BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA REKLAMLARINA YÖNELİK ALGILARI

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 38 - 67, 01.06.2018

Öz

Günümüz tüketicileri, bilişim alanındaki gelişmelerin yoğun olarak yaşandığı, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasal tüm alanlarda değişimin baş döndürücü bir hızla ilerlediği, etkilemeye ve etkilenmeye açık bir süreci deneyimlemektedir. Bu süreç, özellikle internetin insanların yaşamına girmesi ile birlikte, birçok değer yargısının, geleneksel düşünce ve uygulamaların değişmesine neden olmaktadır. Bu değişimlerden başlıcası ise “yeni medya” kavramı çerçevesinde karşımıza çıkan ve günümüzde fenomen haline gelen sosyal medyadır. İşletmelerin sosyal medyanın gücünü fark etmesi ile birlikte bu mecranın bir pazarlama aracı olarak kullanılabilmesi için yoğun çabalar sarf edilmeye başlanmıştır. Bu çerçevede işletmelerin hedef kitlelerinin sosyal medyadan etkilenme düzeyleri, sosyal medyadan aldıkları bilgilere göre davranış veya tutum geliştirme eğilimleri araştırmacılar tarafından ilgi görmeye başlamıştır. Bu çalışmada bir pazarlama aracı olarak sosyal medya reklamlarının tüketici tutum ve davranışlarına olan etkisi incelenmeye çalışılmıştır. Araştırmada örneklem grubunun her bir sosyo-ekonomik ve demografik değişken çerçevesinde homojen bir yapı arz ettiği bulunmuştur. Dolayısıyla ilgili örneklem kitlesini oluşturan üniversite gençliği için standart bir sosyal medya pazarlama stratejisi geliştirilmesi zaman ve parasal maliyet açısından efektif olacaktır. Anahtar Kelimeler: Pazarlama, Sosyal Medya, Tüketici Davranışı, Satın Alma Kararı. JEL Sınıflandırması: L82, M31, D11

Kaynakça

  • Akkaya, D. T. (2013). Sosyal Medya Reklamlarında Tüketici Algılarının Tutum, Davranış ve Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). T.C. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Boughman, L. (2010). Friend Request or Foe? Confirming the Misuse of Internet and Social Networking Sites By Domestic Violence Perpetrators. Widener Law Journal, 19: 933-966.
  • Çelikten, M.O. (2014). Sosyal Medyanın Etkisi – Kozmetik Ürünlerin Satın Alınmasında Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Nuh Naci Yazgan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dabner, N. (2012). “Breaking Ground” in the Use of Social Media: A Case Study of a University Earthquake Response to Inform Educational Design with Facebook. Internet and Higher Education, 15(1): 69-78.
  • Ene, S. (2012). Elektronik Ticarette Tüketicinin Korunması ve Bir Uygulama. Ankara: Pusula Yayınları.
  • Evans, D. (2008). Social Media Marketing: An Hour A Day. Indianapolis: Wiley Publishing. Fournier, S. Y. ve L. Julie Yao (1997). Reviving Brand Loyalty: A Reconceptualization Within The Framework of Consumer-Brand Relationships. Research in Marketing, (14): 451-472.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (32): 151-175.
  • Hoffman, D. L., ve Novak, T. P. (1997). A New Marketing Paradigm for Electronic Commerce. The Information Society, 13(1): 43-54.
  • İşlek, M. S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). T.C. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Kazançoğlu, İ., Üstündağlı, E. ve Baybars M. (2012). Tüketicilerin Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. International Journal of Economicand Administrati ve Studies, (8): 159-182.
  • Kotler, P. (2003). Kotler ve Pazarlama (Çev. Ayşe Özyağcılar). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Onat, F. (2009). Bir Halkla İlişkiler Uygulama Alanı Olarak Sosyal Medya: Sivil Toplum Örgütleri Üzerine Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İletişim Dergisi, 7 (2): 103-122.
  • Safko, L. (2010). The Social Media Bible. New Jersey: John Wiley and Sons.
  • Sheth, J. N., ve Sharma, A. (2005). International e-Marketing: Opportunities and Issues. Marketing Review, 6 (22): 611-622.
  • Tsiotsou, R. H., ve Vlachopoulou, M. (2011). Understanding the Effects of Market Orientation and e-Marketing on Service Performance. Marketing Intelligence & Planning, 2 (29): 141-155.
  • Varnalı, K. (2013). Dijital Tutulma. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Wang, C. L., Li, D., Barnes, B. R., & Ahn, J. (2012). Country Image, Product image and Consumer Purchase Intention: Evidence from an Emerging Economy. International Business Review, 21(6), 1041–1051.
  • Weinberg, B. D. ve Pehlivan, E. (2011). Social Spending: Managing the Social Media Mix. Business Horizons 54: 275-282.
  • Weinberg, T. (2009). The New Community Rules: Marketing on the Social Web. New York: O'Reilly.
  • Yavuz, M. C. ve Haseki, M.İ. (2012). Konaklama İşletmelerinde E-Pazarlama Uygulamaları: E-Medya Araçları Temelinde Bir Model Önerisi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2): 116-137.
  • Zafar, S., ve Khan, M. M. (2011). Examiningthe Attitude Towards Social Network Advertising: A Study of Young Pakistani Consumers. International Journal of Academic Research, 5 (3): 299-302.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA REKLAMLARINA YÖNELİK ALGILARI

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 38 - 67, 01.06.2018

Öz

Today's consumers are experiencing a process in which the developments in the field of information are intense, and that is changes in all areas of social, cultural, economic and political life move at a dizzying pace, and is open to affecting and being affected. This process causes that many value judgments and traditional ideas and practices to change, especially with the internet getting into people's lives. The most important of these changes is that the social media has become a phenomenon. Intensive efforts have been settled to be made so that this phenomenon can be used as a marketing tool as businesses realize the power of social media. Also, target group’s level of influence from social media and their behavioral tendencies has been one of the topics that attract the attention of researchers under the title of social media marketing. This study was conducted in order to reveal the experiential dimensions of social media marketing and to investigate the effect of these dimensions on customer purchasing behavior. In this research, it has been found that the sample is homogeneous in each one of the socio-economic and demographic variables. Therefore, developing a general social media advertisement strategy may be more cost efficient and reduce time waste for those corporations

Kaynakça

  • Akkaya, D. T. (2013). Sosyal Medya Reklamlarında Tüketici Algılarının Tutum, Davranış ve Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). T.C. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Boughman, L. (2010). Friend Request or Foe? Confirming the Misuse of Internet and Social Networking Sites By Domestic Violence Perpetrators. Widener Law Journal, 19: 933-966.
  • Çelikten, M.O. (2014). Sosyal Medyanın Etkisi – Kozmetik Ürünlerin Satın Alınmasında Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Nuh Naci Yazgan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dabner, N. (2012). “Breaking Ground” in the Use of Social Media: A Case Study of a University Earthquake Response to Inform Educational Design with Facebook. Internet and Higher Education, 15(1): 69-78.
  • Ene, S. (2012). Elektronik Ticarette Tüketicinin Korunması ve Bir Uygulama. Ankara: Pusula Yayınları.
  • Evans, D. (2008). Social Media Marketing: An Hour A Day. Indianapolis: Wiley Publishing. Fournier, S. Y. ve L. Julie Yao (1997). Reviving Brand Loyalty: A Reconceptualization Within The Framework of Consumer-Brand Relationships. Research in Marketing, (14): 451-472.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (32): 151-175.
  • Hoffman, D. L., ve Novak, T. P. (1997). A New Marketing Paradigm for Electronic Commerce. The Information Society, 13(1): 43-54.
  • İşlek, M. S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). T.C. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Kazançoğlu, İ., Üstündağlı, E. ve Baybars M. (2012). Tüketicilerin Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. International Journal of Economicand Administrati ve Studies, (8): 159-182.
  • Kotler, P. (2003). Kotler ve Pazarlama (Çev. Ayşe Özyağcılar). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Onat, F. (2009). Bir Halkla İlişkiler Uygulama Alanı Olarak Sosyal Medya: Sivil Toplum Örgütleri Üzerine Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İletişim Dergisi, 7 (2): 103-122.
  • Safko, L. (2010). The Social Media Bible. New Jersey: John Wiley and Sons.
  • Sheth, J. N., ve Sharma, A. (2005). International e-Marketing: Opportunities and Issues. Marketing Review, 6 (22): 611-622.
  • Tsiotsou, R. H., ve Vlachopoulou, M. (2011). Understanding the Effects of Market Orientation and e-Marketing on Service Performance. Marketing Intelligence & Planning, 2 (29): 141-155.
  • Varnalı, K. (2013). Dijital Tutulma. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Wang, C. L., Li, D., Barnes, B. R., & Ahn, J. (2012). Country Image, Product image and Consumer Purchase Intention: Evidence from an Emerging Economy. International Business Review, 21(6), 1041–1051.
  • Weinberg, B. D. ve Pehlivan, E. (2011). Social Spending: Managing the Social Media Mix. Business Horizons 54: 275-282.
  • Weinberg, T. (2009). The New Community Rules: Marketing on the Social Web. New York: O'Reilly.
  • Yavuz, M. C. ve Haseki, M.İ. (2012). Konaklama İşletmelerinde E-Pazarlama Uygulamaları: E-Medya Araçları Temelinde Bir Model Önerisi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2): 116-137.
  • Zafar, S., ve Khan, M. M. (2011). Examiningthe Attitude Towards Social Network Advertising: A Study of Young Pakistani Consumers. International Journal of Academic Research, 5 (3): 299-302.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Murat Esen Bu kişi benim

Tolga Şentürk Bu kişi benim

Necla Çetinoğlan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Esen, M., Şentürk, T., & Çetinoğlan, N. (2018). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA REKLAMLARINA YÖNELİK ALGILARI. Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 38-67.