Seramik sektörü Türkiye imalat sanayiinin önemli bir kolunu oluşturmaktadır. Son 15 yıllık dönemde seramik ürünleri ihracatı 2 kattan fazla bir artış göstermiştir. Seramik ürünleri ihracatından sağlanan gelir 2018 yılında bir milyar dolara ulaşmıştır bu rakam 2001 yılında 325 milyon dolar idi . Günümüzde Türkiye dünyanın önemli seramik ihracatçısı ülkeleri arasında yer almaktadır. Bu çalışmanın ana amacı 2001-2018 dönemi için Türkiye’nin seramik ihracatında seçilmiş ülkeler Çin, Almanya, İtalya, İspanya ve ABD karşısındaki rekabet gücünü belirlemektir. Araştırmada kullanılan veriler Uluslararası Ticaret Merkezi’nden derlenmiştir. Araştırmada Michaely indeksi, Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler AKÜ indeksi ve Açıklanmış Simetrik Karşılaştırmalı Üstünlükler ASKÜ indeksi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre Türkiye seramik ihracatında rekabet gücüne sahiptir. Ancak, araştırma bulgularına göre ele alınan dönemde seramik sektörünün AKÜ ve ASKÜ indeks değerleri gerilemiştir. Bu da Türkiye’nin seramik sektöründeki rekabet gücünün zayıfladığını göstermektedir. Türkiye’nin seramik ticaretindeki uluslararası rekabet gücünün arttırılması için seramik ürünleri üretiminde kalite ve tasarıma önem verilmelidir.
Research Paper The ceramic industry is one of the most important part of the processing industry in Turkey. In the last 15 years the export of ceramic products has grown more than 2 times. The total volume of revenues of the ceramic industry in Turkey reached a value of one billion USD in 2018 it was 325 million USD in 2001 . Today, Turkey is one of the world’s most important ceramic exporters. The main objective of this study is to determine the competitiveness of Turkey’s ceramic industry against some selected countries China, Germany, Italy, Spain and USA during the period 2001-2018. Data has been taken from International Trade Centre. In this study Michaely index, Revealed Comparative Advantages RCA index and Revealed Symmetric Comparative Advantages RSCA index are used. According to the research, Turkey has the competitiveness in the ceramic industry. But the results indicate that the value of RCA and RSCA has been dropped during the period. So this means that Turkey’s competitiveness in ceramic industry is decreasing. To improve the international competitiveness in ceramic trade, Turkey should pay attention to the quality and design in ceramic products production
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 |