Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanma öz-yeterlik algı düzeylerini belirlemektir. Bu kesitsel tipte tanımlayıcı araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümünde öğrenim gören 766 öğrenci ile yapıldı. Veriler, öğrencilerin tanıtıcı özelliklerine ilişkin sorulardan oluşan anket formu ve Eğitsel Sosyal Ağ Kullanım Öz-yeterlik Ölçeği kullanılarak toplandı. Öğrencilerin %31.1’inin sosyal ağlarda 1-2 saat ve % 30.4’ünün 3-4 saat zaman geçirdikleri saptandı. En sık kullanılan sosyal ağların sırasıyla Instagram (%63.6), YouTube (%15.0) ve Twitter (%6.8) olduğu belirlendi. Öğrencilerin cinsiyeti, mezun oldukları lise türü, kullandıkları sosyal ağlar ile eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanım öz-yeterlik algı düzeyleri arasında ilişki bulunmadı (p>0.05). Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki liseden mezun olan öğrencilerin eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanım öz-yeterlik algı düzeylerinin
anlamlı şekilde düşük olduğu belirlendi (p=0.027). İkinci sınıfta öğrenim gören (p=0.001), sosyal ağlarda 6 saat ve üzeri vakit geçiren, sosyal ağları eğlence ve iletişim amaçlı kullanan öğrencilerin eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanım öz-yeterlik algı düzeylerinin yüksek olduğu saptandı (p<0.001). Öğrencilerin % 52.3’ünün eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanım öz-yeterlik algı
düzeylerinin yüksek, % 46.6’sının orta düzeyde olduğu belirlendi. Öğrencilerin eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanım öz-yeterlik algı düzeylerini artırmak için sınıf içi ve dışı etkinliklerde eğitimcilerin sosyal ağ kullanımını sağlamaları önerilebilir
The aim of this study is to determine the self-efficacy perception levels of nursing students in using social network for educational purposes. This cross-sectional descriptive study was conducted with 771 students studying in the nursing department of the faculty of health sciences of a university in the spring semester of the 2017-2018 academic year. The data were collected using a questionnaire consisting of questions about the students' descriptive characteristics and Educational Social Network Use Self-Efficacy Scale. It was found that 31.1% spent 1-2 hours and 30.4% spent 3-4 hours of nursing students in social networks. It was determined that the most frequently used social networks were Instagram (63.6%), YouTube (15.0%) and Twitter (6.8%), respectively. 52.3% of the nursing students were found to have high self-efficacy perceptions regarding the use of social networks for educational purposes and 44.5% of them were in the middle level. No relationship was found between the gender of the students, the type of high school they graduated from, the most frequently used social networks and the self-efficacy perception levels of educational social networks. It was determined that the self-efficacy perception levels of the students who graduated from high school in the Eastern Anatolia Region using social network for educational purposes were significantly low (p=0.027).It was found that the self-efficacy perception level of the students who studied in the second year (p=0.001), spent 6 hours or more on social networks, and used social networks for entertainment and communication purposes, were high in social network use for educational purposes (p<0.001). It was determined that 52.3% of the nursing students had a high self-efficacy perception level of using social network for educational purposes, and 46.6% of them were at a medium level. In order to increase the self-efficacy perception level of students using social networks for educational purposes, it may be suggested that educators use social networks in classroom and outdoor activities.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 21 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |