkür

n/a

Kaynakça

  • Archer, William Kay. 1964. “On the Ecology of Music.” Ethnomusicology 8 (1): 28–33. https://doi.org/10.2307/849769.
  • Baruah, Sanjib. 2005. Durable Disorder: Understanding the Politics of Northeast India. Delhi and Oxford: Oxford University Press.
  • Bower, Ursula Graham. 1950. Naga Path. London: John Murray.
  • Cairns, Malcolm. 2007. “The Alder Managers: The Cultural Ecology of a Village in Nagaland, N.E. India.” PhD, Canberra: Australian National University. https://www.burmalibrary.org/docs21/Cairns_Thesis-text-tpo-red.pdf.
  • Carvalho, José Jorge De, and Juliana Flórez-Flórez. 2014. “The Meeting of Knowledges: A Project for the Decolonization of Universities in Latin America.” Postcolonial Studies 17 (2): 122–39. https://doi.org/10.1080/13688790.2014.966411.
  • Geerling, Anna Ziya. 2024. “The Intersubjective Ecology Lab: Collaborative More-than-Human and Artistic Pedagogies.” The Highlander Journal 3 (2): 51–72. https://doi.org/10.5281/zenodo.11001375.
  • Grierson, George Abraham, ed. 1903. Linguistic Survey of India, Vol. III: Tibeto-Burman Family, Part II: Specimens of the Bodo, Nāgā, and Kachin Groups. Calcutta: Office of the Superintendent, Government Printing, India.
  • Heneise, Michael Timothy. 2005. “Toward an Ethnodoxology Amongst the Angami Naga Baptists of Northeast India.” MTh, Cardiff: University of Wales
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Müzikoloji ve Etnomüzikoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Christian Poske 0000-0001-8433-1226

Proje Numarası 1
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2025
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Poske, C. (2025). Applying Ethnomusicology in Nagaland. Etnomüzikoloji Dergisi, 8(1), 25-51.