BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETİM SÜRECİ VE HEMŞİRELİK

Yıl 2005, Cilt: 14, 66 - 72, 01.12.2005

Öz

Hemşireliğin temel işlevi, sağlıklı ya da hasta bireye yardım etmektir. Bu yardım, sağlamın sağlığını sürdürmesi, hastanın yeniden sağlığına kavuşması için gerekli olan bilgi, istek ve güce kavuşmasına yönelik etkinlikleri içermektedir. Hemşirenin, bu etkinlikleri yaparken sıklıkla bireylere eğitim yapması gerekebilir. Hemşirenin bireye, aileye yapacağı eğitimin üç temel amacı vardır. Bunlar: sağlığın devamı ve hastalıkların önlenmesi, sağlığın yeniden kazandırılması ve hastalıkla baş etmedir. Hemşire bu eğitimleri yaparken öğretim sürecinden yararlanır. Öğretim süreci hemşirelik sürecine paralel olarak giden veri toplama, planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarından oluşmaktadır. Öğretim sürecinde hemşire ilk olarak birey hakkında veri toplayarak öğrenim gereksinimlerini belirler. Öğrenim gereksinimine ilişkin bir tanı koyduğunda eğitim bakım planının bir parçası olur, böylece öğretim süreci de başlar. Hemşire daha sonra bireyin öğrenme gereksinimlerini göz önüne alarak bireyle işbirliği yapar önceliklerini belirler, uygun öğretim metotlarını kullanır, bireyin eğitime aktif katılımını sağlayarak öğretim yapar ve öğretim sonucunu değerlendirir

Kaynakça

  • Birol L. Hemşirelik Süreci(2. baskı). Etki Mat- baacılık Yayıncılık, İzmir 2002, ss 8-43.
  • İnanç N, Hatipoğlu S, Yurt V, ve ark. Hemşire- lik Esasları (2. baskı). Damla Matbaacılık, Ankara1996, ss 9-40.
  • Ülker S.(Çev.ed.), Hemşirelikte Etkinliğe Doğ- ru Eylem.Aydoğdu Ofset, Ankara 1995, ss 3- 15. (Ed. Salvage J, Nursing in action strengthening nursing and midwifery to support health for all).
  • Potter PA, Perry AG, Basıc Nursing Theory and Practice (3rd ed) Mosby Year Book, 1995, ss 228-249.
  • Colleen S. Nursing Actions for Health Promotion. F.A. Davis Comp. Philadelphia 1981.
  • Rorden JW. Nurses as Health Teachers Apractical Guide W.B. Saunders Company, Philadelphia1981.
  • Öztürk Y, Günay O(Çev. ed.).Sağlık 21 (1.baskı). Erciyes Üniversitesi Matbaası, Kay- seri 2001.(The Regional Office for Europe of the World Health Organization, Health 21)
  • Özvarış ŞB. Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştir- me, Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı, Kum Baskı Hizmetleri Sanayi, Ankara, 2001.
  • Bahar Z, Bayık A.(Çev. ed). Lemon-Sağlığın geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planla- ması Genel Müdürlüğü Basımevi, Ankara 1998 (World Health Organization, Learning Material On Nursing).
  • Sert G. Hasta Hakları (1.baskı). Babil Yayınla- rı, İstanbul 2004, ss 299-319.
  • Wong L.Eaton MH, Winkelstein ML, et al. Nursing Care of İnfants and Children(6th ed),Mosby, Missouri 1999, pp 1-30.
  • Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği (7.baskı). I. Cilt, Sistem Ofset Basım Yayın, Ankara 2002.
  • Özvarış Ş.B.(Çev.Ed.),Tıp Eğitimcileri İçin Eğitim Becerileri Rehberi Hacettepe Halk Sağ- lığı Vakfı, Kum Baskı Hizmetleri Sanayi, Anka- ra 1999.(Sullivan R, Magarick R, Bergthold G, et al)
  • Erdemir F. (Çev). Hemşirelik Tanıları El Kita- bı(7baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul1999. (Carpenito LJ, Handbook of Nursing Diagnosis)
  • Abaan S. Hasta Eğitiminde Hedef Geliştirme ve Öğretim Teknikleri, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Hemşirelikte Öğretim Ders Notları.

Teaching Process and Nursing

Yıl 2005, Cilt: 14, 66 - 72, 01.12.2005

Öz

The unit function of nursing is helping to healthy or ill person. This aid involves attendance of healthy person’s health, activities related to reach knowledge, desire and power that is necessary to reach health for ill person. The nurse should often give education while she does these activities. The education that is given to person and family by the nurse has got three goals attendance of health, prevention of illness, acquisition of health, and coping with disease. While the nurse is giving this education, she uses teaching process. Teaching process is composed of the stages of assessment, planning, intervention and evaluating that is parallel to the nursing process. At the teaching process, nurse determines teaching needs by collecting data about person firstly. When she makes a diagnosis related to teaching process, education is a part of care plan, so teaching process begins. Then the nurse cooperates with people, determines their priorities by taking into consideration their needs, uses appropriate teaching methods, educate by providing people’s participation and evaluates the outcome of education

Kaynakça

  • Birol L. Hemşirelik Süreci(2. baskı). Etki Mat- baacılık Yayıncılık, İzmir 2002, ss 8-43.
  • İnanç N, Hatipoğlu S, Yurt V, ve ark. Hemşire- lik Esasları (2. baskı). Damla Matbaacılık, Ankara1996, ss 9-40.
  • Ülker S.(Çev.ed.), Hemşirelikte Etkinliğe Doğ- ru Eylem.Aydoğdu Ofset, Ankara 1995, ss 3- 15. (Ed. Salvage J, Nursing in action strengthening nursing and midwifery to support health for all).
  • Potter PA, Perry AG, Basıc Nursing Theory and Practice (3rd ed) Mosby Year Book, 1995, ss 228-249.
  • Colleen S. Nursing Actions for Health Promotion. F.A. Davis Comp. Philadelphia 1981.
  • Rorden JW. Nurses as Health Teachers Apractical Guide W.B. Saunders Company, Philadelphia1981.
  • Öztürk Y, Günay O(Çev. ed.).Sağlık 21 (1.baskı). Erciyes Üniversitesi Matbaası, Kay- seri 2001.(The Regional Office for Europe of the World Health Organization, Health 21)
  • Özvarış ŞB. Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştir- me, Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı, Kum Baskı Hizmetleri Sanayi, Ankara, 2001.
  • Bahar Z, Bayık A.(Çev. ed). Lemon-Sağlığın geliştirilmesi ve Sağlık Eğitimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planla- ması Genel Müdürlüğü Basımevi, Ankara 1998 (World Health Organization, Learning Material On Nursing).
  • Sert G. Hasta Hakları (1.baskı). Babil Yayınla- rı, İstanbul 2004, ss 299-319.
  • Wong L.Eaton MH, Winkelstein ML, et al. Nursing Care of İnfants and Children(6th ed),Mosby, Missouri 1999, pp 1-30.
  • Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği (7.baskı). I. Cilt, Sistem Ofset Basım Yayın, Ankara 2002.
  • Özvarış Ş.B.(Çev.Ed.),Tıp Eğitimcileri İçin Eğitim Becerileri Rehberi Hacettepe Halk Sağ- lığı Vakfı, Kum Baskı Hizmetleri Sanayi, Anka- ra 1999.(Sullivan R, Magarick R, Bergthold G, et al)
  • Erdemir F. (Çev). Hemşirelik Tanıları El Kita- bı(7baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul1999. (Carpenito LJ, Handbook of Nursing Diagnosis)
  • Abaan S. Hasta Eğitiminde Hedef Geliştirme ve Öğretim Teknikleri, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Hemşirelikte Öğretim Ders Notları.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA47ZK28EC
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meral Bayat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2005
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 14

Kaynak Göster

APA Bayat, M. (2005). ÖĞRETİM SÜRECİ VE HEMŞİRELİK. Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, 66-72.
AMA Bayat M. ÖĞRETİM SÜRECİ VE HEMŞİRELİK. JHS. Aralık 2005;14:66-72.
Chicago Bayat, Meral. “ÖĞRETİM SÜRECİ VE HEMŞİRELİK”. Sağlık Bilimleri Dergisi 14, Aralık (Aralık 2005): 66-72.
EndNote Bayat M (01 Aralık 2005) ÖĞRETİM SÜRECİ VE HEMŞİRELİK. Sağlık Bilimleri Dergisi 14 66–72.
IEEE M. Bayat, “ÖĞRETİM SÜRECİ VE HEMŞİRELİK”, JHS, c. 14, ss. 66–72, 2005.
ISNAD Bayat, Meral. “ÖĞRETİM SÜRECİ VE HEMŞİRELİK”. Sağlık Bilimleri Dergisi 14 (Aralık 2005), 66-72.
JAMA Bayat M. ÖĞRETİM SÜRECİ VE HEMŞİRELİK. JHS. 2005;14:66–72.
MLA Bayat, Meral. “ÖĞRETİM SÜRECİ VE HEMŞİRELİK”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 14, 2005, ss. 66-72.
Vancouver Bayat M. ÖĞRETİM SÜRECİ VE HEMŞİRELİK. JHS. 2005;14:66-72.