BibTex RIS Kaynak Göster

GENÇ ERKEK SIÇANLARDA E VİTAMİNİ UYGULAMASININ YER BULMA ÖĞRENMESİNE ETKİSİ

Yıl 2007, Cilt: 16 Sayı: 1, 40 - 48, 01.03.2007

Öz

E vitamini alımının bozulmuş öğrenmeyi iyileştirici etkilerinin olduğu birçok çalışmada gösterilmiştir. Ancak sağlıklı deneklerde E vitamini uygulamasının öğrenme üzerindeki etkileri geniş olarak araştırılmamıştır. Özellikle farklı yaş grupları ile yapılan çalışmaların sonuçları arasında çelişkiler bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, E vitamini uygulamasının sağlıklı genç sıçanlarda yer bulma öğrenmesi ve çalışma belleğine etkisinin Morris su tankında araştırılmasıdır. Bu amaçla, 45 adet, iki aylık, erkek Wistar Albino sıçanla eşit sayıda üç grup oluşturuldu. Kontrol grubuna 0,34 ml/kg/gün serum fizyolojik, çözücü grubuna 0,34 ml/kg/gün zeytinyağı, E vitamini grubuna 40 mg/kg/gün E vitamini 0,26 ml/kg/gün zeytinyağında çözdürülerek 30 gün boyunca günde 1 kez intraperitonel olarak uygulandı. Uygulamaların sonrasında Morris su tankındaki sabit platformun yerini yüzerek bulma yetenekleri, öğrenme ve test fazı ile araştırıldı. Yer bulma öğrenmesinden bir hafta sonra, platformun yeri her gün değiştirilerek çalışma belleği test edildi. Testlerin değerlendirmesinde, platformu bulma süreleri ve platformlu yarı alanda geçirdikleri sürelerin toplam sürenin yüzdesi cinsinden değerleri istatistiksel olarak analiz edildi. Gruplar arasında platformu bulma süreleri ve platformlu yarı alanda geçirdikleri sürelerin toplam sürenin yüzdesi cinsinden değerleri bakımından anlamlı fark bulunmadı. Sonuç olarak çalışmamızda kısa süreli E vitamini uygulamasının, sağlıklı genç erkek sıçanlarda yer bulma öğrenmesi ve çalışma belleği performansını geliştirmediği belirlendi. E vitamini alımının öğrenme üzerine olumlu etkisinin E vitamini alınmaya başlama zamanı ve idame süresiyle ilişkili olabileceği kanısına varıldı

Kaynakça

  • Eidi A, Eidi M, Mahmoodi G, et al. Effect of vitamin E on memory retention in rats: possible involvement of cholinergic system. Eur Neuropsychopharmacol 2006,16(2):101- 6
  • M. Meydani. Antioxidants and cognitive function. Nutr Rev 2001, 59: 75–80
  • Monteiro SC, Matté C, Bavaresco CS, et al. Vitamins E and C pretreatment prevents ovariectomy-induced memory deficits in water maze. Neurobiology of Learning and Memory 2005,84(3):192-199
  • Delwing D, Bavaresco CS, Wannmacher CMD, et al. Proline induces oxidative stress in cerebral cortex of rats. Int J Dev Neurosci 2003, 21:105–110
  • Sumien N, Heinrich KR, Sohal RS, et al. Short-term vitamin E intake fails to improve cognitive or psychomotor performance of aged mice. Free Radic Biol Med 2004, 36: 1424–1433 6. .Bickford PC Ph D, Gould T Ph D, Briederick L, et al. Antioxidant-rich diets improve cerebellar physiology and motor learning in aged rats. Brain Res 2000, 866(1-2):211-217
  • Socci DJ, Crandall BM, Arendash GW. Chronic antioxidant treatment improves the cognitive performance of aged rats. Brain Res 1995, 693:88–94
  • Manschot SM, Biessels GJ, Cameron NE, et al. Angiotensin converting enzyme inhibition partially prevents deficits in water maze performance, hippocampal synaptic plasticity and cerebral blood flow in streptozotocin- diabetic rats. Brain Res 2003 ,966(2):274- 282
  • Fergusun SA, Cada AM. Spatial learning/ memory and social and nonsocial behaviors in the spontaneously hypertensive, Wistar- Kyoto and Spraque Dawley rat strains. Pharmacol Biochem Behav 2004, 28: 463- 483
  • Li XL, Aou S, Hori T, et al. Spatial memory deficit and emotional abnormality in QLETF rats. Physiol Behav 2002, 75: 15-23
  • Vasconcellos AP, Tabajara AS, Ferrari C, et al.Effect of chronic stress on spatial memory in rats is attenuated by lithium treatment. Physiol Behav 2003 ,79(2):143-149
  • Hidekazu M, Masaya H, Taneo F, et al. Dissociation of impairment between spatial memory and motor function and emotional behavior in aged rats. Behav Brain Res 1998, 91: 73-81
  • Netto CA, Hodges H, Sinden JD, et al. Effects of fetal hippocampal field grafts on ischaemic-induced deficits in spatial navigation in the water maze. Neuroscience 1993, 54: 69–92
  • Delwing D, Monteiro SC, Bavaresco CS, et al. Alpha-tocopherol and ascorbic acid prevent memory deficits provoked by chronic hyperprolinemia in rats. Behav Brain Res 2006 ,168(2):185-189
  • Dos Santos JG Jr , do Monte FH, Blanco MM, et al. Cognitive enhancement in aged rats after chronic administration of Equisetum arvense L. with demonstrated antioxidant properties in vitro. Pharmacol Biochem Behav 2005, 81(3):593-600
  • Shukitt-Hale B, Mouzakis G, Joseph JA. Psycomotor and spasyal memory performance in aging male Fischer 344 rats. Exp Gerontol 1998, 33:615-624
  • Liu J, Atamna H, Kuratsune H, Ames BN. Delaying brain mitochondrial decay and aging with mitochondrial antioxidants and metabolites. Ann NY Acad Sci 2002, 959:133–166
  • Liu J, Head E, Gharib AM, et al. Memory loss in old rats is associated with brain mitochondrial decay and RNA/DNA oxidation: partial reversal by feeding acetyl- L-carnitine and/or R-alpha-lipoic acid. Proc

Effect of Vitamin E Administration on Learning in the Young Male Rats

Yıl 2007, Cilt: 16 Sayı: 1, 40 - 48, 01.03.2007

Öz

Vitamin E supplementation is reported to improve to deteriorated cognitive functions. However, its effects on learning in healthy subjects have not been widely reported. Especially contradictions between age groups related to this condition are encountered. In the present study the influence of vitamin E intake on spatial learning and working memory performances of young rats in the Morris water maze has been investigated. For this purpose, a total of 45 male young Wistar Albino rats aged 2 months were divided into 3 equal groups. The control group 0,34 ml/kg/day saline; solving group 0,34 ml/kg/day olive oil; vitamin E group 40 mg/kg/day vitamin E (to be solved in the olive oil (0,26 ml/kg/day)) were treated for 30 days with a single daily intraperitoneal injections. After injections rats were tested for their ability to find the location of platform (spatial learning) during two phases: acquisition and retention phase. 1 week after tests of spatial learning, working memory was tested with the platform located in a different position. The time spent to find the platform and the time spent in half area of the tank including the platform in a value representing the percentage in the total time were compared statistically. There was no statistically significant difference at the time spent to find the platform and the time spent in half area of the tank including the platform among the group, while the time spent to find the platform was found to have increased from the first to the fourth day in all groups. These results indicate that the short period supplementation with vitamin E has not improved the performance in learning in the healthy young rats. It was concluded that the beneficial effect of vitamin E intake on learning is related with the beginning time and the duration of vitamin E intake

Kaynakça

  • Eidi A, Eidi M, Mahmoodi G, et al. Effect of vitamin E on memory retention in rats: possible involvement of cholinergic system. Eur Neuropsychopharmacol 2006,16(2):101- 6
  • M. Meydani. Antioxidants and cognitive function. Nutr Rev 2001, 59: 75–80
  • Monteiro SC, Matté C, Bavaresco CS, et al. Vitamins E and C pretreatment prevents ovariectomy-induced memory deficits in water maze. Neurobiology of Learning and Memory 2005,84(3):192-199
  • Delwing D, Bavaresco CS, Wannmacher CMD, et al. Proline induces oxidative stress in cerebral cortex of rats. Int J Dev Neurosci 2003, 21:105–110
  • Sumien N, Heinrich KR, Sohal RS, et al. Short-term vitamin E intake fails to improve cognitive or psychomotor performance of aged mice. Free Radic Biol Med 2004, 36: 1424–1433 6. .Bickford PC Ph D, Gould T Ph D, Briederick L, et al. Antioxidant-rich diets improve cerebellar physiology and motor learning in aged rats. Brain Res 2000, 866(1-2):211-217
  • Socci DJ, Crandall BM, Arendash GW. Chronic antioxidant treatment improves the cognitive performance of aged rats. Brain Res 1995, 693:88–94
  • Manschot SM, Biessels GJ, Cameron NE, et al. Angiotensin converting enzyme inhibition partially prevents deficits in water maze performance, hippocampal synaptic plasticity and cerebral blood flow in streptozotocin- diabetic rats. Brain Res 2003 ,966(2):274- 282
  • Fergusun SA, Cada AM. Spatial learning/ memory and social and nonsocial behaviors in the spontaneously hypertensive, Wistar- Kyoto and Spraque Dawley rat strains. Pharmacol Biochem Behav 2004, 28: 463- 483
  • Li XL, Aou S, Hori T, et al. Spatial memory deficit and emotional abnormality in QLETF rats. Physiol Behav 2002, 75: 15-23
  • Vasconcellos AP, Tabajara AS, Ferrari C, et al.Effect of chronic stress on spatial memory in rats is attenuated by lithium treatment. Physiol Behav 2003 ,79(2):143-149
  • Hidekazu M, Masaya H, Taneo F, et al. Dissociation of impairment between spatial memory and motor function and emotional behavior in aged rats. Behav Brain Res 1998, 91: 73-81
  • Netto CA, Hodges H, Sinden JD, et al. Effects of fetal hippocampal field grafts on ischaemic-induced deficits in spatial navigation in the water maze. Neuroscience 1993, 54: 69–92
  • Delwing D, Monteiro SC, Bavaresco CS, et al. Alpha-tocopherol and ascorbic acid prevent memory deficits provoked by chronic hyperprolinemia in rats. Behav Brain Res 2006 ,168(2):185-189
  • Dos Santos JG Jr , do Monte FH, Blanco MM, et al. Cognitive enhancement in aged rats after chronic administration of Equisetum arvense L. with demonstrated antioxidant properties in vitro. Pharmacol Biochem Behav 2005, 81(3):593-600
  • Shukitt-Hale B, Mouzakis G, Joseph JA. Psycomotor and spasyal memory performance in aging male Fischer 344 rats. Exp Gerontol 1998, 33:615-624
  • Liu J, Atamna H, Kuratsune H, Ames BN. Delaying brain mitochondrial decay and aging with mitochondrial antioxidants and metabolites. Ann NY Acad Sci 2002, 959:133–166
  • Liu J, Head E, Gharib AM, et al. Memory loss in old rats is associated with brain mitochondrial decay and RNA/DNA oxidation: partial reversal by feeding acetyl- L-carnitine and/or R-alpha-lipoic acid. Proc
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA33BK93TD
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şule Dokutan Bu kişi benim

Nazan Dolu Bu kişi benim

Zeynep Soyer Sarıca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2007
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dokutan, Ş., Dolu, N., & Sarıca, Z. S. (2007). GENÇ ERKEK SIÇANLARDA E VİTAMİNİ UYGULAMASININ YER BULMA ÖĞRENMESİNE ETKİSİ. Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(1), 40-48.
AMA Dokutan Ş, Dolu N, Sarıca ZS. GENÇ ERKEK SIÇANLARDA E VİTAMİNİ UYGULAMASININ YER BULMA ÖĞRENMESİNE ETKİSİ. JHS. Mart 2007;16(1):40-48.
Chicago Dokutan, Şule, Nazan Dolu, ve Zeynep Soyer Sarıca. “GENÇ ERKEK SIÇANLARDA E VİTAMİNİ UYGULAMASININ YER BULMA ÖĞRENMESİNE ETKİSİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 16, sy. 1 (Mart 2007): 40-48.
EndNote Dokutan Ş, Dolu N, Sarıca ZS (01 Mart 2007) GENÇ ERKEK SIÇANLARDA E VİTAMİNİ UYGULAMASININ YER BULMA ÖĞRENMESİNE ETKİSİ. Sağlık Bilimleri Dergisi 16 1 40–48.
IEEE Ş. Dokutan, N. Dolu, ve Z. S. Sarıca, “GENÇ ERKEK SIÇANLARDA E VİTAMİNİ UYGULAMASININ YER BULMA ÖĞRENMESİNE ETKİSİ”, JHS, c. 16, sy. 1, ss. 40–48, 2007.
ISNAD Dokutan, Şule vd. “GENÇ ERKEK SIÇANLARDA E VİTAMİNİ UYGULAMASININ YER BULMA ÖĞRENMESİNE ETKİSİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 16/1 (Mart 2007), 40-48.
JAMA Dokutan Ş, Dolu N, Sarıca ZS. GENÇ ERKEK SIÇANLARDA E VİTAMİNİ UYGULAMASININ YER BULMA ÖĞRENMESİNE ETKİSİ. JHS. 2007;16:40–48.
MLA Dokutan, Şule vd. “GENÇ ERKEK SIÇANLARDA E VİTAMİNİ UYGULAMASININ YER BULMA ÖĞRENMESİNE ETKİSİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 16, sy. 1, 2007, ss. 40-48.
Vancouver Dokutan Ş, Dolu N, Sarıca ZS. GENÇ ERKEK SIÇANLARDA E VİTAMİNİ UYGULAMASININ YER BULMA ÖĞRENMESİNE ETKİSİ. JHS. 2007;16(1):40-8.