BibTex RIS Kaynak Göster

GENÇ ERİŞKİN ERKEK SIÇANLARDA REM UYKU YOKSUNLUĞUNUN ÖĞRENMEYE ETKİSİ

Yıl 2013, Cilt: 22 Sayı: 2, 103 - 110, 01.06.2013

Öz

Uyku, öğrenme ve bellek süreçlerinin birbiriyleilişkili olduğunu ve REM uyku yoksunluğunun öğrenmesüreçlerini olumsuz etkilediğini bildiren çok sayıdaçalışma vardır. Ancak, bu çalışmaların sonuçlarıarasında çelişkiler bulunmaktadır. Bu nedenle buçalışmada genç erişkin erkek sıçanlarda uzun süreliREM uyku yoksunluğunun öğrenme ve bellek üzerineolan etkisine açıklık getirilmesi amaçlandı. Çalışma; 8aylık Wistar Albino cinsi 30 adet erkek sıçanla; uykuyoksunluğu (UY) (n=10), ortam kontrol (OK) (n=10)ve kafes kontrol (KK) (n=10) grupları oluşturularakgerçekleştirildi. Uyku yoksunluğu grubundaki sıçanlar21 gün süreyle her gün 18 saat boyunca; 14 adet darplatform içeren su tankı şeklindeki düzenektebarındırılarak uyanık bırakıldılar. Ortam kontrolgrubu sıçanlar aynı süre ile geniş platformlu su tankıdüzeneğinde, kafes kontrol grubu sıçanlarda standartsıçan kafeslerinde barındırıldı. Uyku yoksunluğuuygulamaları sonunda Morris su tankında öğrenme vebellek değerlendirildi. Değerlendirmede kullanılanparametrelerin anlamlılık düzeyi için p<0,05 olarakkabul edildi. Bulgular değerlendirildiğinde, günde 18saatlik uyku yoksunluğuna maruz kalmanın 8 aylıkWistar Albino cinsi erkek sıçanlarda yer-yön bulmaöğrenmesi ile ilgili bilişsel işlevleri bozduğu, bellekişlevlerini ise etkilemediği belirlendi

Kaynakça

  • Saini K, Chaudhary A, Sharma RK. Biochemi- cal estimation of antioxidant enzyme in cere- bellum of ageing albino rats vis a vis effect of Celastrus paniculatus. Annals of Neuroscien- ces 2009;16:103-105.
  • Kobay B. Deney hayvanları kullanımı: etik ilkeler. Akademik Dizayn Dergisi 2007;1:19- 21
  • Tiba PA, Menezes Oliveira MG, Rossi VC, Tufik S, Suchecki D. Glucocorticoids are not responsible for paradoxical sleep deprivation- induced 2008;31:505–515. impairments. Sleep
  • Suchecki D, Tufik S. Social stability attenuates the stress in the modified multiple platform method for paradoxical sleep deprivation in the rat. Physiol Behav 2000;68:309-316.
  • Machado RB, Hipolide DC, Benedito- Silva AA, Tufik G. Sleep deprivation induced by the modified multiple platform technique: quantification of sleep loss and recovery. Brain Res 2004;1004:45-51.
  • Suchecki D, Palma BD, Tufik S. Sleep rebo- und in animals deprived of paradoxical sleep by the modified multiple platform met- hod. Brain Res 2000;875:14-22.
  • TuŞk S, Andersen ML, Bittencourt LR, Mello MT. Paradoxical sleep deprivation: neuroche- mical, hormonal and behavioral alterations. Evidence from 30 years of research. An Acad Bras Cienc 2009;81(3):521–538.
  • Machado RB, Suchecki D, Tufik S. Sleep ho- meostasis in rats assessed by a long-term in- termittent paradoxical sleep deprivation pro- tocol. 2005;160:356-364. Brain Research
  • Hobson JA. Sleep and dreaming. The Journal of Neuroscience 1990;10:371-382.
  • Kulkarni SK, Verma A. Protective effect of mentat (BR-16A) a herbal preparation, on alcohol abstinence-induced anxiety and con- vulsion. Indian Journal of Experimental Bio- logy 1993;31:435.
  • Kumar S, Maheshwari KK, Singh V. Protecti- ve effects of punica granatum seeds extract against aging and scopolamine induced cog- nitive impairments in mice. Afr J Trad CAM 2009;6:49-56.
  • Hayashi F, Takashima N, Murayama A, Ino- kuchi K. Decreased postnatal neurogenesis in the hippocampus combined with stress expe- rience during adolescence is accompanied by an enhanced incidence of behavioral patholo- gies in adult mice. Molecular Brain 2008;1:1- 9.
  • Topo E, Soricelli A, Di Maio A, et al. Eviden- ce for the involvement of D-aspartic acid in learning and memory of rat. Amino Acids 2010;38:1561-1569.
  • Vorhees CV, Schaefer TL, Skelton MR, et al. (+/-)3,4-Methylenedioxymethamphetamine (MDMA) dose-dependently ımpairs spatial learning in the Morris water maze after expo- sure of rats to different five-day ıntervals from birth to postnatal day twenty. Dev Neurosci 2009;31:107-120.
  • Ertuğrul A, Rezaki M. Uyku nörobiyolojisi ve bellek üzerine etkileri. Türk Psikiyatri Dergisi 2004;15:300-308.
  • Engin AO, Calapoğlu M. İlköğretim okulu öğrencilerinde uyku bozuklukları dağılımı (Kars ili örneği ). Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2009;2:29-48.
  • Hairston IS, Little MTM, Scanlon MD, et al. Sleep restriction suppresses neurogenesis ınduced by hippocampus- dependent learning. J Neurophysiol 2005;94:4224-4233.

The Effect of REM Sleep Deprivation on Learning in Young Adult Male Rats

Yıl 2013, Cilt: 22 Sayı: 2, 103 - 110, 01.06.2013

Öz

There is abundance of evidence showingrelationship between sleep, and learning-memoryprocesses and a negative effect of REM sleep deprivationon learning processes. However, there are somecontradictions between results of these studies. Therefore,in the present study, we aimed to clarify the effect ofexposure of long-term REM sleep deprivation on learningand memory in young adult male rats. The study wasperformed with 30 male Wistar Albino rats, being 8month old and performed by generating groups calledsleep deprivation (SD) (n=10), environment control (EC)(n=10) and cage control (CC) (n=10).Rats in the sleepdeprivation group were kept awake for 18 hours per dayfor 21 days by sheltering them in the sleep deprivation setup which was in the shape of water tank including 14narrow platforms. Rats in the environment control groupwere sheltered in wide platform water tank while cagecontrol rats were sheltered in standard rat cages forequal times to sleep deprivation group. At the end of sleepdeprivation exposure, learning and memory wereassessed in Morris water tank. For the parameters usedto evaluate the level of statistical significance was

Kaynakça

  • Saini K, Chaudhary A, Sharma RK. Biochemi- cal estimation of antioxidant enzyme in cere- bellum of ageing albino rats vis a vis effect of Celastrus paniculatus. Annals of Neuroscien- ces 2009;16:103-105.
  • Kobay B. Deney hayvanları kullanımı: etik ilkeler. Akademik Dizayn Dergisi 2007;1:19- 21
  • Tiba PA, Menezes Oliveira MG, Rossi VC, Tufik S, Suchecki D. Glucocorticoids are not responsible for paradoxical sleep deprivation- induced 2008;31:505–515. impairments. Sleep
  • Suchecki D, Tufik S. Social stability attenuates the stress in the modified multiple platform method for paradoxical sleep deprivation in the rat. Physiol Behav 2000;68:309-316.
  • Machado RB, Hipolide DC, Benedito- Silva AA, Tufik G. Sleep deprivation induced by the modified multiple platform technique: quantification of sleep loss and recovery. Brain Res 2004;1004:45-51.
  • Suchecki D, Palma BD, Tufik S. Sleep rebo- und in animals deprived of paradoxical sleep by the modified multiple platform met- hod. Brain Res 2000;875:14-22.
  • TuŞk S, Andersen ML, Bittencourt LR, Mello MT. Paradoxical sleep deprivation: neuroche- mical, hormonal and behavioral alterations. Evidence from 30 years of research. An Acad Bras Cienc 2009;81(3):521–538.
  • Machado RB, Suchecki D, Tufik S. Sleep ho- meostasis in rats assessed by a long-term in- termittent paradoxical sleep deprivation pro- tocol. 2005;160:356-364. Brain Research
  • Hobson JA. Sleep and dreaming. The Journal of Neuroscience 1990;10:371-382.
  • Kulkarni SK, Verma A. Protective effect of mentat (BR-16A) a herbal preparation, on alcohol abstinence-induced anxiety and con- vulsion. Indian Journal of Experimental Bio- logy 1993;31:435.
  • Kumar S, Maheshwari KK, Singh V. Protecti- ve effects of punica granatum seeds extract against aging and scopolamine induced cog- nitive impairments in mice. Afr J Trad CAM 2009;6:49-56.
  • Hayashi F, Takashima N, Murayama A, Ino- kuchi K. Decreased postnatal neurogenesis in the hippocampus combined with stress expe- rience during adolescence is accompanied by an enhanced incidence of behavioral patholo- gies in adult mice. Molecular Brain 2008;1:1- 9.
  • Topo E, Soricelli A, Di Maio A, et al. Eviden- ce for the involvement of D-aspartic acid in learning and memory of rat. Amino Acids 2010;38:1561-1569.
  • Vorhees CV, Schaefer TL, Skelton MR, et al. (+/-)3,4-Methylenedioxymethamphetamine (MDMA) dose-dependently ımpairs spatial learning in the Morris water maze after expo- sure of rats to different five-day ıntervals from birth to postnatal day twenty. Dev Neurosci 2009;31:107-120.
  • Ertuğrul A, Rezaki M. Uyku nörobiyolojisi ve bellek üzerine etkileri. Türk Psikiyatri Dergisi 2004;15:300-308.
  • Engin AO, Calapoğlu M. İlköğretim okulu öğrencilerinde uyku bozuklukları dağılımı (Kars ili örneği ). Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2009;2:29-48.
  • Hairston IS, Little MTM, Scanlon MD, et al. Sleep restriction suppresses neurogenesis ınduced by hippocampus- dependent learning. J Neurophysiol 2005;94:4224-4233.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA53GR64BS
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sultan Çeçen Bu kişi benim

Meral Aşçıoğlu Bu kişi benim

Cem Süer Bu kişi benim

Soner Bitiktaş Bu kişi benim

Fatoş Deneme Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çeçen, S., Aşçıoğlu, M., Süer, C., Bitiktaş, S., vd. (2013). GENÇ ERİŞKİN ERKEK SIÇANLARDA REM UYKU YOKSUNLUĞUNUN ÖĞRENMEYE ETKİSİ. Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(2), 103-110.
AMA Çeçen S, Aşçıoğlu M, Süer C, Bitiktaş S, Deneme F. GENÇ ERİŞKİN ERKEK SIÇANLARDA REM UYKU YOKSUNLUĞUNUN ÖĞRENMEYE ETKİSİ. JHS. Haziran 2013;22(2):103-110.
Chicago Çeçen, Sultan, Meral Aşçıoğlu, Cem Süer, Soner Bitiktaş, ve Fatoş Deneme. “GENÇ ERİŞKİN ERKEK SIÇANLARDA REM UYKU YOKSUNLUĞUNUN ÖĞRENMEYE ETKİSİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 22, sy. 2 (Haziran 2013): 103-10.
EndNote Çeçen S, Aşçıoğlu M, Süer C, Bitiktaş S, Deneme F (01 Haziran 2013) GENÇ ERİŞKİN ERKEK SIÇANLARDA REM UYKU YOKSUNLUĞUNUN ÖĞRENMEYE ETKİSİ. Sağlık Bilimleri Dergisi 22 2 103–110.
IEEE S. Çeçen, M. Aşçıoğlu, C. Süer, S. Bitiktaş, ve F. Deneme, “GENÇ ERİŞKİN ERKEK SIÇANLARDA REM UYKU YOKSUNLUĞUNUN ÖĞRENMEYE ETKİSİ”, JHS, c. 22, sy. 2, ss. 103–110, 2013.
ISNAD Çeçen, Sultan vd. “GENÇ ERİŞKİN ERKEK SIÇANLARDA REM UYKU YOKSUNLUĞUNUN ÖĞRENMEYE ETKİSİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 22/2 (Haziran 2013), 103-110.
JAMA Çeçen S, Aşçıoğlu M, Süer C, Bitiktaş S, Deneme F. GENÇ ERİŞKİN ERKEK SIÇANLARDA REM UYKU YOKSUNLUĞUNUN ÖĞRENMEYE ETKİSİ. JHS. 2013;22:103–110.
MLA Çeçen, Sultan vd. “GENÇ ERİŞKİN ERKEK SIÇANLARDA REM UYKU YOKSUNLUĞUNUN ÖĞRENMEYE ETKİSİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 22, sy. 2, 2013, ss. 103-10.
Vancouver Çeçen S, Aşçıoğlu M, Süer C, Bitiktaş S, Deneme F. GENÇ ERİŞKİN ERKEK SIÇANLARDA REM UYKU YOKSUNLUĞUNUN ÖĞRENMEYE ETKİSİ. JHS. 2013;22(2):103-10.