Uyku, öğrenme ve bellek süreçlerinin birbiriyleilişkili olduğunu ve REM uyku yoksunluğunun öğrenmesüreçlerini olumsuz etkilediğini bildiren çok sayıdaçalışma vardır. Ancak, bu çalışmaların sonuçlarıarasında çelişkiler bulunmaktadır. Bu nedenle buçalışmada genç erişkin erkek sıçanlarda uzun süreliREM uyku yoksunluğunun öğrenme ve bellek üzerineolan etkisine açıklık getirilmesi amaçlandı. Çalışma; 8aylık Wistar Albino cinsi 30 adet erkek sıçanla; uykuyoksunluğu (UY) (n=10), ortam kontrol (OK) (n=10)ve kafes kontrol (KK) (n=10) grupları oluşturularakgerçekleştirildi. Uyku yoksunluğu grubundaki sıçanlar21 gün süreyle her gün 18 saat boyunca; 14 adet darplatform içeren su tankı şeklindeki düzenektebarındırılarak uyanık bırakıldılar. Ortam kontrolgrubu sıçanlar aynı süre ile geniş platformlu su tankıdüzeneğinde, kafes kontrol grubu sıçanlarda standartsıçan kafeslerinde barındırıldı. Uyku yoksunluğuuygulamaları sonunda Morris su tankında öğrenme vebellek değerlendirildi. Değerlendirmede kullanılanparametrelerin anlamlılık düzeyi için p<0,05 olarakkabul edildi. Bulgular değerlendirildiğinde, günde 18saatlik uyku yoksunluğuna maruz kalmanın 8 aylıkWistar Albino cinsi erkek sıçanlarda yer-yön bulmaöğrenmesi ile ilgili bilişsel işlevleri bozduğu, bellekişlevlerini ise etkilemediği belirlendi
REM uyku yoksunluğu sıçan öğrenme Morris su tankı modifiye çoklu platformyöntemi
There is abundance of evidence showingrelationship between sleep, and learning-memoryprocesses and a negative effect of REM sleep deprivationon learning processes. However, there are somecontradictions between results of these studies. Therefore,in the present study, we aimed to clarify the effect ofexposure of long-term REM sleep deprivation on learningand memory in young adult male rats. The study wasperformed with 30 male Wistar Albino rats, being 8month old and performed by generating groups calledsleep deprivation (SD) (n=10), environment control (EC)(n=10) and cage control (CC) (n=10).Rats in the sleepdeprivation group were kept awake for 18 hours per dayfor 21 days by sheltering them in the sleep deprivation setup which was in the shape of water tank including 14narrow platforms. Rats in the environment control groupwere sheltered in wide platform water tank while cagecontrol rats were sheltered in standard rat cages forequal times to sleep deprivation group. At the end of sleepdeprivation exposure, learning and memory wereassessed in Morris water tank. For the parameters usedto evaluate the level of statistical significance was
REM sleep deprivation rat learning Morriswater tank modified multiple platform technique
Diğer ID | JA53GR64BS |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 22 Sayı: 2 |