BibTex RIS Kaynak Göster

EBELER “APGAR DEĞERLENDİRMESİ”Nİ NE KADAR BİLİYORLAR?

Yıl 2005, Cilt: 14 Sayı: 3, 163 - 171, 01.12.2005

Öz

Bu çalışma Erzurum merkez sağlık ocaklarında görev yapan ebelerin Apgar değerlendirmesi hakkındaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, Aralık 2004- Ocak 2005 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 42 ebe katılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan ve 20 sorudan oluşan anket formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik, Spearman korelasyon analizi ve MannWhitney-U testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, ebelerin puanlama kriterlerini yeterince bilmedikleri saptanmıştır. Eğitim seviyesinin ve hizmet içi eğitim alma durumunun bilgi puan ortalamasını etkilediği bulunmuştur

Kaynakça

  • Çavuşoğlu H . Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 2. (7. Baskı) Sistem Ofset Basımevi Tic.Ltd. Şti. Ankara 2004, ss 23-27.
  • Dağoğlu T, Görak G. Temel Neonatoloji Ve Hemşirelik İlkeleri. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul 2002, ss 150, 163.
  • Letko M. Understanding the Apgar score. JOGNN 1996, 25:299-303.
  • Başbakkal Z, Kılıç M. Yenidoğan Resüsitasyonu Ve Hemşirenin Rolü. Saray Me- dikal Yayıncılık San ve Tic Ltd. Şti. İzmir 1995, ss 26, 81-84.
  • http://www.acog.org/publicsearch/s97is.dll - erişim tarihi :03.02.2005.
  • http://aappolicy.aappublications.org/cgi/ content/abstract/pediatrics.98/1/141-erişim tarihi :03.02.2005.
  • Nelson KB, Ellenberg JH. Apgar scores as predictors of chronic neurologic disability. Pediatrics. 1981, 68:36-44.
  • Wolf MJ, Wolf B, Bijleveld C,et al.) Neurodevelopmental outcome in babies with a low Apgar score from Zimbabwe. Dev Med Child Neurol.1997, 39:821-6.
  • Moster D, Lie RT, Irgens LM, et al. The association of Apgar score with subsequent death and cerebral palsy: A population-based study in term infants. The Journal of Pediatrics 2001, 138:798-803
  • Thorngren-Jerneck K, Herbst A. Low 5-minute Apgar score: a population-based register study of 1 million term births. Obstetrics & Gynecology 2001, 98 : 65-70
  • Öztürk Y. Hemşirelik-ebelik uygulamalarında kalite, Hemşirelik-Ebelik Eğitim ve Uygulama- larında Kalite Sempozyumu, Erciyes Üniversi- tesi, Kayseri 3-5 /Haziran 1998, ss 56-62
  • Sağlık Bakanlığı. Sağlık Hizmetlerinin Yürütül- mesi Hakkındaki Yönerge T.C Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara 2001, ss 71.
  • http://www.un.org.tr unfpa_tur/ 3rdcountry- programme1document.asp-erişim tarihi: 29.01. 2005.
  • TNSA 2003 http://www.hips.hacettepe. edu.tr/ tnsa2003/data/turkce/bolum1o.pdf-erişim tari- hi: 29.01.2005.
  • Taşkın L. Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireli- ği.(IV. Baskı) Sisten Ofset Matbaacılık Ankara 2003, ss.324
  • Lopriore E, Burk GF, Walther FJBeaufort AJ Correct use of the Apgar score for resuscitated and intubated newborn babies: questionnaire study. BMJ 2004, 329:143-144.
  • Taşkın L. Ebelik hizmetlerinde kalite, Hemşire- lik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 3- 5/Haziran 1998, ss 73-76
  • Akan N. Anne çocuk sağlığının geliştirilmesin- de ebelik eğitimi, Hemşirelik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 3-5 /Haziran 1998, ss 125-133
  • Özvarış Ş. Halkın Sağlık Eğitimi. Toplum ve Hekim 1997, 12: 55-63.
  • Arslan H.İ. Ebelik eğitiminde kalite, Hemşire- lik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 3- 5 /Haziran 1998, ss 31-37.
  • Dinç E, Bostancı M. Elazığ il merkezi ve mer- kez ilçeye bağlı birinci basamak sağlık kurum- larında çalışan hemşire ve ebelerin ana çocuk sağlığı ve aile planlamasındaki bilgi düzeyleri, V. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Marmara Üniversitesi, İstanbul, 12-16/ Ekim 1996 ss 283-286.
  • Aydın T, Çetinkaya F, Öztürk Y. Temel sağlık hizmetlerinde görev yapan hemşire ve ebelerin ana çocuk sağlığı konusundaki bilgi düzeyleri, Hemşirelik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 3-5 /Haziran 1998, ss 134-142
  • Sözen Sağlık Eğitimi. Palme Yayıncılık, C. Ankara 2003,ss 12. 24.
  • Sullivian R, Magarick R, Bergthold G, et al Tıp Eğitimcileri İçin Eğitim Becerileri Rehberi. Çev:Nalan Şahin. Çev ED: Şevkat
  • Bahar Özvarış, JHPIEGO, Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı, 1999 yayın No:99/14 ss 20.

How much is Known About Apgar’s Assessment by Midwives?

Yıl 2005, Cilt: 14 Sayı: 3, 163 - 171, 01.12.2005

Öz

The aim of this study is to determine the level of knowledge of midwives who worked in the primary health care centre of Erzurum of apgar assessment. This research was a descriptive one completed between December 2004 and January 2005. Forty-two midwifes enrolled in this research. The data were collected using a questionnaire containing 20 questions. Descriptive statistical, Spearman correlation analysis and MannWhitneyU test were used to analyses the data. This result of this research revealed that midwifes did not know apgar assessment adequately. In addition, it has been found that educational level and in-service training also affected the participants’ mean score on the knowledge of Apgar score

Kaynakça

  • Çavuşoğlu H . Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 2. (7. Baskı) Sistem Ofset Basımevi Tic.Ltd. Şti. Ankara 2004, ss 23-27.
  • Dağoğlu T, Görak G. Temel Neonatoloji Ve Hemşirelik İlkeleri. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul 2002, ss 150, 163.
  • Letko M. Understanding the Apgar score. JOGNN 1996, 25:299-303.
  • Başbakkal Z, Kılıç M. Yenidoğan Resüsitasyonu Ve Hemşirenin Rolü. Saray Me- dikal Yayıncılık San ve Tic Ltd. Şti. İzmir 1995, ss 26, 81-84.
  • http://www.acog.org/publicsearch/s97is.dll - erişim tarihi :03.02.2005.
  • http://aappolicy.aappublications.org/cgi/ content/abstract/pediatrics.98/1/141-erişim tarihi :03.02.2005.
  • Nelson KB, Ellenberg JH. Apgar scores as predictors of chronic neurologic disability. Pediatrics. 1981, 68:36-44.
  • Wolf MJ, Wolf B, Bijleveld C,et al.) Neurodevelopmental outcome in babies with a low Apgar score from Zimbabwe. Dev Med Child Neurol.1997, 39:821-6.
  • Moster D, Lie RT, Irgens LM, et al. The association of Apgar score with subsequent death and cerebral palsy: A population-based study in term infants. The Journal of Pediatrics 2001, 138:798-803
  • Thorngren-Jerneck K, Herbst A. Low 5-minute Apgar score: a population-based register study of 1 million term births. Obstetrics & Gynecology 2001, 98 : 65-70
  • Öztürk Y. Hemşirelik-ebelik uygulamalarında kalite, Hemşirelik-Ebelik Eğitim ve Uygulama- larında Kalite Sempozyumu, Erciyes Üniversi- tesi, Kayseri 3-5 /Haziran 1998, ss 56-62
  • Sağlık Bakanlığı. Sağlık Hizmetlerinin Yürütül- mesi Hakkındaki Yönerge T.C Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara 2001, ss 71.
  • http://www.un.org.tr unfpa_tur/ 3rdcountry- programme1document.asp-erişim tarihi: 29.01. 2005.
  • TNSA 2003 http://www.hips.hacettepe. edu.tr/ tnsa2003/data/turkce/bolum1o.pdf-erişim tari- hi: 29.01.2005.
  • Taşkın L. Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireli- ği.(IV. Baskı) Sisten Ofset Matbaacılık Ankara 2003, ss.324
  • Lopriore E, Burk GF, Walther FJBeaufort AJ Correct use of the Apgar score for resuscitated and intubated newborn babies: questionnaire study. BMJ 2004, 329:143-144.
  • Taşkın L. Ebelik hizmetlerinde kalite, Hemşire- lik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 3- 5/Haziran 1998, ss 73-76
  • Akan N. Anne çocuk sağlığının geliştirilmesin- de ebelik eğitimi, Hemşirelik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 3-5 /Haziran 1998, ss 125-133
  • Özvarış Ş. Halkın Sağlık Eğitimi. Toplum ve Hekim 1997, 12: 55-63.
  • Arslan H.İ. Ebelik eğitiminde kalite, Hemşire- lik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 3- 5 /Haziran 1998, ss 31-37.
  • Dinç E, Bostancı M. Elazığ il merkezi ve mer- kez ilçeye bağlı birinci basamak sağlık kurum- larında çalışan hemşire ve ebelerin ana çocuk sağlığı ve aile planlamasındaki bilgi düzeyleri, V. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Marmara Üniversitesi, İstanbul, 12-16/ Ekim 1996 ss 283-286.
  • Aydın T, Çetinkaya F, Öztürk Y. Temel sağlık hizmetlerinde görev yapan hemşire ve ebelerin ana çocuk sağlığı konusundaki bilgi düzeyleri, Hemşirelik-Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 3-5 /Haziran 1998, ss 134-142
  • Sözen Sağlık Eğitimi. Palme Yayıncılık, C. Ankara 2003,ss 12. 24.
  • Sullivian R, Magarick R, Bergthold G, et al Tıp Eğitimcileri İçin Eğitim Becerileri Rehberi. Çev:Nalan Şahin. Çev ED: Şevkat
  • Bahar Özvarış, JHPIEGO, Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı, 1999 yayın No:99/14 ss 20.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA95JA74VB
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayfer Tezel Bu kişi benim

Hava Özkan Bu kişi benim

Ayda Çelebioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2005
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tezel, A., Özkan, H., & Çelebioğlu, A. (2005). EBELER “APGAR DEĞERLENDİRMESİ”Nİ NE KADAR BİLİYORLAR?. Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3), 163-171.
AMA Tezel A, Özkan H, Çelebioğlu A. EBELER “APGAR DEĞERLENDİRMESİ”Nİ NE KADAR BİLİYORLAR?. JHS. Aralık 2005;14(3):163-171.
Chicago Tezel, Ayfer, Hava Özkan, ve Ayda Çelebioğlu. “EBELER ‘APGAR DEĞERLENDİRMESİ’Nİ NE KADAR BİLİYORLAR?”. Sağlık Bilimleri Dergisi 14, sy. 3 (Aralık 2005): 163-71.
EndNote Tezel A, Özkan H, Çelebioğlu A (01 Aralık 2005) EBELER “APGAR DEĞERLENDİRMESİ”Nİ NE KADAR BİLİYORLAR?. Sağlık Bilimleri Dergisi 14 3 163–171.
IEEE A. Tezel, H. Özkan, ve A. Çelebioğlu, “EBELER ‘APGAR DEĞERLENDİRMESİ’Nİ NE KADAR BİLİYORLAR?”, JHS, c. 14, sy. 3, ss. 163–171, 2005.
ISNAD Tezel, Ayfer vd. “EBELER ‘APGAR DEĞERLENDİRMESİ’Nİ NE KADAR BİLİYORLAR?”. Sağlık Bilimleri Dergisi 14/3 (Aralık 2005), 163-171.
JAMA Tezel A, Özkan H, Çelebioğlu A. EBELER “APGAR DEĞERLENDİRMESİ”Nİ NE KADAR BİLİYORLAR?. JHS. 2005;14:163–171.
MLA Tezel, Ayfer vd. “EBELER ‘APGAR DEĞERLENDİRMESİ’Nİ NE KADAR BİLİYORLAR?”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 3, 2005, ss. 163-71.
Vancouver Tezel A, Özkan H, Çelebioğlu A. EBELER “APGAR DEĞERLENDİRMESİ”Nİ NE KADAR BİLİYORLAR?. JHS. 2005;14(3):163-71.