Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTSEL AMAÇLI SOSYAL AĞ KULLANMA ÖZ-YETERLİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 30 Sayı: 3, 274 - 281, 24.12.2021
https://doi.org/10.34108/eujhs.1040319

Öz

Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanma öz-yeterlik algı düzeylerini belirlemektir. Bu kesitsel tipte tanımlayıcı araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümünde öğrenim gören 766 öğrenci ile yapıldı. Veriler, öğrencilerin tanıtıcı özelliklerine ilişkin sorulardan oluşan anket formu ve Eğitsel Sosyal Ağ Kullanım Öz-yeterlik Ölçeği kullanılarak toplandı. Öğrencilerin %31.1’inin sosyal ağlarda 1-2 saat ve % 30.4’ünün 3-4 saat zaman geçirdikleri saptandı. En sık kullanılan sosyal ağların sırasıyla Instagram (%63.6), YouTube (%15.0) ve Twitter (%6.8) olduğu belirlendi. Öğrencilerin cinsiyeti, mezun oldukları lise türü, kullandıkları sosyal ağlar ile eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanım öz-yeterlik algı düzeyleri arasında ilişki bulunmadı (p>0.05). Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki liseden mezun olan öğrencilerin eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanım öz-yeterlik algı düzeylerinin
anlamlı şekilde düşük olduğu belirlendi (p=0.027). İkinci sınıfta öğrenim gören (p=0.001), sosyal ağlarda 6 saat ve üzeri vakit geçiren, sosyal ağları eğlence ve iletişim amaçlı kullanan öğrencilerin eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanım öz-yeterlik algı düzeylerinin yüksek olduğu saptandı (p<0.001). Öğrencilerin % 52.3’ünün eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanım öz-yeterlik algı
düzeylerinin yüksek, % 46.6’sının orta düzeyde olduğu belirlendi. Öğrencilerin eğitsel amaçlı sosyal ağ kullanım öz-yeterlik algı düzeylerini artırmak için sınıf içi ve dışı etkinliklerde eğitimcilerin sosyal ağ kullanımını sağlamaları önerilebilir

Kaynakça

  • Rodruguez JE. Socialmediause of higer education: Key are as to consider for educators. Journal of Online Learning and Teaching 2011; 7(4):539-550.
  • Touminen R, Stolt M, Salminen L. Social media in nursing education: The view of the students. Education Research International 2014; 1-6.
  • Hamid S, Waycott J, Kurnia S, Chang S. Understanding students’ perceptions of the enefits of online social networking us efor teaching and learning. Internet and Higher Education 2015; 26:1-9. Odacı H. Academic self-efficacy and academic procrastination as perdictors of problematic internet use in university students. Computers&Education 2011; 57(1):1109-1113.
  • Tess PA. The role of socialmedia in higher education classes (real and virtual)- a literature review. Computersin Human Behavior 2013; 29 (5):A60-A68.
  • Tariq W, Mehboob M, Kahn MA, Ullah F. The impact of socialmedia and socialnetworks on education and students of Pakistan. International Journal of Computer Science Issues 2012; 4(3):407-411.
  • Roblyer MD, McDaniel M, Webb M, Herman J, WittyV. Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of socialnetworking sites. Internet and Higher Education 2010; 13(3):134-140.
  • Westrick SJ. Nursing students’ use of electronic and socialmedia: Law, ethics, and e-professionalism. Nursing Education Perspectives 2016; 37(1):16-22.
  • Wang JL, Jackson LA, Wang HZ, Gaskin J. Predicting socialnetworking sites (SNS) use: Personality, attitudes, motivation and internet self-efficacy. Personality and Individual Differences 2015; 80:119-124.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. Hane halkı ilişim teknolojileri kullanım araştırması 2016. http:// www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779; Erişim tarihi: 20.01.2019.
  • Maloney S, Moss A, Ilic D. Socialmedia in health Professional education: A student perspective on user levels and prospective applications. Advin Health Sci Educ 2014; 19(5):687-697.
  • Arış F, Tosun N. Sosyal ağ ve e-port folyo entegrasyonu: facebook örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 2013; 2(2):122-129.
  • Toğay A, Akdur TE, Yetişken İC, Bilici A. Eğitim süreçlerinde sosyal ağların kullanımı: Bir MYO deneyimi, Akademik Bilişim Konferansı, Antalya 23 -25 Ocak 2013.
  • Hong JC, Hwang MY, Szeto E, Tsai CR, Kuo YC. Internet cognitive failurer elevant to self-efficacy, learning interest, and satisfaction with socialmedia learning. Computers in Human Behavior 2016; 55:214-222.
  • Cheston CC, Tabor EF, Chisolm MS. Social media use in medical education: A systematic review. Academic Medicine 2013; 88(6): 893-901.
  • George DR, Dellasega C. Use of socialmedia in graduate-level medical humanities education: Two pilot studies from Penn State College of Medicine. Medical Teacher 2011; 33 (8):e429-e434.
  • Öztürk M, Akgün ÖE. Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education 2012; 2(3):49-67.
  • Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review 1977; 84(2): 191.
  • Usluel YK, Demir Ö, Çınar M. Sosyal ağların kullanım amaçları ölçeği. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi 2014; 5(2):1-18.
  • Cheng KH, Tsai CC. An investigation of Taiwan University students’ perceptions of online academic help seeking, and their web-based learning self-efficacy. Internet and Higher Education 2011; 14 (3):150-157.
  • Teke A, Özkılıç R. Öğretmen adaylarının eğitim amaçlı sosyal ağ ve internet kullanma öz-yeterlik algıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2016; 29(2):303-323.
  • Alwagait E, Shahzad B, Alim S. Impact of socialmedia usage on students academic performance in Saudi Arabia. Computers in Human Behavior 2014; 51:1092-1097.
  • Vural ZBA, Bat M. Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University 2010; 20(5):3348-3382.
  • Yalçın H. Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağların Eğitimde Kullanılmasına İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman 2015.
  • Özgür H. Sosyal ağların benimsenmesi ve eğitsel bağlamda kullanımı arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2013; 5(10):169- 182.
  • Tower M, Latimer S, Hewitt J. Social networking as a learning tool: Nursing students’ perception of efficacy. Nurse Education Today 2014; 34 (6):1012 -1017.
  • Moran M, Seaman J, Tini Kane H. Teaching, learning, and sharing: How today’s higher education faculty use of socialmedia. Research report published by Pearson, The Babson Survey Research Group, and Converse on. http:// www3.babson.edu/ESHIP/researchpublications/ upload/Teaching_Learning_andSharing.pdf; Erişim tarihi: 20.01.2019.
  • Kert A, Kert SB. The usage potential of social network sites for educational purposes. International Online Journal of Educational Sciences 2010; 2 (2):486-507.

EVALUATION OF THE PERCEPTION OF SELF-EFFICACY OF NURSING STUDENTS IN USING SOCIAL NETWORKS FOR EDUCATIONAL PURPOSES

Yıl 2021, Cilt: 30 Sayı: 3, 274 - 281, 24.12.2021
https://doi.org/10.34108/eujhs.1040319

Öz

The aim of this study is to determine the self-efficacy perception levels of nursing students in using social network for educational purposes. This cross-sectional descriptive study was conducted with 771 students studying in the nursing department of the faculty of health sciences of a university in the spring semester of the 2017-2018 academic year. The data were collected using a questionnaire consisting of questions about the students' descriptive characteristics and Educational Social Network Use Self-Efficacy Scale. It was found that 31.1% spent 1-2 hours and 30.4% spent 3-4 hours of nursing students in social networks. It was determined that the most frequently used social networks were Instagram (63.6%), YouTube (15.0%) and Twitter (6.8%), respectively. 52.3% of the nursing students were found to have high self-efficacy perceptions regarding the use of social networks for educational purposes and 44.5% of them were in the middle level. No relationship was found between the gender of the students, the type of high school they graduated from, the most frequently used social networks and the self-efficacy perception levels of educational social networks. It was determined that the self-efficacy perception levels of the students who graduated from high school in the Eastern Anatolia Region using social network for educational purposes were significantly low (p=0.027).It was found that the self-efficacy perception level of the students who studied in the second year (p=0.001), spent 6 hours or more on social networks, and used social networks for entertainment and communication purposes, were high in social network use for educational purposes (p<0.001). It was determined that 52.3% of the nursing students had a high self-efficacy perception level of using social network for educational purposes, and 46.6% of them were at a medium level. In order to increase the self-efficacy perception level of students using social networks for educational purposes, it may be suggested that educators use social networks in classroom and outdoor activities.  

Kaynakça

  • Rodruguez JE. Socialmediause of higer education: Key are as to consider for educators. Journal of Online Learning and Teaching 2011; 7(4):539-550.
  • Touminen R, Stolt M, Salminen L. Social media in nursing education: The view of the students. Education Research International 2014; 1-6.
  • Hamid S, Waycott J, Kurnia S, Chang S. Understanding students’ perceptions of the enefits of online social networking us efor teaching and learning. Internet and Higher Education 2015; 26:1-9. Odacı H. Academic self-efficacy and academic procrastination as perdictors of problematic internet use in university students. Computers&Education 2011; 57(1):1109-1113.
  • Tess PA. The role of socialmedia in higher education classes (real and virtual)- a literature review. Computersin Human Behavior 2013; 29 (5):A60-A68.
  • Tariq W, Mehboob M, Kahn MA, Ullah F. The impact of socialmedia and socialnetworks on education and students of Pakistan. International Journal of Computer Science Issues 2012; 4(3):407-411.
  • Roblyer MD, McDaniel M, Webb M, Herman J, WittyV. Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of socialnetworking sites. Internet and Higher Education 2010; 13(3):134-140.
  • Westrick SJ. Nursing students’ use of electronic and socialmedia: Law, ethics, and e-professionalism. Nursing Education Perspectives 2016; 37(1):16-22.
  • Wang JL, Jackson LA, Wang HZ, Gaskin J. Predicting socialnetworking sites (SNS) use: Personality, attitudes, motivation and internet self-efficacy. Personality and Individual Differences 2015; 80:119-124.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. Hane halkı ilişim teknolojileri kullanım araştırması 2016. http:// www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779; Erişim tarihi: 20.01.2019.
  • Maloney S, Moss A, Ilic D. Socialmedia in health Professional education: A student perspective on user levels and prospective applications. Advin Health Sci Educ 2014; 19(5):687-697.
  • Arış F, Tosun N. Sosyal ağ ve e-port folyo entegrasyonu: facebook örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 2013; 2(2):122-129.
  • Toğay A, Akdur TE, Yetişken İC, Bilici A. Eğitim süreçlerinde sosyal ağların kullanımı: Bir MYO deneyimi, Akademik Bilişim Konferansı, Antalya 23 -25 Ocak 2013.
  • Hong JC, Hwang MY, Szeto E, Tsai CR, Kuo YC. Internet cognitive failurer elevant to self-efficacy, learning interest, and satisfaction with socialmedia learning. Computers in Human Behavior 2016; 55:214-222.
  • Cheston CC, Tabor EF, Chisolm MS. Social media use in medical education: A systematic review. Academic Medicine 2013; 88(6): 893-901.
  • George DR, Dellasega C. Use of socialmedia in graduate-level medical humanities education: Two pilot studies from Penn State College of Medicine. Medical Teacher 2011; 33 (8):e429-e434.
  • Öztürk M, Akgün ÖE. Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education 2012; 2(3):49-67.
  • Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review 1977; 84(2): 191.
  • Usluel YK, Demir Ö, Çınar M. Sosyal ağların kullanım amaçları ölçeği. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi 2014; 5(2):1-18.
  • Cheng KH, Tsai CC. An investigation of Taiwan University students’ perceptions of online academic help seeking, and their web-based learning self-efficacy. Internet and Higher Education 2011; 14 (3):150-157.
  • Teke A, Özkılıç R. Öğretmen adaylarının eğitim amaçlı sosyal ağ ve internet kullanma öz-yeterlik algıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2016; 29(2):303-323.
  • Alwagait E, Shahzad B, Alim S. Impact of socialmedia usage on students academic performance in Saudi Arabia. Computers in Human Behavior 2014; 51:1092-1097.
  • Vural ZBA, Bat M. Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University 2010; 20(5):3348-3382.
  • Yalçın H. Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağların Eğitimde Kullanılmasına İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman 2015.
  • Özgür H. Sosyal ağların benimsenmesi ve eğitsel bağlamda kullanımı arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2013; 5(10):169- 182.
  • Tower M, Latimer S, Hewitt J. Social networking as a learning tool: Nursing students’ perception of efficacy. Nurse Education Today 2014; 34 (6):1012 -1017.
  • Moran M, Seaman J, Tini Kane H. Teaching, learning, and sharing: How today’s higher education faculty use of socialmedia. Research report published by Pearson, The Babson Survey Research Group, and Converse on. http:// www3.babson.edu/ESHIP/researchpublications/ upload/Teaching_Learning_andSharing.pdf; Erişim tarihi: 20.01.2019.
  • Kert A, Kert SB. The usage potential of social network sites for educational purposes. International Online Journal of Educational Sciences 2010; 2 (2):486-507.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevim Çelik Bu kişi benim 0000-0002-2016-5828

Elif Karahan Bu kişi benim 0000-0002-6371-871X

Dilek Yıldırım Tank 0000-0001-7966-5395

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 30 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çelik, S., Karahan, E., & Yıldırım Tank, D. (2021). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTSEL AMAÇLI SOSYAL AĞ KULLANMA ÖZ-YETERLİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Sağlık Bilimleri Dergisi, 30(3), 274-281. https://doi.org/10.34108/eujhs.1040319
AMA Çelik S, Karahan E, Yıldırım Tank D. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTSEL AMAÇLI SOSYAL AĞ KULLANMA ÖZ-YETERLİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. JHS. Aralık 2021;30(3):274-281. doi:10.34108/eujhs.1040319
Chicago Çelik, Sevim, Elif Karahan, ve Dilek Yıldırım Tank. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTSEL AMAÇLI SOSYAL AĞ KULLANMA ÖZ-YETERLİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 30, sy. 3 (Aralık 2021): 274-81. https://doi.org/10.34108/eujhs.1040319.
EndNote Çelik S, Karahan E, Yıldırım Tank D (01 Aralık 2021) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTSEL AMAÇLI SOSYAL AĞ KULLANMA ÖZ-YETERLİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Sağlık Bilimleri Dergisi 30 3 274–281.
IEEE S. Çelik, E. Karahan, ve D. Yıldırım Tank, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTSEL AMAÇLI SOSYAL AĞ KULLANMA ÖZ-YETERLİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”, JHS, c. 30, sy. 3, ss. 274–281, 2021, doi: 10.34108/eujhs.1040319.
ISNAD Çelik, Sevim vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTSEL AMAÇLI SOSYAL AĞ KULLANMA ÖZ-YETERLİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 30/3 (Aralık 2021), 274-281. https://doi.org/10.34108/eujhs.1040319.
JAMA Çelik S, Karahan E, Yıldırım Tank D. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTSEL AMAÇLI SOSYAL AĞ KULLANMA ÖZ-YETERLİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. JHS. 2021;30:274–281.
MLA Çelik, Sevim vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTSEL AMAÇLI SOSYAL AĞ KULLANMA ÖZ-YETERLİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 30, sy. 3, 2021, ss. 274-81, doi:10.34108/eujhs.1040319.
Vancouver Çelik S, Karahan E, Yıldırım Tank D. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTSEL AMAÇLI SOSYAL AĞ KULLANMA ÖZ-YETERLİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. JHS. 2021;30(3):274-81.