Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EBELERİN YETKİLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ; NİTEL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2022, Cilt: 31 Sayı: 2, 145 - 151, 11.08.2022
https://doi.org/10.34108/eujhs.915118

Öz

Bu araştırmanın amacı ebelerin yetkileri ilgili görüşlerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemi tekniklerinden görüşme tekniği kullanılmış olup fenomenolojik bir araştırmadır. Örneklemi; maksimum çeşitlilik örnekleme tekniğiyle belirlenen Türkiye’nin Akdeniz bölgesinde bir şehir hastanesi doğumhane biriminde çalışan 11 ebe oluşturmuştur. Veriler yarı yapılandırılmış form ile bireysel görüşme ve ses kaydı alınarak toplanmış, içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Nitel verilerin analizi sonucu 5 tema, 12 alt tema, 38 kod oluşturulmuştur. Bu çalışmada ebeler çalıştıkları doğumhane ortamının gürültülü, yoğun, stresli olarak bildirmişlerdir. İlaveten mesleklerini severek yaptıklarını, anne ve bebek sağlığından sorumlu olduklarını dile getirmişlerdir. Ayrıca ebelerin yetkilerini; gebeyi karşılama, gebenin yatışını yapma, gebenin ilk değerlendirmesini yapma, gebeye tedaviyi uygulama, doğum öncesi takibini yapma, doğum yaptırma ve doğum sonrası bir saat anne ve bebek takibi olarak belirtmişlerdir. Ebeler doğumhaneye yatış yapma, reçete yazma, indüksiyon uygulama yetkilerinin kendilerine tanımlanmasının uygun olacağını da düşünmektedirler. Ebelerin belirttiği yetki alanlarının; Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına Dair Sayı: 29007 ve 2014 belirlediği Yönetmeliği’nin yetkinlik alanlarıyla orantılı olduğu saptanmıştır. Lisans eğitimlerinde ve hizmet içi eğitimlerde ebelerin yetkilerine yönelik eğitimler verilerek bilgilerinin güncellenmesi sağlanmalıdır. Ebeliği kapsayan yasa ve yönetmeliklerde düzenlemeler yapılmalıdır. Bu düzenlemelerde ebelerde zorunlu mesleki sorumluluk sigortası da dâhil edilmelidir.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

Bu araştırmanın tasarlama ve yazma aşamasında yardımlarını esirgemeyen Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Ruken AKAR VURAL’a teşekkür ederiz

Kaynakça

  • 1. International Confederation of Midwives. International Confederation of Midwives: Essential competencies for basic midwifery practice, Revised 2018,https://www.internationalmidwives.org/assets/files/general-files/2019/03/icm-competencies-en-screens.pdf; Erişim tarihi: 03.02.2021.
  • 2. World Health Organization. Nursing and midwifery. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/nursing-and-midwifery; Erişim tarihi: 03.02.2021.
  • 3. Mezuniyet öncesi ebelik ulusal çekirdek eğitim programı 2016. Ankara. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/ebelik.pdf; Erişim tarihi: 03.02.2021.
  • 4. International Confederation of Midwives. International Definition of the Midwife 2019. https://www.internationalmidwives.org/our-work/policy-and-practice/icm-definitions.html; Erişim tarihi: 03.06.2019
  • 5. Sağlık Meslek Mensupları İle Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensupları İş Görev Tanımlarına Dair Yönetmek. Resmi Gazete 22.05.2014. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140522-14.htm; Erişim tarihi: 07.08.2019
  • 6. Nursing&Midwifery Council. Midwives Rules and Standards: Protecting the Public through Professional Standards. London 2008: PB-MRSTD-A5-0808.
  • 7. Toker E, Aktaş S. İngiltere’de ebelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2010;2(3): 89-97.
  • 8. Özkahraman Koç Ş. Determination of levels of core competencies of midwifery student. Qualitative studies 2019; 14: 1-10.
  • 9. Han SF, Zhu RF, Cheng J, Yu XD. Re-discussing the content of the prescription rights of midwives undercertain circumstances using the Delphi method. Chinese Nursing Research 2017; 4(3): 146-150.
  • 10. Başkale H. Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2016;9:23-28.
  • 11. Berna KA, Balkaya NA. Aydın ilindeki ebelerin iş doyumu ve tükenmişliklerini etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2013; 6(4):184-197.
  • 12. Van LW, Matthews Z, Achadi E, et al. Country experience with streng thening of health systems and deployment of midwives in countries with highmaternal mortality. Lancet. 2014; 384(9949):1215-25.
  • 13. Hoop-Bender P, Bernis L, Campbell J, et al. Improvement of maternal and newborn health through midwifery. Lancet, 2014;384:1226-1235.
  • 14. Adolphson K, Axemo P, Högberg U. Midwives' experiences of working conditions, perceptions of professional role and attitudes to wards mothers in Mozambique. Midwifery. 2016;40: 95-101.
  • 15. Gu C, Lindgren H, Wang X, et al. Developing a midwifery service tasklist for Chinese midwives in the task-shifting context: a Delphi study. BMJ Open. 2021;11(7): 044792.
  • 16. Mazur N, Zarzeka A, Dąbrowski F, et al. Attitudes of polishphysicians to wards extending competencies of nurses and midwives with respect to prescribing medicines. Wiad Lek.2017;70:270-274.

THE OPINIONS OF MIDWIVES ABOUT THEIR COMPETENCE; A QUALITATIVE STUDY

Yıl 2022, Cilt: 31 Sayı: 2, 145 - 151, 11.08.2022
https://doi.org/10.34108/eujhs.915118

Öz

The objective of this research was to evaluate the opinions of midwives about their competency. The interview technique, a qualitative research method technique, was used in this phenomenological research. The sample, determined using the maximum diversity sampling technique, consisted of 11 midwives working in the delivery ward of a city hospital in the Mediterranean Region of Turkey. Data were collected using a semi-structured form by means of individual interviews and voice recordings and analyzed by content analysis. 5 themes, 12 sub-themes and 38 codes were created as a result of qualitative data analysis. In the present study, the midwives reported that the delivery ward environment where they worked was noisy, busy and stressful. Additionally, they stated that they loved their profession and were responsible for the health of the mother and baby. Furthermore, they stated the following as within the competency of midwives; welcoming the pregnant woman, carrying out the admission procedure, performing the first evaluation of the pregnant woman, administering treatment to the pregnant woman, prenatal follow-up, delivering the baby and following up the mother and baby for one hour after birth. The midwives also thought that it would be appropriate for them to be given the authority to admit pregnant women to the delivery ward, write prescriptions and induce labor. The competency areas stated by the midwives are consistent with the competency areas of the Regulation specified in Numbers 29007 and 2014 of Job and Job Descriptions of Healthcare Professionals and Other Professionals Working in Healthcare Services. The knowledge of midwives should be updated through education during undergraduate education and in-service training. Laws involving midwifery and regulations should be made. Compulsory professional liability insurance for midwives should also be included in these regulations.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • 1. International Confederation of Midwives. International Confederation of Midwives: Essential competencies for basic midwifery practice, Revised 2018,https://www.internationalmidwives.org/assets/files/general-files/2019/03/icm-competencies-en-screens.pdf; Erişim tarihi: 03.02.2021.
  • 2. World Health Organization. Nursing and midwifery. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/nursing-and-midwifery; Erişim tarihi: 03.02.2021.
  • 3. Mezuniyet öncesi ebelik ulusal çekirdek eğitim programı 2016. Ankara. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/ebelik.pdf; Erişim tarihi: 03.02.2021.
  • 4. International Confederation of Midwives. International Definition of the Midwife 2019. https://www.internationalmidwives.org/our-work/policy-and-practice/icm-definitions.html; Erişim tarihi: 03.06.2019
  • 5. Sağlık Meslek Mensupları İle Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensupları İş Görev Tanımlarına Dair Yönetmek. Resmi Gazete 22.05.2014. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140522-14.htm; Erişim tarihi: 07.08.2019
  • 6. Nursing&Midwifery Council. Midwives Rules and Standards: Protecting the Public through Professional Standards. London 2008: PB-MRSTD-A5-0808.
  • 7. Toker E, Aktaş S. İngiltere’de ebelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2010;2(3): 89-97.
  • 8. Özkahraman Koç Ş. Determination of levels of core competencies of midwifery student. Qualitative studies 2019; 14: 1-10.
  • 9. Han SF, Zhu RF, Cheng J, Yu XD. Re-discussing the content of the prescription rights of midwives undercertain circumstances using the Delphi method. Chinese Nursing Research 2017; 4(3): 146-150.
  • 10. Başkale H. Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2016;9:23-28.
  • 11. Berna KA, Balkaya NA. Aydın ilindeki ebelerin iş doyumu ve tükenmişliklerini etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2013; 6(4):184-197.
  • 12. Van LW, Matthews Z, Achadi E, et al. Country experience with streng thening of health systems and deployment of midwives in countries with highmaternal mortality. Lancet. 2014; 384(9949):1215-25.
  • 13. Hoop-Bender P, Bernis L, Campbell J, et al. Improvement of maternal and newborn health through midwifery. Lancet, 2014;384:1226-1235.
  • 14. Adolphson K, Axemo P, Högberg U. Midwives' experiences of working conditions, perceptions of professional role and attitudes to wards mothers in Mozambique. Midwifery. 2016;40: 95-101.
  • 15. Gu C, Lindgren H, Wang X, et al. Developing a midwifery service tasklist for Chinese midwives in the task-shifting context: a Delphi study. BMJ Open. 2021;11(7): 044792.
  • 16. Mazur N, Zarzeka A, Dąbrowski F, et al. Attitudes of polishphysicians to wards extending competencies of nurses and midwives with respect to prescribing medicines. Wiad Lek.2017;70:270-274.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırmalar
Yazarlar

Mine Gökduman Keleş 0000-0002-4324-8079

S.ozlem Altinkaya 0000-0002-0991-7443

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 11 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 31 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gökduman Keleş, M., & Altinkaya, S. (2022). EBELERİN YETKİLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ; NİTEL BİR ÇALIŞMA. Sağlık Bilimleri Dergisi, 31(2), 145-151. https://doi.org/10.34108/eujhs.915118
AMA Gökduman Keleş M, Altinkaya S. EBELERİN YETKİLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ; NİTEL BİR ÇALIŞMA. JHS. Ağustos 2022;31(2):145-151. doi:10.34108/eujhs.915118
Chicago Gökduman Keleş, Mine, ve S.ozlem Altinkaya. “EBELERİN YETKİLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ; NİTEL BİR ÇALIŞMA”. Sağlık Bilimleri Dergisi 31, sy. 2 (Ağustos 2022): 145-51. https://doi.org/10.34108/eujhs.915118.
EndNote Gökduman Keleş M, Altinkaya S (01 Ağustos 2022) EBELERİN YETKİLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ; NİTEL BİR ÇALIŞMA. Sağlık Bilimleri Dergisi 31 2 145–151.
IEEE M. Gökduman Keleş ve S. Altinkaya, “EBELERİN YETKİLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ; NİTEL BİR ÇALIŞMA”, JHS, c. 31, sy. 2, ss. 145–151, 2022, doi: 10.34108/eujhs.915118.
ISNAD Gökduman Keleş, Mine - Altinkaya, S.ozlem. “EBELERİN YETKİLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ; NİTEL BİR ÇALIŞMA”. Sağlık Bilimleri Dergisi 31/2 (Ağustos 2022), 145-151. https://doi.org/10.34108/eujhs.915118.
JAMA Gökduman Keleş M, Altinkaya S. EBELERİN YETKİLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ; NİTEL BİR ÇALIŞMA. JHS. 2022;31:145–151.
MLA Gökduman Keleş, Mine ve S.ozlem Altinkaya. “EBELERİN YETKİLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ; NİTEL BİR ÇALIŞMA”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 31, sy. 2, 2022, ss. 145-51, doi:10.34108/eujhs.915118.
Vancouver Gökduman Keleş M, Altinkaya S. EBELERİN YETKİLERİ HAKKINDA GÖRÜŞLERİ; NİTEL BİR ÇALIŞMA. JHS. 2022;31(2):145-51.