Consumption expenditures,
which are an important component of national income, is known as a factor
closely related to the growth performance of the economy. Household consumption
expenditures are one of the major prosperity indicators of a country or
society. Consumption expenditures are explained by Engel Curve in the context
of income-consumption relations. The engel curve is defined as a curve that
shows the relationship between the amount of consumption of a particular good
and total income. In this context, income elasticities calculated from the
Engel curves are used as an indicator of household spending behavior in general
terms. In this study, household income elasticity values of 12 major commadity
groups were estimated and commadity groups were evaluated as qualifications
using by budget survey data of Turkey Statistical Institute, 2014. In order to
find the most suitable functions for the expenditure groups, 117 predictions
estimated through 9 functional forms were examined and the most appropriate
pattern for each expenditure group was selected. In the expenditure groups
considered as food and non-alcoholic beverages, alcoholic beverages, cigarettes
and tobacco, clothing and footwear, housing, water, electricity, gas and other
fuels, furniture, home appliances and home care services, transportation,
catering services and hotels, various goods and services spending are found to
be necessity goods. Other expenditures, education services and health spending
were found to be luxurious goods.
Milli gelirin önemli bir bileşeni olan tüketim harcamaları, ekonominin
büyüme performansını yakından ilgilendiren bir unsur olarak karşımıza
çıkmaktadır. Hanehalkı tüketim harcamaları bir ülkenin veya toplumun önemli
refah göstergelerinden biridir. Tüketim harcamaları, gelir-tüketim ilişkileri
bağlamında Engel Eğrisi ile açıklanmaktadır. Engel eğrisi, belirli bir malın
tüketilen miktarı ile toplam gelir arasındaki ilişkiyi gösteren bir eğri olarak
tanımlanmaktadır. Bu bağlamda, Engel eğrilerinden hesaplanan gelir
esneklikleri, genel anlamda hane halkı harcama davranışlarında bir gösterge
olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye İstatistik Kurumunun 2014 yılı
Hanehalkı Bütçe Anketi verileri kullanılarak 12 ana mal grubuna ait gelir
esneklik değerleri tahmin edilmiş ve mal grupları nitelikleri itibariyle
değerlendirilmiştir. Harcama gruplarına ait en uygun fonksiyonların
bulunabilmesi için 9 adet fonksiyonel kalıp vasıtasıyla tahmin edilen 117 adet
tahmin sonucu incelenip her bir harcama grubu için en uygun kalıp seçilmiştir.
Ele alınan harcama gruplarında, gıda ve alkolsüz içecekler, alkollü içecekler,
sigara ve tütün, giyim ve ayakkabı, konut, su-elektrik, gaz ve diğer yakıtlar,
mobilya, ev aletleri ve ev bakım hizmetleri, ulaştırma, haberleşme, eğlence ve
kültür, lokanta, yemek hizmetleri ve oteller, çeşitli mal ve hizmet
harcamalarının zorunlu mal niteliğinde olduğu bulunmuştur. Diğer harcamalar,
eğitim hizmetleri ve sağlık harcamaları ise lüks mal niteliğinde olduğu tespit
edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5 |