Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uluslararası Öğrencilerin Adaptasyonuna Yönelik Bir Araştırma: LAÜ Örneği

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 1, 49 - 74, 10.07.2018

Öz



Öz:
Araştırmanın amacı Lefke Avrupa Üniversitesi’nde eğitim gören uluslararası
öğrencilerin yaşadıkları sosyal uyum sorunlarını neden-sonuç bağlamında
incelemektir. Araştırma kapsamında Michigan Yabancı Öğrenci Problem
Envanteri’nden yararlanılarak geliştirilmiş ve uyarlanmış bir ölçek kullanılmıştır.
Çalışmanın evreni LAÜ’de (Lefke Avrupa Üniversitesi) önlisans, lisans ve yüksek
lisans seviyesinde eğitim görmekte olan uluslararası öğrencilerden
oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemi ise 2017-2018 akademik yılında LAÜ’de eğitim
gören 223 uluslararası öğrencidir. Araştırma sonucunda, uluslararası
öğrencilerin başlıca uyum sorunları,  sosyal hayat yetersizlikleri, ilgi alanlarına
uygun faaliyetlerin azlığı ve yaşadıkları mali sıkıntılar olduğu tespit
edilmiştir. Ek olarak LAÜ’de eğitim gören uluslararası öğrencilerin okulda
eğitim gördükleri süre artıkça uyum sorunlarına yönelik şikâyetlerinde azalma
meydana geldiği tespit edilmiştir.



Anahtar
Kelimeler: Sosyal uyum sorunları, uluslararası öğrenciler, üniversite yaşamı,
Kıbrıs



Kaynakça

  • Aktaş, Y. (1997), “Üniversite Öğrencilerinin Uyum Düzeylerinin İncelenmesi: Uzunlamasına Bir Çalışma”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2): 107-110.
  • Aladağ-Bayrak, Ö. ve Bülbül, T. (2013), “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Yükseköğretim Yaşamına Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Dergisi, 3(2): 6-20.
  • Altıntaş, E. ve Gültekin, M. (2003), Psikolojik Danışma Kuramları, İstanbul: Alfa/Aktüel Kitabevi.
  • Azmaz, S. (1995), “Orta Asya Cumhuriyetleri’nden Gelen Uludağ Üniversitesi’nde Öğrenim Gören Öğrencilerin Uyum Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa: Uludağ Üniversitesi SBE.
  • Baker, R., ve Siryk, B. (1984), “Measuring Adjustment to College”, Journal of Counseling Psychology, 33(3): 31-38.
  • Balabanlı, F. (1990), “Öğretmen Liselerinde Okuyan Öğrencilerin Kişisel ve Sosyal Uyum Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler. Yayınlanmamış, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Bohnert, A. M., Aikins, J. W., ve Edidin, J. (2007), “The Role of Organized Activities in Facilitating Social Adaptation Across the Transition to College”, Journal of Adolescent Research, 22(3): 189-208.
  • Brown-Weinstock, P. (2009), “Adjustment and Persistence of Students From an Urban Environment to a Rural Community College”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, New York: Syracusa University.
  • Burnes, B. & Cooke, B. (2013), “The Tavistock’s 1945 Invention of Organization Development: Early British Business and Management Applications of Social Psychiatry”, Business History, 55(5): 768-789.
  • Can, N. (1996), “Türkiye’de Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sorunları ve Örgütsel Yapı”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(4): 503-512.
  • Çubukçu, Z. ve Gültekin, M. (2006), “İlköğretimde Öğrencilere Kazandırılması Gereken Sosyal Beceriler”, Bilig-Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 37(5): 156-157.
  • Deressa, B. ve Beavers, I. (1988), “Needs Assessment of International Students in a College of Home Economics”, Educational Research Quarterly, 12(2): 51-56.
  • Gençtan, E. (1993), Psikanaliz ve Sonrası, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gooding, Y. (2001), “The Relationship Between Parental Educational Level and Academic Success of College Freshmen”, Retrospective Theses and Dissertations, https://lib.dr.iastate.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer, Erişim Tarihi: 22.04.2018.
  • Grisemer, B. W., Kirby, H. W. ve Williamson, W. (1994). Parents, Level of Education As Predictor of Student’s Performance”, Eanes Education Foundations Annual Report, 7(2): 20-25.
  • Hayes, R. L., ve Lin, H. (1994), “Coming to America: Developing Social Support Systems for International Students”, Journal of Multicultural Counseling and Development, 22(4): 7-16.
  • Karabaş, E. ve Şafaklı, O. (2015), “KKTC Yükseköğretim Sektörünün Performansı Üzerine Bir Değerlendirme”, LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2): 76-86.
  • Karahan, T. F., Sardoğan, M. E., Özkamalı, E. ve Dicle, A. N. (2006), “Öğretmen Adaylarında Demokratik Tutum, Nevrotik Eğilimler ve Kendini Gerçekleştirme”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3): 149-158.
  • Kılıçlar, A., Sarı, Y. ve Seçilmiş, C. (2012), “Türk Dünyasından Gelen Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunların Akademik Başarılarına Etkisi: Turizm Öğrencileri Örneği”, Bilig-Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 61(5): 157-172.
  • Kumcağız, H. Dadashzadeh, R. ve Alakuş, K. (2016), “Ondokuz Mayıs Üniversitesi’ndeki Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sınıf Düzeylerine Göre Yaşadıkları Sorunlar”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2): 37-50.
  • Kurç, G. (1989), “Bazı Kişisel, Sosyo-Ekonomik, Kültürel Değişkenlerin Lise Öğrencilerinin Uyum Alanları ve Uyum Yöntemlerine Etkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Lee, J., Koeske, G. F. ve Sales, E. (2004), “Social Support Buffering of Acculturative Stress: A Study of Mental Health Symptoms Among Korean International Students”, International Journal of Intercultural Relations, 28(5): 399-414.
  • Lorang, W. G., Terenzini, P. T., ve Pascarella, E. T. (1981), “Predicting Freshman Persistence and Voluntary Dropout Decisions: A Replication”, Research in Higher Education, 15(2): 109-127.
  • Manyika, S. (2001), “Negotiating Identities: African Students in British and American Universities”, Dissertation Abstract International, 62(01): 97.
  • Mori, S. (2000), “Addressing the Mental Health Concerns of International Students, “Journal Counseling and Development”, 78(2): 137-143
  • Murphy, M. C. (1984), “The Adjustment of Rural High School Students to a Large, Urban Universities: The Identification of Stressors and Coping Behaviors”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Austin: The University of Texas.
  • Nebedum-Ezeh, G. C. (1997), “An Examination of The Experiences And Coping Strategies of African Students At Predominantly While İnstitution Of Higher Education in the United States”, Dissertation Abstracts International, 53(6): 51.
  • O’Sullivan, L. F., Meyer-Bahlburg, H. F. L. ve Watkins, B. X. (2000), “Social Cognitions Associated with Pubertal Development in a Sample of Urban, Low Income, African-American and Latina Girls and Mothers”, Journal of Adolescent Health, 27(4): 227-235.
  • Özçetin, S. (2013), “Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyen Etmenler”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkan, Ö. Y., & Güvendir, M. A. (2013), “Öğrencilerin ölçme ve değerlendirme dersinin sunulmasında tercih ettikleri öğretim yöntemleri”, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 4(1): 1-14.
  • Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2010), “Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları (Bandırma Örneği)”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13): 153-171.
  • Sağınç, N. (2011), “Üniversite Yaşamına Uyum Sürecine Etki Eden Faktörler ve Birbirleriyle İlişkileri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa: Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Sandhu, D. S. (1995), “An Examination of The Psychological Needs of the International Student: Implications For Counseling And Psychotherapy”, International Journal of Advancement of Counseling, 17(5): 229-239.
  • Saruhan, Ş. C., and Özdemirci, A. (2011), Bilim, Felsefe ve Metodoloji, İstanbul: Beta.
  • Schmitz, P. G. (1992), “Acculturation Styles and Health”, In S. Iwawaki, Y. Kashima, K. Leung (Ed.), Innovations In Cross-Cultural Psychology (360-370), Lisse, Netherlands: Swets & Zeitlinger Publishers.
  • Schultz, B. R. (2008), “A Descriptive Study of Freashmen Adjustment to College at the University of Alaska”, Unpublished Doctoral Thesis, California: University of La Verne.
  • Sevinç, S. ve Gizir C. A. (2014), “Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bakış Açılarından Üniversiteye Uyumu Olumsuz Etkileyen Faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği)”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4): 1285-1308.
  • Stern, G. G. (1966), “Myth and Reality in the American College”, American Association of University Professors Bulletin, 52(5): 408-414.
  • Sun-Selışık, Z. E. (2009), “Kuzey Kıbrıs’ta Okuyan İngilizce Hazırlık Okulu Öğrencilerinin Üniversiteye Uyumu Üzerine Bir Çalışma”, Doktora Tezi, Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi SBE.
  • Sun-Selışık, Z. E., ve Yerin-Güneri, O. (2007), “ODTÜ Kuzey Kıbrıs Kampusu Öğrencileri İhtiyaç Değerlendirmesi Çalışması”, İzmir: 9’uncu Ulusal Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Kongresi.
  • Süreç, Y. (2010), TC-KKTC Hayat Pahalılığı Karşılaştırması Raporu, http://www.kktcmerkezbankasi.org/sites/default/files/yayinlar/arastirmalar/tc-kktc-hpk-raporu.pdf., Erişim Tarihi: 15.02.2018.
  • Şahin, C. (2001), “Yurtdışı Göçün Bireyin Psikolojik Sağlığı Üzerindeki Etkisine İlişkin Kuramsal Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2): 57-67.
  • Tutkun, Ö. F. (2006), “Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesindeki Türkiyeli Öğrencilerin Uyum Sorunları”, Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2): 256-267.
  • Tuzgöl-Dost, M. (2007). “Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumunun Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22): 132-143.
Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 1, 49 - 74, 10.07.2018

Öz

Kaynakça

  • Aktaş, Y. (1997), “Üniversite Öğrencilerinin Uyum Düzeylerinin İncelenmesi: Uzunlamasına Bir Çalışma”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2): 107-110.
  • Aladağ-Bayrak, Ö. ve Bülbül, T. (2013), “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Yükseköğretim Yaşamına Uyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Dergisi, 3(2): 6-20.
  • Altıntaş, E. ve Gültekin, M. (2003), Psikolojik Danışma Kuramları, İstanbul: Alfa/Aktüel Kitabevi.
  • Azmaz, S. (1995), “Orta Asya Cumhuriyetleri’nden Gelen Uludağ Üniversitesi’nde Öğrenim Gören Öğrencilerin Uyum Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa: Uludağ Üniversitesi SBE.
  • Baker, R., ve Siryk, B. (1984), “Measuring Adjustment to College”, Journal of Counseling Psychology, 33(3): 31-38.
  • Balabanlı, F. (1990), “Öğretmen Liselerinde Okuyan Öğrencilerin Kişisel ve Sosyal Uyum Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler. Yayınlanmamış, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Bohnert, A. M., Aikins, J. W., ve Edidin, J. (2007), “The Role of Organized Activities in Facilitating Social Adaptation Across the Transition to College”, Journal of Adolescent Research, 22(3): 189-208.
  • Brown-Weinstock, P. (2009), “Adjustment and Persistence of Students From an Urban Environment to a Rural Community College”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, New York: Syracusa University.
  • Burnes, B. & Cooke, B. (2013), “The Tavistock’s 1945 Invention of Organization Development: Early British Business and Management Applications of Social Psychiatry”, Business History, 55(5): 768-789.
  • Can, N. (1996), “Türkiye’de Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sorunları ve Örgütsel Yapı”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(4): 503-512.
  • Çubukçu, Z. ve Gültekin, M. (2006), “İlköğretimde Öğrencilere Kazandırılması Gereken Sosyal Beceriler”, Bilig-Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 37(5): 156-157.
  • Deressa, B. ve Beavers, I. (1988), “Needs Assessment of International Students in a College of Home Economics”, Educational Research Quarterly, 12(2): 51-56.
  • Gençtan, E. (1993), Psikanaliz ve Sonrası, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gooding, Y. (2001), “The Relationship Between Parental Educational Level and Academic Success of College Freshmen”, Retrospective Theses and Dissertations, https://lib.dr.iastate.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer, Erişim Tarihi: 22.04.2018.
  • Grisemer, B. W., Kirby, H. W. ve Williamson, W. (1994). Parents, Level of Education As Predictor of Student’s Performance”, Eanes Education Foundations Annual Report, 7(2): 20-25.
  • Hayes, R. L., ve Lin, H. (1994), “Coming to America: Developing Social Support Systems for International Students”, Journal of Multicultural Counseling and Development, 22(4): 7-16.
  • Karabaş, E. ve Şafaklı, O. (2015), “KKTC Yükseköğretim Sektörünün Performansı Üzerine Bir Değerlendirme”, LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2): 76-86.
  • Karahan, T. F., Sardoğan, M. E., Özkamalı, E. ve Dicle, A. N. (2006), “Öğretmen Adaylarında Demokratik Tutum, Nevrotik Eğilimler ve Kendini Gerçekleştirme”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3): 149-158.
  • Kılıçlar, A., Sarı, Y. ve Seçilmiş, C. (2012), “Türk Dünyasından Gelen Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunların Akademik Başarılarına Etkisi: Turizm Öğrencileri Örneği”, Bilig-Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 61(5): 157-172.
  • Kumcağız, H. Dadashzadeh, R. ve Alakuş, K. (2016), “Ondokuz Mayıs Üniversitesi’ndeki Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sınıf Düzeylerine Göre Yaşadıkları Sorunlar”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2): 37-50.
  • Kurç, G. (1989), “Bazı Kişisel, Sosyo-Ekonomik, Kültürel Değişkenlerin Lise Öğrencilerinin Uyum Alanları ve Uyum Yöntemlerine Etkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Lee, J., Koeske, G. F. ve Sales, E. (2004), “Social Support Buffering of Acculturative Stress: A Study of Mental Health Symptoms Among Korean International Students”, International Journal of Intercultural Relations, 28(5): 399-414.
  • Lorang, W. G., Terenzini, P. T., ve Pascarella, E. T. (1981), “Predicting Freshman Persistence and Voluntary Dropout Decisions: A Replication”, Research in Higher Education, 15(2): 109-127.
  • Manyika, S. (2001), “Negotiating Identities: African Students in British and American Universities”, Dissertation Abstract International, 62(01): 97.
  • Mori, S. (2000), “Addressing the Mental Health Concerns of International Students, “Journal Counseling and Development”, 78(2): 137-143
  • Murphy, M. C. (1984), “The Adjustment of Rural High School Students to a Large, Urban Universities: The Identification of Stressors and Coping Behaviors”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Austin: The University of Texas.
  • Nebedum-Ezeh, G. C. (1997), “An Examination of The Experiences And Coping Strategies of African Students At Predominantly While İnstitution Of Higher Education in the United States”, Dissertation Abstracts International, 53(6): 51.
  • O’Sullivan, L. F., Meyer-Bahlburg, H. F. L. ve Watkins, B. X. (2000), “Social Cognitions Associated with Pubertal Development in a Sample of Urban, Low Income, African-American and Latina Girls and Mothers”, Journal of Adolescent Health, 27(4): 227-235.
  • Özçetin, S. (2013), “Yüksek Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Uyumlarını Etkileyen Etmenler”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özkan, Ö. Y., & Güvendir, M. A. (2013), “Öğrencilerin ölçme ve değerlendirme dersinin sunulmasında tercih ettikleri öğretim yöntemleri”, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 4(1): 1-14.
  • Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2010), “Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları (Bandırma Örneği)”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(13): 153-171.
  • Sağınç, N. (2011), “Üniversite Yaşamına Uyum Sürecine Etki Eden Faktörler ve Birbirleriyle İlişkileri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa: Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Sandhu, D. S. (1995), “An Examination of The Psychological Needs of the International Student: Implications For Counseling And Psychotherapy”, International Journal of Advancement of Counseling, 17(5): 229-239.
  • Saruhan, Ş. C., and Özdemirci, A. (2011), Bilim, Felsefe ve Metodoloji, İstanbul: Beta.
  • Schmitz, P. G. (1992), “Acculturation Styles and Health”, In S. Iwawaki, Y. Kashima, K. Leung (Ed.), Innovations In Cross-Cultural Psychology (360-370), Lisse, Netherlands: Swets & Zeitlinger Publishers.
  • Schultz, B. R. (2008), “A Descriptive Study of Freashmen Adjustment to College at the University of Alaska”, Unpublished Doctoral Thesis, California: University of La Verne.
  • Sevinç, S. ve Gizir C. A. (2014), “Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bakış Açılarından Üniversiteye Uyumu Olumsuz Etkileyen Faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği)”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4): 1285-1308.
  • Stern, G. G. (1966), “Myth and Reality in the American College”, American Association of University Professors Bulletin, 52(5): 408-414.
  • Sun-Selışık, Z. E. (2009), “Kuzey Kıbrıs’ta Okuyan İngilizce Hazırlık Okulu Öğrencilerinin Üniversiteye Uyumu Üzerine Bir Çalışma”, Doktora Tezi, Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi SBE.
  • Sun-Selışık, Z. E., ve Yerin-Güneri, O. (2007), “ODTÜ Kuzey Kıbrıs Kampusu Öğrencileri İhtiyaç Değerlendirmesi Çalışması”, İzmir: 9’uncu Ulusal Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Kongresi.
  • Süreç, Y. (2010), TC-KKTC Hayat Pahalılığı Karşılaştırması Raporu, http://www.kktcmerkezbankasi.org/sites/default/files/yayinlar/arastirmalar/tc-kktc-hpk-raporu.pdf., Erişim Tarihi: 15.02.2018.
  • Şahin, C. (2001), “Yurtdışı Göçün Bireyin Psikolojik Sağlığı Üzerindeki Etkisine İlişkin Kuramsal Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2): 57-67.
  • Tutkun, Ö. F. (2006), “Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesindeki Türkiyeli Öğrencilerin Uyum Sorunları”, Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2): 256-267.
  • Tuzgöl-Dost, M. (2007). “Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumunun Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22): 132-143.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ülgen Osmanlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Osmanlı, Ü. (2018). Uluslararası Öğrencilerin Adaptasyonuna Yönelik Bir Araştırma: LAÜ Örneği. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 49-74.

Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) Sosyal Bilimler Dergisi haziran ve aralık aylarında olmak üzere yılda iki defa yayınlanan iki hakemli bir dergidir. Derginin yelpazesi toplum bilimlerinin tüm disiplinlerini ve dallarını kapsamaktadır. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi yalnızca Türkçe ve İngilizce makaleleri kabul etmektedir.  http://euljss.eul.edu.tr/euljss/