BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM ALANI GİRİŞİMCİLİK NİYETİNİ NASIL ETKİLEMEKTEDİR? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR İNCELEME

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 75 - 96, 01.06.2014

Öz

Ülke kalkınmasının en önemli dinamiklerinden biri haline gelen girişimcilik farklı boyutlarıylaincelenmekte ve yaygınlaşması yönünde farklı kurum ve kuruluşlarca desteklenmektedir.Girişimcilik eğiliminin artmasında kilit rol oynayan kurumlardan biri de üniversitelerdir. Yapılanbirçok çalışma öğrencilerin aldıkları eğitim programlarının girişimcilik niyetlerini ve girişimcidavranışlarını etkilediklerini göstermektedir. Bu doğrudan etkiye ve gerek akademi dünyasının veiş dünyası liderlerinin yoğun ilgisine gerekse devlet politikalarına rağmen, Türkiye’dekigirişimcilik eğitimlerinin üniversitelerin ders programı bazında çok yaygın olmadığı ya da olsa bilebunun özellikle sosyal bilimler alanıyla sınırlı kaldığı bilinmektedir. Buna göre, çalışmada;üniversite öğrencilerinin eğitim gördükleri alanlara sosyal bilimler, fen bilimleri, eğitim bilimlerive sağlık bilimleri göre girişimcilik niyetleri arasındaki farklılıklar incelenmiştir. Bu farklılıklar“Girişimciliğe Yönelik Tutum”, “Girişimcilere Yönelik İmkanlar” ve “Algılanan DestekleyiciFaktörler” alt boyutlarında Fen Bilimleri alanında eğitim görenlerin Eğitim Bilimleri ve SağlıkBilimleri alanında eğitim görenlere göre daha katılımcı görüş belirtmiş olmalarındankaynaklanmaktadır. “Algılanan Üniversite Çevresi”, “Risk Alma ve Değişim Eğilimi” ve“Algılanan Eğitsel Faktörler” alt boyutlarında ise eğitim görülen bölümler arasında anlamlı birfarklılık olmadığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • AJZEN, I., Fishbein, M. (1970), “The Prediction of Behavior From Attitudinal and Normative Variables”, Journal of Experimental Social Psychology, Vol: 6, No: 4, 466-487
  • AKYÜZ, K.C., Gedik, T., Akyüz, İ., Yıldırım, İ. (2006), “Rize İlindeki Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Yeteneklerinin İncelenmesi”, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 20, Sayı: 1
  • AUTIO, E., Keeley, R.H., Klofsten, M., Ulfstedt, T. (1997), “Entrepreneurial intent among students: testing an intent model in Asia, Scandinavia and USA”, Frontiers of Entrepreneurship Research, Babson Conference Proceedings
  • BAŞBUĞ, G. (2008), “Üniversiteden Yeni Mezun Olan Gençlerin İş arama Davranışlarının Planlı Davranış Teorisi Bağlamında Araştırılması”, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi
  • BIRD, B. (1988), “Implementing Entrepreneurial Ideas: The Case for Intention”, The Academy of Management Review, Vol: 13 No: 3, 442-53
  • CHEN, C.C., Greene, P.G., Crick, A. (1998), “Does entrepreneurial self-efficacy distinguish entrepreneurs from managers?”, Journal of Business Venturing, Vol: 13, Cilt: 4, 295–316
  • ÇETİN, C. (2012), “Stratejik Düşünce Kurumsal Girişimcilik”, İstanbul Ticaret Odası Yayını, Yayın No:2010-121
  • DİLSİZ, İ., Kölük, N. (2005), Meslek Yüksekokulları İçin Girişimcilik, Detay Yayıncılık, Ankara
  • DOĞANLI, B. (2012), “Üniversite Gençliğinin Girişimcilik Yatkınlığının Belirlenmesi: Adnan Menderes Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma”, 4. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, 2-4 Mayıs, Manisa
  • DRUCKER, P.F. (1999), Innovation and Entrepreneurship, 2nd. ed. Oxford: Butterworth-Heinemann
  • GALLOWAY, L., Brown, W. (2002), “Entrepreneurship Education at University: A Driver in the Creation of High Growth Firms?”, Education + Training, Vol. 44 No. 8/9, 398-405
  • GORMAN, G., Hanlon, D. (1997), “Some Research Perspectives on Entrepreneurship Education, Enterprise Education and Education for Small Business Management: A Ten-year Literature Review”, International Small Business Journal, Vol: 15, No: 3, 56-78
  • GÜNEY, S. (2008), Girişimcilik- Temel Kavramlar ve Bazı Güncel Konular, Siyasal Kitabevi, Ankara
  • GÜROL, Y., Atsan, N. (2006), “Entrepreneurial Characteristics Amongst University Students: Some Insights for Entrepreneurship Education and Training in Turkey”, Education + Training, Vol: 48, No: 1, 25-38
  • HENDERSON, R., Robertson, M. (2000), “Who Wants to Be An Entrepreneur? Young Adult Attitudes to Entrepreneurship As A Career”, Career Development International, Vol: 5, No: 6, 279-287
  • KOLVEREID, L., Moen, Ø. (1997), “Entrepreneurship Among Business Graduates: Does a Major in Entrepreneurship Make a Difference?”, Journal of European Industrial Training, Vol: 21, No: 4, 154-160
  • KRUEGER, N. (1993), “The Impact of Prior Exposure to Entrepreneurship on Perceived New Venture Feasibility and Desirability”, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol: 18, No: 2, 5-21
  • LAMBING, P.A., Kuehl, C.R. (2007), Entrepreneurship, Pearson Prentice Hall, 4th Ed.
  • LUTHJE, C., Franke, N. (2004), “Entrepreneurial Intentions of Business Students: A Benchmarking Study”, International Journal of Innovation and Technology Management, Vol:1, No: 3, 269-288
  • MARANGOZ, M. (2012), Girişimcilik, Beta Yayıncılık, İstanbul
  • NAKİP, M. (2003), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, Seçkin Yayıncılık, Ankara
  • SANDHU, M.S., Sidique, S.F., Riaz, S. (2011), “Entrepreneurship Barriers and Entrepreneurial Inclination among Malaysian Postgraduate Students”, International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol: 17, No: 4, 428-449
  • SEZER, C. (2013), “Kariyer Olarak Girişimcilik ve Girişimcilik Niyetini Etkileyen Faktörlerin İçerik Analizi İle Belirlenmesi”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 6, 49-60
  • TÜRKER, D., Selçuk, S.S. (2009), “Which Factors Affect Entrepreneurial Intention of University Students”, Journal of European Industrial Training, Vol: 33, No: 2, 142-159 TÜSİAD Raporu, (2002), “Türkiye’de Girişimcilik”
  • www.tusiad.org/turkish/rapor/girisimcilik/girisimcilik.pdf (24.08.2013)
  • WANG, C.K., Wong, P.K. (2004), “Entrepreneurial Interest of University Students in Singapore”, Technovation, Vol: 24, No: 2, 163-172

HOW DOES EDUCATIONAL FIELD INFLUENCE ENTREPRENEURIAL INTENT? AN ANALYSIS TOWARDS COLLEGE STUDENTS

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 75 - 96, 01.06.2014

Öz

Entrepreneurship, which is one of the most inluential dynamics of country development, is handled from different dimensions and is supported by different agency and institutes in order to become widespread. Universities play a key role in encouraging the entrepreneurial intent. Many studies prove the effect of educational programmes on entrepreneurial intent and entrepreneurial behaviour. Despite this direct effect and both the great interest of academy and business leaders and governmental policies, it is observed that entrepreneurial education in Turkey was not common, or even so, it is limited with social sciences especially. In this context, in the study, the difference in entrepreneurial intent of university students in terms of educational field social sciences, physical sciences, educational sciences and medical sciences is examined. Those differences have been caused by participatory situation of the students of physical sciences in comparison to educational and medical sciences in terms of “Attitude toward Entrepreneurship”, “Opportunities toward Entrepreneurship” and “Perceived Supportive Factors” dimensions. No significant difference has been found among education fields in “Perceived University Environment”, “Tendency for Risk Taking and Change” and “Perceived Educational Factors”

Kaynakça

  • AJZEN, I., Fishbein, M. (1970), “The Prediction of Behavior From Attitudinal and Normative Variables”, Journal of Experimental Social Psychology, Vol: 6, No: 4, 466-487
  • AKYÜZ, K.C., Gedik, T., Akyüz, İ., Yıldırım, İ. (2006), “Rize İlindeki Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Yeteneklerinin İncelenmesi”, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 20, Sayı: 1
  • AUTIO, E., Keeley, R.H., Klofsten, M., Ulfstedt, T. (1997), “Entrepreneurial intent among students: testing an intent model in Asia, Scandinavia and USA”, Frontiers of Entrepreneurship Research, Babson Conference Proceedings
  • BAŞBUĞ, G. (2008), “Üniversiteden Yeni Mezun Olan Gençlerin İş arama Davranışlarının Planlı Davranış Teorisi Bağlamında Araştırılması”, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi
  • BIRD, B. (1988), “Implementing Entrepreneurial Ideas: The Case for Intention”, The Academy of Management Review, Vol: 13 No: 3, 442-53
  • CHEN, C.C., Greene, P.G., Crick, A. (1998), “Does entrepreneurial self-efficacy distinguish entrepreneurs from managers?”, Journal of Business Venturing, Vol: 13, Cilt: 4, 295–316
  • ÇETİN, C. (2012), “Stratejik Düşünce Kurumsal Girişimcilik”, İstanbul Ticaret Odası Yayını, Yayın No:2010-121
  • DİLSİZ, İ., Kölük, N. (2005), Meslek Yüksekokulları İçin Girişimcilik, Detay Yayıncılık, Ankara
  • DOĞANLI, B. (2012), “Üniversite Gençliğinin Girişimcilik Yatkınlığının Belirlenmesi: Adnan Menderes Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma”, 4. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, 2-4 Mayıs, Manisa
  • DRUCKER, P.F. (1999), Innovation and Entrepreneurship, 2nd. ed. Oxford: Butterworth-Heinemann
  • GALLOWAY, L., Brown, W. (2002), “Entrepreneurship Education at University: A Driver in the Creation of High Growth Firms?”, Education + Training, Vol. 44 No. 8/9, 398-405
  • GORMAN, G., Hanlon, D. (1997), “Some Research Perspectives on Entrepreneurship Education, Enterprise Education and Education for Small Business Management: A Ten-year Literature Review”, International Small Business Journal, Vol: 15, No: 3, 56-78
  • GÜNEY, S. (2008), Girişimcilik- Temel Kavramlar ve Bazı Güncel Konular, Siyasal Kitabevi, Ankara
  • GÜROL, Y., Atsan, N. (2006), “Entrepreneurial Characteristics Amongst University Students: Some Insights for Entrepreneurship Education and Training in Turkey”, Education + Training, Vol: 48, No: 1, 25-38
  • HENDERSON, R., Robertson, M. (2000), “Who Wants to Be An Entrepreneur? Young Adult Attitudes to Entrepreneurship As A Career”, Career Development International, Vol: 5, No: 6, 279-287
  • KOLVEREID, L., Moen, Ø. (1997), “Entrepreneurship Among Business Graduates: Does a Major in Entrepreneurship Make a Difference?”, Journal of European Industrial Training, Vol: 21, No: 4, 154-160
  • KRUEGER, N. (1993), “The Impact of Prior Exposure to Entrepreneurship on Perceived New Venture Feasibility and Desirability”, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol: 18, No: 2, 5-21
  • LAMBING, P.A., Kuehl, C.R. (2007), Entrepreneurship, Pearson Prentice Hall, 4th Ed.
  • LUTHJE, C., Franke, N. (2004), “Entrepreneurial Intentions of Business Students: A Benchmarking Study”, International Journal of Innovation and Technology Management, Vol:1, No: 3, 269-288
  • MARANGOZ, M. (2012), Girişimcilik, Beta Yayıncılık, İstanbul
  • NAKİP, M. (2003), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, Seçkin Yayıncılık, Ankara
  • SANDHU, M.S., Sidique, S.F., Riaz, S. (2011), “Entrepreneurship Barriers and Entrepreneurial Inclination among Malaysian Postgraduate Students”, International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol: 17, No: 4, 428-449
  • SEZER, C. (2013), “Kariyer Olarak Girişimcilik ve Girişimcilik Niyetini Etkileyen Faktörlerin İçerik Analizi İle Belirlenmesi”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 6, 49-60
  • TÜRKER, D., Selçuk, S.S. (2009), “Which Factors Affect Entrepreneurial Intention of University Students”, Journal of European Industrial Training, Vol: 33, No: 2, 142-159 TÜSİAD Raporu, (2002), “Türkiye’de Girişimcilik”
  • www.tusiad.org/turkish/rapor/girisimcilik/girisimcilik.pdf (24.08.2013)
  • WANG, C.K., Wong, P.K. (2004), “Entrepreneurial Interest of University Students in Singapore”, Technovation, Vol: 24, No: 2, 163-172
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Marangoz Bu kişi benim

Funda Kaya Bu kişi benim

Hakan Bakan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Marangoz, M., Kaya, F., & Bakan, H. (2014). EĞİTİM ALANI GİRİŞİMCİLİK NİYETİNİ NASIL ETKİLEMEKTEDİR? ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR İNCELEME. Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 75-96.