Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WAFFEN SS ASKERE ÇAĞIRMA PROPAGANDASI

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 100 - 118, 21.07.2018

Öz

İkinci Dünya Savaşı'nda Nazi Almanyası Avrupa'nın büyük
bir kısmını denetimi altına almayı başarmıştı. Naziler aynı zamanda ABD,
İngilitere ve Sovyetler Birliği ile de savaş halindeydi. Bu süreçte
Wehrmacht'ın (Alman Ordusu) asker sayısının cephelerde yetersiz kalması
üzerine, Naziler SS Şefi Heinrich Himmler önderliğinde Waffen-SS adında askeri
bir birim oluşturdu. Bu birim Nazilerin işgali altında bulunan ülkelerdeki
erkeklerin gönüllü olarak katılmasıyla tesis edilmekteydi. Bu süreçte, Naziler
Waffen-SS'e katılımı arttırabilmek için yoğun bir propaganda faliyetine
girişti. Bu çalışmada Nazilerin işgali altında bulunan ülkelerdeki insanların
Waffen-SS'e katılımını arttırabilmek için propaganda posterlerinin nasıl ve ne
yönde kullanıldıkları ortaya konulmaya çalışmıştır. Böylece 20. yüzyılda
uygulanan askere çağırma propagandasına da Waffen-SS özelinde ışık tutulması
amaçlanmaktadır. Bu amaçla amaçlı örnem metodu kullanılarak belirlenen beş
propaganda posteri (Norveç, İtalya, Danimarka, Belçika, Hollanda) Fransız Dil
Bilimci Roland Barthes'ın düzanlam ve yananlam boyutunda göstergebilimsel
analiz metodu kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında,
Nazilerin insanları ikna etmek için tarihi düşmanlıklardan ve tehlike olarak
yansıttığı Bolşevizm'den yararlandığı görülmüştür. 

Kaynakça

  • Akarcalı, S. (2003). İkinci dünya savaşında iletişim ve propaganda. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Arpa, Murat (2018). İş güvenliğini konu alan kamu spotu reklamlarında korku çekiciliği kavramının kullanılması, Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 105-115.
  • Aşma, C.(2017). Adolf Hitler. Erasmus Yayınları: İstanbul.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş söylenler. (T. Yücel,Çev.). (4. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları
  • Barthes, R. (2016a). Göstergebilimsel serüven. (M. Rifat ve Sema Rifat, Çev.). (8.Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2016b). S/Z. (S. Ö.Kasar, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün retoriği, sanat ve müzik. (A. Koş ve Ö. Albayrak, . Çev.). (2. Baskı). İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Caplan, J. (2017). Hitler Almanyası 1933-1945. (İ. Erman, Çev.). İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Canşen, E. (1997). Hitler'den torunlarına, Almanya'da eski ve yeni sağ.İstanbul: Göçebe Yayınları.
  • Çakı, C. (2018a). "Nazi Almanyası etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin propaganda posterleri üzerine inceleme". Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272.
  • Çakı, C. (2018b). Mitinglerin propagandadaki rolü: Nürnberg mitingleri'ne ait fotoğrafların göstergebilimsel analizi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59-79.
  • Çakı, C. (2018c). Weimar Cumhuriyeti'nde Bolşevizm'in korku çekiciliği bağlamında Alman propaganda posterlerinde kullanımı, Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5 (16), 83-101.
  • Çakı, C. ve Gülada, M. O. (2018). "Vichy Fransası'nda işgal propagandası". Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80.
  • Çakı, C , Topbaş, H . (2018). "Almanya İçin Alternatif Partisi’nin göçmen karşıtı propaganda faaliyetlerini 2017 Alman federal seçimleri üzerinden okumak". Erciyes İletişim Dergisi, 5 (4), 59-74.
  • Çakı, C., Karaburun Doğan, D. ve Yılmaz, N. (2018). “Horst-wessel” propaganda marşı üzerinden nazizm ideolojisinin inşası”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, No. 46, s. 89-110
  • Çankaya, E. (2008). İktidar bu kapağın altındadır. gösteri demokrasisinde siyasal reklamcılık.İstanbul: Boyut Yayın Grubu.
  • Dalerue, J. (2013). Gestapo, doğuşu, yükselişi ve çöküşü. (M. Sever, Çev.). (2. Baskı). İstanbul: Asur Yayınları.
  • Eberle, H. ve Uhl, M. (2017). Hitler kitabı. (M. Tüzel, Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Erol, E. G., Cerrahoğlu, N., & Çakı, C. (2017a). Hitler dönemi eğitim yapısındaki otokrasinin eleştirisi: Die Welle filmi üzerine göstergebilimsel inceleme. IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ordu. 1234-1249.
  • Erol, E. G., Cerrahoğlu, N. & Çakı, C. (2017b). "1970'li yıllarda Türkiye'nin vakıf okullarındaki eğitim sisteminin hababam sınıfı film serileri özelinde incelemesi", IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ordu, s. 1250-1261.
  • Fiske, J. (2017). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, Çev.). (5. Basım). Ankara:Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Goebbels, J. (2016). Gerçek yüzüyle komünizm ve teori ve pratikte bolşevizm. (Z. Köroğlu, Çev.). İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • Greble, E. (2016). Saraybosna 1941-1945 Hitler avrupası'nda müslümanlar, hristiyanlar ve yahudiler, (E.Sürmeli, Çev.). İstanbul:Tarihçi Kitapevi.
  • Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. (M. Yalçın, Çev.). (3.Baskı). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gülada, M. O. ve Çakı, C. (2018). Baudrıllard’ın tüketim toplumu boyutunda jil çorap reklamı örneği, 1. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Kongresi, Antalya.
  • Hart, B. L. (2015). İkinci dünya savaşı tarihi. (K. Bağrıaçık, Çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Havel, B. (2014). Haj amin al-husseini: herald of religious anti-judaism in the contemporary ıslamic world. The Journal of the Middle East and Africa,5(3), 221-243.
  • Jowett, S. G. & O'donnell, V. (2014). Propaganda &persuasion. USA:Sage.
  • Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda göstergebilim. (1. Basım). İstanbul: E Yayınları.
  • Karaburun Doğan, Derya, Sayan, Şule ve Çakı, Caner (2017). The Analysis on election music and propaganda posters of political parties in 1999 general and local elections in Turkey, 2. Researches on Science and Art in 21st Century Turkey, Ed. Hasan Arapgirlioğlu, Atilla Atik, Robert L. Elliott, Edward Turgeon, Ankara: Gece Publishing.
  • Karaca, M. ve Çakı, C. (2018). İletişim ve Propaganda, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kershaw, I. (2007). Hitler, 1889-1936: Hubris. (Z. Biliz, Çev.). (Birinci Cilt). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kershaw, I. (2009). Hitler, 1936-1945: Nemesis. (Z. Biliz, Çev.). (2. Cilt). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kuruoğlu, H. (2006). Propaganda ve özgürlük aracı olarak radyo. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lagrou, P. (1999). The legacy of nazi occupation: patriotic memory and national recovery in Western Europe, 1945–1965 (Vol. 8). The United Kingdom:Cambridge University Press.
  • Macit, M. H. (2007). Faşizm ve nazizm. Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Macksey, K. J. (2012). İkinci dünya savaşı’nda askeri hatalar. (M. T. Akad, Çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mazower, M. (2014). Hitler imparatorluğu, işgal Avrupa'sından nazi yönetimi. (Y. Alogan, Çev.). (2. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınları. Mcdonough, F. (2016). The Gestapo, the myth and reality of Hitler's secret police. Great Britain: Coronet.
  • McNab, C. (2015). Hitler'in ordusu, nazi savaş makinesinin tarihi, 1939-1945. (O. Doğan, Çev.). İstanbul:Timaş Yayınları.
  • Moltmann, G. (1964). Goebbels' rede zum totalen krieg am 18. februar 1943. Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte,12(1. H), 13-43. Motadel, D. (2015). İslam ve naziler, (A. F. Yıldırım, Çev.). İstanbul:Alfa Yayınları.
  • Öymen, O. (2014). Bir propaganda silahı olarak basın. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı göstergebilim sözlüğü: kavramlar, yöntemler, kuramcılar, okullar. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rupp, J. L. (2015). Mobilizing women for war: german and american propaganda, 1939-1945. New Jersey: Princeton University Press.
  • Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim uygulamaları, metinleri, görselleri ve olayları okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Stein, H. G. (1984). The Waffen SS: Hitler's elite guard at war, 1939-1945. USA:Cornell University Press.
  • Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in korku çekiciliği bağlamında kamu spotu reklamlarında kullanımı.Erciyes İletişim Dergisi, 5 (3). 290-306.
  • Tarhan, N. (2010). Psikolojik savaş, gri propaganda. (13.Baskı). İstanbul:Timaş Yayınları.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2013). İletişim araştırmaları ve kuramları. (4. Baskı). İstanbul: Derin Yayınları.
  • Worldwartwo Filminspector (2018). Erişim Tarihi: 20.04.2018. http:// worldwartwo. filminspector. com/2014/05/ ss-recruiting- posters. html.
  • Yavuzoğlu, A. (2003). 20. yy.'da Faşist paranoya, İstanbul: Sayfa Yayınları.
  • Yelton, K. D. (2000). "Ein Volk Steht Auf": The germanvolkssturm and nazi strategy, 1944-45. The Journal of Military History, 64(4), 1061.
  • Yücel, E. (2017). Propaganda, Hitler'in müftüsünden nazi türklere, bir diktatörü otopsisi. İstanbul: Karakarga Yayınları.
  • Zorlu, Y., Çakı, C., Karaca, M. (2017). Türk sinemasında nazizm ideolojisi: 'Kırımlı' filmi ve göstergebilimsel analizi. Sosyoloji Konferansları -Istanbul Journal of Sociological Studies. No: 56 (2017-2). / 65-93
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Karaca

Yayımlanma Tarihi 21 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karaca, M. (2018). WAFFEN SS ASKERE ÇAĞIRMA PROPAGANDASI. EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 2(2), 100-118.

download      18423    18421     18416    18417        18418  18419     18420       18422     download    ojop-index-Categorical-png.png



EUJMR Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Creative Commons Lisansı