İşletmelerin değişen dünya ve artan rekabet koşulları karşısında varlıklarını ve karlılıklarını sürdürebilmeleri için müşterilerinin beklentilerini anlaması ve karşılaması gerekmektedir. Bu nedenle işletmeler müşterileri ile olan ilişkisini iyi yönetmeli, yapacağı ölçümlerin sonuçlarına göre stratejilerine yön vermelidir. Bu çalışmada, gıda sektöründe faaliyet gösteren bir işletmenin sürdürdüğü müşteri ilişkileri yönetimi faaliyetlerinin etkinliğinin Veri Zarflama Analizi VZA ile ölçülmesi amaçlanmıştır. Analizde firmanın 2013 yılında yapmış olduğu müşteri memnuniyeti ölçümü çalışmasından elde edilen anket verileri kullanılmıştır. Müşteri taleplerini karşılama, müşteri tatmini ve müşteri algısı değişkenlerinin girdi, firmanın diğer firmalara göre ve yıllara göre performansının çıktı olarak belirlendiği uygulamada, on beş bayi müşterisi bazında etkinlik değerlendirmesi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda on beş adet karar verme biriminden beş tanesi etkin olarak bulunmuştur. Etkin olmayan karar verme birimleri için referans kümeleri belirlenmiş, etkinlik sınırına gelebilmeleri için girdi ve çıktı değişkenlerinin hedefler değerleri hesaplanmış ve yorumlanmıştır.Anahtar Kelimeler: Müşteri İlişkileri Yönetimi MİY , Veri Zarflama Analizi VZA Jel Sınıflaması: C67, M31
Businesses should understand and meet the expectations of their customers to sustain existence and profitability on face to changing world and competitive conditions. For this reason they should manage the relationships with customers well, give direction their strategies according to results of measurements that will be performed. It is aimed to measure the efficiency of customer relationship management activities, are carried out by a firm in food industry, by Data Envelopment Analysis in this paper. Survey data, obtained from company’s customer satisfaction measurement study that performed in 2013, is used in analyze. Efficiency is evaluated based on fifteen dealers in application. Meeting customer demands, customer satisfaction and customer perception were determined as input variables, firm performance by other firms and years were determined as output variables. The results show that five of the fifteen decision making units dealers are efficient. Reference clusters are determined, target values for input and output variables in order to come effectiveness frontier for inefficient decisionmaking units are calculated and interpreted
Customer Relationship Management CRM Data Envelopment Analysis DEA
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 2 |