Batı Hümanizminin kurucularından olan
ve kendisi de sağlam bir din eğitimi almış olan Dante, İlahi Komedya’nın
Cehennem, Araf ve Cennet bölümlerinin tamamında teoloji bilgisininin
derinliğini ve aynı zamanda Yunan mitolojisine ait bilgilerini en ince
ayrıntısına kadar dizelerine yerleştirmiştir. Belki de bu yüzden eseri
okuyanlar konuların ne kadar tanıdık geldiğinden bahseder. Bilhassa Cennet
bölümünde hem Eski Ahit, hem İncil hem de Kur’an’da tasavvur edilen mekânlar
karşımıza çıkar. Cehennem bölümünde yer altına inen Dante’nin yolculuğu
Araf’tan itibaren yukarıya doğru devam eder. Cennet’te ise Batlamyus’un (Klaudyos
Ptolemaios, M.S 85-165) gezegenler ve burçlarla ilgili olarak ortaya
sürdüğü teori doğrultusunda, gezegenlerin diziliş sırasına göre Arş-ı alâya
kadar yükselmiştir. İsrailiyatın etkisinin bariz şekilde görüldüğü Klasik Türk
Edebiyatındaki müstakil mi’râçnâmeler ve bazı mesnevilerin mi’râciye
bölümlerinde de şairlerimiz Hz. Muhammed’in mi’râca çıkarken aynı sıralama ile
çıktığını yazarlar. İspanyol oryantalist Miguel Asin Palacios Dante’nin Cennet
bölümünü yazarken İbn Arabî’den çok fazla etkilendiğini hatta birçok konuda
doğrudan alıntı yaptığını iddia etmektedir. Mi’râçnâme’leri ve İlahî Komedya’yı
incelediğimizde İbn Arabî’nin, bilhassa gökyüzü ve cennet tasavvurlarının
eserlere yansımasını büyük oranda görebiliriz. Ancak bu etkilerin yanı sıra mi’râç
hadisesi ve Dante’nin metafizik yolculuğunun dinî birer eylem olmaları
nedeniyle, Tevrat, İncil ve Kur’an’ın etkilerinin eserlere yansıması
kaçınılmazdır. Bu çalışmada İlahi Komedya ve genel olarak mi’râciyelerin ortak
ve farklı yönleri ile onları buluşturan İbn Arabî’nin ve Batlamyus’un
teorilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi yapılmıştır.
Dante İlâhî komedya İbn-i Arabî Batlamyus Palacios Cennet Miraç-nâme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 9 |