Ekonomik, sosyal ve kültürel alandaki gelişmelere ve ulusal kalkınmayakatkıda bulunan en önemli unsur eğitimdir. Eğitimin her kademesininayrı bir önemi vardır. Üniversitelerin ise eğitime katkıları tartışılmaz birgerçektir. Üniversitelerin bu öneminden dolayı sayılarında zamanla artışolmuştur. Ülkemizde de her il’e bir üniversite kapsamında yapılan çalışmalarsonucunda kurulan üniversiteler hala ihtiyacı karşılayamamaktadır. Buihtiyacı karşılamak amacıyla ya mevcut üniversitelerin kontenjanınıarttırmak ya da yeni üniversiteler kurmak gerekmektedir. İlçelerde üniversitelerin kendilerine sağlayacağı katkılardan dolayı bölgelerinde üniversite kurulmasını talep etmektedirler.Üniversite kurulması uygun olan ilçelerin objektif olarak belirlenmesiönemli bir husustur. Bu çalışmada, üniversite kurulması uygun olan ilçeleribelirlemek amacıyla çok kriterli karar verme yöntemlerinden AnalitikHiyerarşi Proses Yöntemi kullanılmıştır. Hem objektif hem de sübjektifdeğerlendirme kriterlerini dikkate alması, değerlendirmelerin tutarlılığınıkontrol etmesi, çok sayıda kritere göre alternatiflerin önceliklerinibelirlemesi sebebiyle bu yöntem tercih edilmiştir. Uygulama aşamasında,14 ilçe alternatifi arasından belirlenen kriterlere göre üniversite kurulmasıgerekli olan en uygun ilçeyi belirleyerek karar vericiye yardımcı olunmayaçalışılmıştır.Anahtar sözcükler: Çok Kriterli Karar Verme, Analitik Hiyerarşi Proses,Üniversite, İlçe, Sosyo-Ekonomik Gelişim.
Çok Kriterli Karar Verme Analitik Hiyerarşi Proses Üniversite İlçe Sosyo-Ekonomik Gelişim.
The most important factor contributing to the developments in the economic, social and cultural fields, and the national progress is education. Each stage of education has a particular importance. Especially, Universities’ contribution to education is an indisputable fact. The number of universities has been increased considering that importance of them. The ones established in our country as a result of the campaign “at least one university for each province” still can’t satisfy the demand. Therefore, it is necessary to increase the capacity or the number of these establishments. Moreover, counties,thinking the contribution provided by universities, demand the establishments in their regions. It is an important issue to determine the appropriate counties objectively to establish universities. In this study, Analytical Hierarchy Process Method, that is one of the multi-criteria decision making methods, has been used to decide the counties properly. This method is preferred to take both objective and subjective evaluation criteria into account, to check the consistency of evaluations, and to set the priorities of alternatives due to the numerous criteria. During the implementation phase, it has been worked to help the decision maker as determining the most appropriate county among the 14 alternatives to require to establish a university
Multi-Criteria Decision Making Analytic Hierarchy Process University County Socio-Economic Development.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 2 |