BibTex RIS Kaynak Göster

ÖDÜLLENDİRMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: İSTANBUL’DAKİ BEŞ YILDIZLI OTEL İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 2, 71 - 89, 01.12.2012

Öz

İnsan kaynakları, örgütlerin en önemli bileşenidir. Rekabetin her geçen gün arttığı küresel dünyada, etkili ve verimli işgörenlere sahip olmak örgütlere büyük avantajlar sağlamaktadır. İşgörenler, örgütün amaçlarına ulaşmasını sağlayan kişilerdir. Bunun için örgütlerin işgörenlerin beklentileri örgütler tarafından tatmin edilmektedir. Ödüller, işgörenlerin ihtiyaç ve beklentilerinin karşılanması için kullanılan araçların başında gelmektedir. Ödüllendirme sisteminin ana amacı, doğru insanları doğru zamanda örgüte çekmek, elde tutmak ve motive etmektir. Örgütsel bağlılık, gelişen iş dünyasında örgütsel hedeflerin başarılmasında önemli ve vazgeçilemez bir rol oynamaktadır. Örgütsel bağlılık, işgörenlerin istek ve ihtiyaçlarının tatminin bir sonucudur. Örgütsel bağlılık, kaliteli mal ve hizmet üretmekte ayrıca işgören devir hızını azaltmada önemli bir araçtır. Bu çalışmada, ödüllendirme, ödül yönetimi ve örgütsel bağlılık kavramları açıklanmış; ödüllendirme ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişki irdelenmiştir. Son bölümde İstanbul’daki beş yıldızlı otellerde görev yapan işgörenler üzerinde ödüllendirmenin örgütsel bağlılığa etkisini ölçmek amacıyla uygulanan anket sonucu elde edilen analiz ve bulgular yer almaktadır.* Bu makale adı geçen yazarlar tarafından Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı’nda tamamlanan 2012 yüksek lisans tezinden derlenmiştir.

Kaynakça

  • Aguanno, K. (2004), 101 Ways to Reward Team Members For $20 (or less), Multi- Media Publications Inc., Canada.
  • Akroyd, D., Legg, J., Jackowski, M. B., Adams, R. D. (2009), “The Impact of Selected Organizational Variables and Managerial Leadership on Radiation Therapists’ Organizational Commitment”, Radiography, 15, 113-120.
  • Allen, N. J. (2003), “Commentary Examining organizational commitment in China”, Journal of Vocational Behavior, 62, 511–515.
  • Armstrong, M. (1998), Managing People: Practical Guide For Line Managers, Kogan Page Limited, London.
  • Armstrong, M. (2002), Employee Reward, Thirt Edition, Chartered Institute Of Personnel And Devolopment, London.
  • Armstrong, M. (2007), A Handbook Of Employee Reward Management And Practice, 2nd Edition, Kogan Page Limited, London.
  • Armstrong, M. (2010), Armstrong’ s Handbook Of Reward Management Practise: Improving Performance Through Reward, 3rd Edition, Kogan Page Limited, London.
  • Armstrong, M., Brown D. (2006), Strategic Reward Making It Happen, Kogan Page Limited, London.
  • Armstrong, M., Murlis, H. (2007), Reward Mangement: A Handbook Of Remunaration Strategy And Practise, 5. Edition, Kogan Page Limited, London.
  • Balay, R. (2000), Yönetici ve Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Bayram, L. (2005), “Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık”, Sayıştay Dergisi, Sayı: 59, 125-139.
  • Bolat, O. İ., Bolat, T. (2008), “Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İlişkisi”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (19), 75-94.
  • Boylu, Y., Pelit, E., Güçer, E. (2007), “Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, Cilt: 44 Sayı: 511, 55-74.
  • Brown, D. (2001), Reward Strategies: From Intent To Impact, Chartered Institute Of Personnel And Devolopment, London.
  • Çakır, B. (2006), “SA 8000 Sosyal Sorumluluk Standardının Örgütsel Bağlılık ve İş Doyumuna Olan Etkileri”,Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü, İzmir.
  • Chang, H.-T., Chi, N.-W., Miao, M.-C. (2007), “Testing The Relationship Between Three-Component Organizational/Occupational Commitment and Organizational/Occupational Turnover Intention Using a Non Recursive Model”, Journal of Vocational Behavior, 70, 352-368.
  • Chen, Z. X., Francesco, A. M. (2003), “The Relationship Between The Three Components of Commitment and Employee Performance in China”, Journal of Vocational Behavior, 62, 490–510.
  • Cheng, Y., Stockdale, M. S. (2003), “The Validity of The Three-Component Model of Organizational Commitment in a Chinese Context”, Journal of Vocational Behavior, 62, 465–489.
  • Gözen, D. E. (2007), “İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Sigorta Şirketleri Üzerine Bir Uygulama, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara.
  • Gül, H. (2002), “Örgütsel Bağlılık Yaklaşımlarının Mukayesesi ve Değerlendirilmesi”, Ege Akademik Bakış, Cilt: 2,Sayı: 1, 37-56.
  • Güney, S. (2009), Davranış Bilimleri, 5. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Heffner, T. S., Rentsch, J. R. (2001), “Organizational Commitment and Social Interaction: A Multiple Constituencies Approach”, Journal of Vocational Behavior, 59, 471–490.
  • Hulpia, H., Devos, G. (2010), “How Distributed Leadership Can Make a Difference in Teachers’ Organizational Commitment? A Qualitative Study”, Teaching and Teacher Education An International Journal of Research and Studies, 26, 565–575.
  • İnce, M., Gül, H. (2005), Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık, Çizgi Kitapevi, Konya.
  • Keskin, A. (2010), “Ödüllendirmenin Ortaöğretim Okullarındaki Öğretmenleri ve Yöneticileri Güdüleme Düzeyi (Ankara İli Örneği)”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koçel, T. (2005), İşletme Yöneticiliği, 10. Baskı, Arıkan, Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Meyer, J. P., Allen, N. J. (1997), Commitment In The Workplace: Theory, Research And Application, Sage Publications Inc., USA.
  • Meyer, J. P., Herscovitch, L. (2001), “Commitment in The Workplace Toward a General Model”, Human Resource Mangement Review, 11, 299-326.
  • Meyer, J. P., Parfyonova, N. M. (2010), “Normative Commitment in the Workplace: A Theoretical Analysis and Re-conceptualization”, Human Resource Management Review, 20, 283–294.
  • Meyer, J. P., Stanley, L. J., Parfyonova, N. M. (2011), “Employee Commitment in Context: The Nature and Implication of Commitment Profiles”, Journal of Vocational Behavior, www.sciencedirect.com.
  • Nelson, B., Economy, P. (2010): Yöneticilik For Dummies Meraklısına, Doğan EgmontYayıncılık ve Yapımcılık, İstanbul.
  • Örnek, N. (2009), “Ödül Sistemleri ve Ödüllendirmenin Güdülenmeye Etkisi Üzerine İnşaat Sektöründe Bir Uygulama”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Shaw, J. D., Delery, J. E., Abdulla, M. H.A. (2003), “Organizational Commitment and Performance Among Guest Workers and Citizens of an Arab Country”, Journal of Business Research, 56, 1021– 1030.
  • Shields, J. (2007), Managing Employee Performance And Reward: Concepts, Practices, Strategies, Cambridge University Press, New York.
  • Subramaniam, N., McManus, L., Mia, L. (2002), “Enhancing Hotel Managers’ Organisational Commitment: an Investigation of The Impact of Structure, Needfor Achievement and Participative Budgeting”, International Journal of Hospitality Management, 21, 303–320.
  • Şahin, N. (2007), “Personel Güçlendirmenin İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama”, Basılmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Taşkın F., Dilek, R. (2010), “Örgütsel Güven ve Örgütsel Bağlılık Üzerine Bir Alan Araştırması”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, 37-46.
  • Tutar, H. (2007), “Erzurum’ da Devlet ve Özel Hastanelerde Çalışan Sağlık Personelinin İşlem Adaleti, İş Tatmini ve Duygusal Bağlılık Durumlarının İncelenmesi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 3, 97-120.
  • Wasti, S. A. (2003), “The Influence of Culturel Values on Antecedents of Organisational Commitment: An Individual-Level Analysis”, Applied Psychology: An International Review, 52 (4), 533-554.
  • Woods, S. A., West, M. A., (2010), The Psychology Of Work And Organizations, Seng Lee Press, Singapore.
  • Yazıcıoğlu, İ., Topaloğlu, G. I., (2009), “Örgütsel Adalet ve Bağlılık İlişkisi. Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 1/1, 3-16.
  • Yenipınar, U. (2005), “Özendirme ve Ödül Yönetimi”, Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi: İlkeler ve Uygulamalar, Editör: Demir, C., Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • http://www.istanbulkulturturizm.gov.tr/belge/1-93412/istanbul-turizm- istatistikleri---2011.html, Erişim Tarihi: 10.05.2011.
  • http://www.tdk.gov.tr/TR/Genel/SozBul.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA8498 16B2EF4376734BED947CDE&Kelime=%c3%b6d%c3%bcl, Erişim Tarihi: 28.10.2010.

THE EFFECT OF REWARDING ON ORGANIZATIONAL COMMITMENT IN HOTELS: A RESEARCH ON THE FIVE STAR HOTELS IN ISTANBUL

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 2, 71 - 89, 01.12.2012

Öz

Human Resources are the most important component of organizations. In a global world where competition is increasing day by day, effective and efficient employees provide significant advantages to organizations. Therefore, expectations of employees have to be satisfied by organizations. Rewards are one of the important means which are used to meet the needs and expectations of employees. The main goal of the rewarding systems is to attract the right people right on time, to retain and to motivate them. Organizational commitment plays an important and indispensible role in the developing business world in order to achieve the organizational goals. Organizational commitment is the result outcome satisfaction of employees’ demand and needs. Organizational commitment is an important instrument for producing quality goods and services as well as reducing employee turnover. In this study; the notions of rewarding, reward management and organizational commitment have been defined; the relationship between rewarding and organizational commitment has been examined. In the last part analysis and findings which have been gained by the questionnaire, that has been implemented on the employees who work in the five star hotels of Istanbul, in order to measure the effect of rewarding on organizational commitment have been displayed

Kaynakça

  • Aguanno, K. (2004), 101 Ways to Reward Team Members For $20 (or less), Multi- Media Publications Inc., Canada.
  • Akroyd, D., Legg, J., Jackowski, M. B., Adams, R. D. (2009), “The Impact of Selected Organizational Variables and Managerial Leadership on Radiation Therapists’ Organizational Commitment”, Radiography, 15, 113-120.
  • Allen, N. J. (2003), “Commentary Examining organizational commitment in China”, Journal of Vocational Behavior, 62, 511–515.
  • Armstrong, M. (1998), Managing People: Practical Guide For Line Managers, Kogan Page Limited, London.
  • Armstrong, M. (2002), Employee Reward, Thirt Edition, Chartered Institute Of Personnel And Devolopment, London.
  • Armstrong, M. (2007), A Handbook Of Employee Reward Management And Practice, 2nd Edition, Kogan Page Limited, London.
  • Armstrong, M. (2010), Armstrong’ s Handbook Of Reward Management Practise: Improving Performance Through Reward, 3rd Edition, Kogan Page Limited, London.
  • Armstrong, M., Brown D. (2006), Strategic Reward Making It Happen, Kogan Page Limited, London.
  • Armstrong, M., Murlis, H. (2007), Reward Mangement: A Handbook Of Remunaration Strategy And Practise, 5. Edition, Kogan Page Limited, London.
  • Balay, R. (2000), Yönetici ve Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Bayram, L. (2005), “Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık”, Sayıştay Dergisi, Sayı: 59, 125-139.
  • Bolat, O. İ., Bolat, T. (2008), “Otel İşletmelerinde Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İlişkisi”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (19), 75-94.
  • Boylu, Y., Pelit, E., Güçer, E. (2007), “Akademisyenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, Cilt: 44 Sayı: 511, 55-74.
  • Brown, D. (2001), Reward Strategies: From Intent To Impact, Chartered Institute Of Personnel And Devolopment, London.
  • Çakır, B. (2006), “SA 8000 Sosyal Sorumluluk Standardının Örgütsel Bağlılık ve İş Doyumuna Olan Etkileri”,Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü, İzmir.
  • Chang, H.-T., Chi, N.-W., Miao, M.-C. (2007), “Testing The Relationship Between Three-Component Organizational/Occupational Commitment and Organizational/Occupational Turnover Intention Using a Non Recursive Model”, Journal of Vocational Behavior, 70, 352-368.
  • Chen, Z. X., Francesco, A. M. (2003), “The Relationship Between The Three Components of Commitment and Employee Performance in China”, Journal of Vocational Behavior, 62, 490–510.
  • Cheng, Y., Stockdale, M. S. (2003), “The Validity of The Three-Component Model of Organizational Commitment in a Chinese Context”, Journal of Vocational Behavior, 62, 465–489.
  • Gözen, D. E. (2007), “İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Sigorta Şirketleri Üzerine Bir Uygulama, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara.
  • Gül, H. (2002), “Örgütsel Bağlılık Yaklaşımlarının Mukayesesi ve Değerlendirilmesi”, Ege Akademik Bakış, Cilt: 2,Sayı: 1, 37-56.
  • Güney, S. (2009), Davranış Bilimleri, 5. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Heffner, T. S., Rentsch, J. R. (2001), “Organizational Commitment and Social Interaction: A Multiple Constituencies Approach”, Journal of Vocational Behavior, 59, 471–490.
  • Hulpia, H., Devos, G. (2010), “How Distributed Leadership Can Make a Difference in Teachers’ Organizational Commitment? A Qualitative Study”, Teaching and Teacher Education An International Journal of Research and Studies, 26, 565–575.
  • İnce, M., Gül, H. (2005), Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık, Çizgi Kitapevi, Konya.
  • Keskin, A. (2010), “Ödüllendirmenin Ortaöğretim Okullarındaki Öğretmenleri ve Yöneticileri Güdüleme Düzeyi (Ankara İli Örneği)”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koçel, T. (2005), İşletme Yöneticiliği, 10. Baskı, Arıkan, Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Meyer, J. P., Allen, N. J. (1997), Commitment In The Workplace: Theory, Research And Application, Sage Publications Inc., USA.
  • Meyer, J. P., Herscovitch, L. (2001), “Commitment in The Workplace Toward a General Model”, Human Resource Mangement Review, 11, 299-326.
  • Meyer, J. P., Parfyonova, N. M. (2010), “Normative Commitment in the Workplace: A Theoretical Analysis and Re-conceptualization”, Human Resource Management Review, 20, 283–294.
  • Meyer, J. P., Stanley, L. J., Parfyonova, N. M. (2011), “Employee Commitment in Context: The Nature and Implication of Commitment Profiles”, Journal of Vocational Behavior, www.sciencedirect.com.
  • Nelson, B., Economy, P. (2010): Yöneticilik For Dummies Meraklısına, Doğan EgmontYayıncılık ve Yapımcılık, İstanbul.
  • Örnek, N. (2009), “Ödül Sistemleri ve Ödüllendirmenin Güdülenmeye Etkisi Üzerine İnşaat Sektöründe Bir Uygulama”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Shaw, J. D., Delery, J. E., Abdulla, M. H.A. (2003), “Organizational Commitment and Performance Among Guest Workers and Citizens of an Arab Country”, Journal of Business Research, 56, 1021– 1030.
  • Shields, J. (2007), Managing Employee Performance And Reward: Concepts, Practices, Strategies, Cambridge University Press, New York.
  • Subramaniam, N., McManus, L., Mia, L. (2002), “Enhancing Hotel Managers’ Organisational Commitment: an Investigation of The Impact of Structure, Needfor Achievement and Participative Budgeting”, International Journal of Hospitality Management, 21, 303–320.
  • Şahin, N. (2007), “Personel Güçlendirmenin İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama”, Basılmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Taşkın F., Dilek, R. (2010), “Örgütsel Güven ve Örgütsel Bağlılık Üzerine Bir Alan Araştırması”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, 37-46.
  • Tutar, H. (2007), “Erzurum’ da Devlet ve Özel Hastanelerde Çalışan Sağlık Personelinin İşlem Adaleti, İş Tatmini ve Duygusal Bağlılık Durumlarının İncelenmesi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 3, 97-120.
  • Wasti, S. A. (2003), “The Influence of Culturel Values on Antecedents of Organisational Commitment: An Individual-Level Analysis”, Applied Psychology: An International Review, 52 (4), 533-554.
  • Woods, S. A., West, M. A., (2010), The Psychology Of Work And Organizations, Seng Lee Press, Singapore.
  • Yazıcıoğlu, İ., Topaloğlu, G. I., (2009), “Örgütsel Adalet ve Bağlılık İlişkisi. Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 1/1, 3-16.
  • Yenipınar, U. (2005), “Özendirme ve Ödül Yönetimi”, Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi: İlkeler ve Uygulamalar, Editör: Demir, C., Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • http://www.istanbulkulturturizm.gov.tr/belge/1-93412/istanbul-turizm- istatistikleri---2011.html, Erişim Tarihi: 10.05.2011.
  • http://www.tdk.gov.tr/TR/Genel/SozBul.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA8498 16B2EF4376734BED947CDE&Kelime=%c3%b6d%c3%bcl, Erişim Tarihi: 28.10.2010.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Işıl Usta Bu kişi benim

Derman Küçükaltan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Usta, I., & Küçükaltan, D. (2012). ÖDÜLLENDİRMENİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ: İSTANBUL’DAKİ BEŞ YILDIZLI OTEL İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 71-89.