Bu araştırmanın amacı, üniversite yöneticilerinin iletişim becerileri
ve liderliklerini halkla ilişkiler açısından ortaya koyarak, çözüm
önerileri getirmektir. Aynı zamanda bu araştırma üniversite yöneticilerinin
bir lider olarak sahip olmaları gereken iletişim ve liderlik becerilerini geliştirmelerine
de yardımcı olmak amacıyla yapılan betimsel bir çalışmadır. Bu araştırma,
üniversite gibi eğitim örgütlerinde kişilerarasında yaşanan çatışmaların
minimuma indirilmesi, doğru ve başarılı bir iletişim sürecinin yaşanabilmesi
ve verimliliğin, performansın ve eğitim kalitesinin arttırılması için halkla
ilişkiler uzmanlarına ve görüşlerine yer verilmesinin gerekliliğinin ortaya
konulması bakımından da oldukça anlamlı görülmektedir.
Araştırma kapsamında, Edebiyat Fakültesi; Amerikan Kültürü ve
Edebiyatı, İngiliz Dili ve Edebiyatı, Türk Dili ve Edebiyatı, Eğitim
Fakültesi; Bilgisayar Teknolojileri ve Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği,
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Fen Fakültesi; Biyoloji, Kimya ve Fizik
Bölümleri, İletişim Fakültesi; Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Gazetecilik,
Radyo-TV Bölümlerinde eğitim gören, toplam 450 üçüncü sınıf üniversite
öğrencisi ile aynı fakültelerde görevli 172 öğretim elemanı örneklemi oluşturmuştur.
Veri toplama aracı olarak, Silkü (2008) tarafından geliştirilen “Yönetici İletişim
Becerileri ve Liderlik Ölçeği (YİBLÖ)” kullanılmıştır. Bu ölçekte 66 soru
yer almıştır. Ölçek 5’li derecelenme ile değerlendirilmiştir (1=Asla Katılmıyorum,
5=Tamamen Katılıyorum). Ölçekte yer alan 14, 25, 29, 54, 63 numaralı sorular
ters puanlanmıştır. Ölçek toplam yedi alt boyuttan oluşmaktadır: Olumlu
Davranışsal, Örgütsel-Yönetsel, Yeterlilik, Motivasyon, Durumsallık, İletişim
Becerileri ve Olumsuz Davranışsal. Ölçeğe ilişkin yapılan güvenilirlik çalışması
sonucu, “Yönetici İletişim Becerileri ve Liderlik Ölçeği”nin Cronbach Alpha
güvenilirlik katsayısı r=.985 olarak bulunmuştur. Verilerin analizinde,
yüzde, frekans, Ki kare, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek
yönlü varyans analizi ve Bonferroni analizi tekniği uygulanmış, önem düzeyi
.05 ve .01 olarak alınmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin düşündükleri
yöneticilerine, Olumlu Davranışsal, Örgütsel-Yönetsel, Motivasyon ve
Olumsuz Davranışsal alt boyutlarda “olumsuz” puan verdikleri görülürken, öğretim
elemanlarının düşündükleri yöneticilerine, Olumlu Davranışsal,
Örgütsel-Yönetsel, Motivasyon ve Olumsuz Davranışsal alt boyutlarda “daha
olumlu” puan verdikleri görülmektedir. Sonuç olarak, Olumlu Davranışsal,
Örgütsel-Yönetsel, Motivasyon ve Olumsuz Davranışsal Boyutlarda öğretim
elemanları yöneticileri ile ilgili daha “olumlu” düşüncelere sahipken, öğrenciler
ise “olumsuz” düşünmektedirler. Bu durum, öğrencilerin ve öğretim
elemanlarının yöneticileri ile karşılıklı iletişimlerini arttırıcı yönde daha
çok etkinlikte bulunması ve liderlik becerilerini daha etkin
kullanabilmelerinin gerekliliğini ortaya koymaktadır. Öğrencilerin ve öğretim
elemanlarının yöneticinin iletişim becerileri ve liderliğine ilişkin görüşleri
arasında bazı değişkenler açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar
bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2011 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 6 |