This study aims at
revealing the views of the social studies teachers' on technopedagogical
training competencies. It was designed as a mixed study in which both
quantitative and qualitative data were collected. The participants of the study
were 101 social studies teachers working at public secondary schools in
Afyonkarahisar. The data were collected through the administration of the scale
of technopedagogical education competetions and interview form developed by
Kabakçı-Yurdakul et. al. (2012). The quantitative data of the study were
analysed using a statistics program based on the descriptive statistics terms,
including arithmetic mean, percentage, frequency, t-test for independent
samples and one-way analysis of variance. The qualitative data were examined
using the content analysis. The findings
indicate that the participants have an advanced level of techno pedagogical
education competencies. Their
technopedagogical competencies are found not to vary based on the gender and
age of the participants. However, it is also found that their technopedagogical
competencies significantly vary depending on their competency of using computer
and receiving information technologies education. The qualitative findings also
indicate that the participants perceive themselves as competent in terms of
technological, pedagogical and content knowledge and that they efficiently
employ technology in the education process.
Bu çalışmada, sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknopedagojik eğitim yeterliklerine ilişkin
görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Hem
nicel hem nitel verilerin bir arada değerlendirildiği karma yöntemin
kullanıldığı araştırmanın evrenini Afyonkarahisar merkeze
bağlı ortaokullarda görev yapan 101 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırma verileri Kabakçı-Yurdakul,
ve arkadaşları (2012) tarafından geliştirilen
Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Ölçeği ve Görüşme Formu aracılığı
ile toplanmıştır. Çalışmanın nicel verileri bir istatistik
programı ile analiz edilmiştir. Nicel verilerin analizinde aritmetik ortalama,
yüzde, frekans, bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi
kullanılmış, nitel veriler üzerinde ise içerik analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre
Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin teknopedagojik eğitim yeterliklerinin ileri
düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin teknopedagojik eğitim
yeterliklerinin cinsiyete ve yaşa göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı
görülmüştür. Öğretmenlerin teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgisayar
kullanım yeterliklerine ve bilgi teknolojileri eğitimi alma
durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı
görülmüştür. Nitel sonuçlara dayanarak öğretmenlerin
teknolojik, pedagojik ve içerik bilgisi bakımından kendilerini yeterli
gördükleri, teknolojiyi etkin biçimde kullandıkları söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 9 |