NE EĞİTİMDE NE DE İSTİHDAMDA OLAN GENÇLERE (NEET) YÖNELİK LİTERATÜRÜN BİBLİOMETRİK ANALİZİ
Yıl 2024,
Cilt: 13 Sayı: 2, 117 - 134, 31.12.2024
Uğur Çalışkan
,
Işıl Arıkan Saltık
,
Umut Avcı
,
Esra Çolak Yıldız
Öz
Gençlerin ekonomik hayatın dışında kalmaları, sadece bireysel değil, toplumsal olumsuz etkileri de beraberinde getirmektedir. Bu nedenle gençlerin sorunlarının çözülmesine yönelik politikaların geliştirilmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çerçevede, gençlerin ekonomik hayata dâhil ol(a)mamalarının nedenlerini ve sonuçlarını araştıran çalışmaların sayısı artmakta ve literatür genişlemektedir. Bununla birlikte, söz konusu literatürü sistematik olarak inceleyen ve bütüncül bir bakış açısı sunan çalışmalar kısıtlıdır. Bu çalışma, Scopus veri tabanından elde edilen veriler üzerinden gerçekleştirilen bibliyometrik analiz yöntemiyle Ne Eğitimde Ne İstihdamda Olmayan gençlere (NEET) ilişkin literatürün ana çalışma alanlarını ve gelişim süreçlerini belirlenmeyi amaçlamaktadır. Analiz sonuçları, NEET’lerle ilgili çalışmaların sayısının 2010 yılı öncesinde çok az iken sonraki dönemde geliştiğini göstermektedir. Sonuçlar, NEET tanımının kapsamı ve içeriği, NEET olmaya neden olan unsurlar ve NEET sorununun çözümü amacıyla gerçekleştirilen kamusal programların etkinliği konularında çalışmaların en çok atıf alan çalışmalar olduğunu ortaya koymuştur. Bunun ötesinde, literatürde yer alan çalışmaların çoğunlukla Avrupa bakış açısını yansıttığı, az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerdeki çalışmaların sayısının ise çok daha az olduğu belirlenmiştir. Çalışma sonuçları, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde de NEET’lere ilişkin çalışmalar yapılmasının yanı sıra NEET kavramının sektörel bazlı olarak incelenmesinin konu hakkındaki bilgi düzeyinin genişlemesi açısından gerekli olduğunu göstermektedir.
Destekleyen Kurum
Avrupa Birliği ile Türkiye Cumhuriyeti Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
Proje Numarası
TREESP1.2NEETPRO/P-03/34
Teşekkür
Bu çalışma, Avrupa Birliği ile Türkiye Cumhuriyeti Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından finanse edilen TREESP1.2NEETPRO/P-03/34 numaralı ve Menteşe’de Gençler İşte (Youth at Work in Menteşe) adlı proje ile desteklenmiştir.
Kaynakça
- Baggio, S., Iglesias, K., Deline, S., Studer, J., Henchoz, Y., Mohler-Kuo, M. ve Gmel, G. (2015). Not in Education, Employment, or Training Status among Young Swiss Men. Longitudinal Associations with Mental Health and Substance Use. Journal of Adolescent Health, 56, 238-243. http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.09.006.
- Bynner, J. ve Parsons, S. (2002). Social Exclusion and the Transition from School to Work: The Case of Young People Not in Education, Employment, or Training (NEET). Journal of Vocational Behavior, 60(2), 289-309. https://doi.org/10.1006/jvbe.2001.1868.
- Cuervo, H. ve Wyn, J. (2014). Reflections on the use of spatial and relational metaphors in youth studies. Journal of Youth Studies, 17(7), 901-915. https://doi.org/10.1080/13676261.2013.878796.
- Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N. ve Lim W.M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 133, 285-296. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070.
- Furlong, A. (2006). Not a very NEET solution: representing problematic labour market transitions among early school-leavers. Work, employment and society, 20(3), 553-569. https://doi.org/10.1177/0950017006067001.
- Goldman-Mellor, S., Caspi, A., Arseneault, L., Ajala, N., Ambler, A., Danese, A., Fisher, H., Hucker, A., Odgers, C., Williams, T., Wong, C. ve Moffitt, T.E. (2016). Committed to work but vulnerable: self-perceptions and mental health in NEET 18-year olds from a contemporary British cohort. Journal of Child Psychology and Psychiatry 57(2), 196-203. https://doi.org/10.1111/jcpp.12459.
- Hassan, T.H., Salem, A.E., and Abdelmoaty, M.A. (2022). Impact of Rural Tourism Development on Residents’ Satisfaction with the Local Environment, Socio Economy and Quality of Life in Al Ahsa Region, Saudi Arabia. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 4410. https://doi.org/10.3390/ijerph19074410.
- Hussain, W.M.H.W. (2023). Evolution and trends of hikikomori: a bibliometrics Analysis. International Journal of Psychiatry in Clinical Practice, 27(4), 385-396. https://doi.org/10.1080/13651501.2023.2233580.
- Ikra, S.S., Rahman, M.A., Wanke, P. ve Azad, M.A.K. (2021). Islamic banking efficiency literature (2000-2020): a bibliometric Analysis and research front mapping. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 14(5), 1043-1060. https://doi.org/10.1108/IMEFM-05-2020-0226.
- Kato, T.A., Kanba S. ve Teo, A.R. (2019). Hikikomori: Multidimensional understanding, assessment, and future international perspectives. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 73, 427-440. https://doi.org/10.1111/pcn.12895.
- Khussainova, Z., Gazizova, M., Abauova, G., Zhartay, Z. ve Raikhanova, G. (2023). Problems of Generating Productive Employment in the Youth Labor Market as a Dominant Risk Reduction Factor for the NEET Youth Segment in Kazakhstan. Economies, 11(4), 116. https://doi.org/10.3390/economies11040116.
- Kokol, P., Blažun Vošner, H. ve Završnik, J. (2021). Application of bibliometrics in medicine: a historical bibliometrics analysis. Health Information & Libraries Journal, 38(2), 125-138. https://doi.org/10.1111/hir.12295.
- Liang, Z-X. ve Hui, T-K. (2016). Residents’ quality of life and attitudes toward tourism development in China. Tourism Management, 57, 56-67. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.05.001.
- Lőrinc, M., Ryan, L., D’Angelo, A. ve Kaye, N. (2020). De-individualising the ‘NEET problem’: An ecological systems Analysis. European Educational Research Journal, 19(5), 412-427. https://doi.org/10.1177/1474904119880402.
- Lu, K., Liao, H. ve Zavadskas, E. K. (2021). An overview of fuzzy techniques in supply chain management: bibliometrics, methodologies, applications and future directions. Technological and Economic Development of Economy, 27(2), 402-458. https://doi.org/10.3846/tede.2021.14433.
- Marzana, D., Ellena, A.M., Martinez-Damia, S., Ribeiro, A.S., Roque, I., Sousa, J.C., Agahi, O., Dempere, M.S.P. ve Prieto-Flores, O. (2024). Public Employment Services and Strategic Action towards Rural NEETs in Mediterranean Europe. Social Sciences, 13(7). https://doi.org/10.3390/socsci13010007.
- Matli, W. ve Ngoepe, M. (2021). Life situations and lived experiences of young people who are not in education, employment, or training in South Africa. Education + Training, 63(9), 1242-1257. https://doi.org/10.1108/ET-10-2019-0231.
- Mawn, L., Oliver, E.J., Akhter, N., Bambra, C.L., Torgerson, C., Bridle, C. ve Stain, H.J. (2017). Are we failing young people not in employment, education or training (NEETs)? A systematic review and meta-analysis of re-engagement interventions. Systematic Reviews, 6, 16. https://doi.org/10.1186/s13643-016-0394-2.
- Noh, H. ve Lee, B.J. (2017). Risk factors of NEET (Not in Employment, Education or Training) in South Korea: an empirical study using panel data. Asia Pacific Journal of Social Work and Development, 27(1), 28-38. http://dx.doi.org/10.1080/02185385.2017.1289860.
- O'Dea, B., Glozier, N., Purcell, R. McGorry, P.D., Scott, J., Feilds, K-L., Hermens, D.F., Buchanan, J. Scott, E.M., Yung, A.R., Killacky, E., Guastella, A.J., Hickie, I.B. (2014). A cross-sectional exploration of the clinical characteristics of disengaged (NEET) young people in primary mental healthcare. BMJ Open, 4, e006378. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2014-006378.
- Paabort, H., Flynn, P., Beilmann, M. ve Petrescu, C. (2023). Policy responses to real world challenges associated with NEET youth: a scoping review. Frontiers in Sustainable Cities, 5, 1154464. https://doi.org/10.3389/frsc.2023.1154464.
- Pacelli, L., Trentini F., Filandri M. (2023), An analysis of NEET youths in EU in a longitudinal perspective, Sinappsi, XIII(1), 68-87.
- Park, M., Lee, S., Nam, K.C., Noh H., Lee, S., ve Lee B.J. (2020). An evaluation of the youth employment support program in South Korea: Focusing on the outcome of preventing NEET. Children and Youth Services Review, 110, 104747. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104747.
- Paterson-Young, C. ve Denny, S. (2022) A critical study of alternative education provisions for young people aged 16 to 24 years in the United Kingdom. Journal of Education and Work, 35, 6-7, 666-679. https://doi.org/10.1080/13639080.2022.2126971.
- Pennoni, F. ve Bal-Domańska, B. (2022). NEETs and Youth Unemployment: A Longitudinal Comparison Across European Countries. Social Indicators Research, 162, 739-761. https://doi.org/10.1007/s11205-021-02813-5.
- Petrescu, C., Ellena, A.M., Fernandes-Jesus, M. ve Marta, E. (2022). Using Evidence in Policies Addressing Rural NEETs: Common Patterns and Differences in Various EU Countries. Youth & Society 54, 69S-88S. https://doi.org/10.1177/0044118X211056361.
- Raghupathi, V. ve Raghupathi, W. (2020). The influence of education on health: an empirical assessment of OECD countries for the period 1995-2015. Archives of Public Health 78, 20. https://doi.org/10.1186/s13690-020-00402-5.
- Rahmani, H. ve Groot, W. (2023). Risk Factors of Being a Youth Not in Education, Employment or Training (NEET): A Scoping Review. International Journal of Educational Research, 120, 102198. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102198
- Roberts, S. (2011). Beyond ‘NEET’ and ‘tidy’ pathways: considering the ‘missing middle’ of youth transition studies. Journal of Youth Studies, 14(1), 21-39. https://doi.org/10.1080/13676261.2010.489604.
- Rodwell, L., Romaniuk, H., Nilsen, W., Carlin, J.B., Lee, K.J., ve Patton, G.C. (2018). Adolescent mental health and behavioural predictors of being NEET: a prospective study of young adults not in employment, education, or training. Psychological Medicine. 48(5), 861-871. https://doi.org/10.1017/S0033291717002434.
- Simoes, F., Erdoğan, E., Muratović, M. ve Sik, D. (2022). Scrutinising the Exceptionalism of Young Rural NEETs: A Bibliometric Review. Youth & Society, 54(2S), 8S-28S. https://doi.org/10.1177/0044118X211040534.
- Yates, S., Harris, A., Sabates, R. ve Staff, J. (2011). Early Occupational Aspirations and Fractured Transitions: A Study of Entry into ‘NEET’ Status in the UK. Journal of Social Policy, 40(3), 513-534. https://doi.org/10.1017/S0047279410000656.