Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effects of Covid19 PandemicProcess on Parents Working From Home and Their Children

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 48, 28.07.2021

Öz

This study aims to determine the problems experienced by the school principals about their roles during the induction process of teachers and their suggestions for the improvement of the process. Based on the qualitative research method, one nested case pattern is used in the study. Criterion sampling and easily accessible sampling techniques were used to determine the participants. The study group consists 10 school principals . The data were collected using a semi-structured interview form developed by the researchers. Content analysis was used for the analysis of the data.The results showed that school principals prefer face-to-face communication while communicating with teachers, but they do not use other communication channels effectively in the process. It is observed that school principals do not provide sufficient feedback to the teachers and have a negative perception of the concept of feedback. According to opinions of the principals the suggestions are as follows; the training should be completed before the profession, the teachers shouldn’t be responsible of any courses during the induction process, the legislation should be reviewed rather than changed frequently, some standards should be set and an assessment based on concrete data should be applied and sharing experiences would be an another option.

Kaynakça

  • Akoğlu, G. ve Karaaslan B. T. (2020). COVID-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103
  • Akgün E.,Yeşilyaprak B. (2011). Anne Çocuk Oyun Etkileşiminde Niteliksel Boyut: Annelerin Sözel İfadelerinin Değerlendirilmesi. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 40, 11-20
  • Alisinanoğlu, F., Karabulut, R. ve Türksoy, E. (2020). Pandemi Sürecinde Çocukluk Dönemi Korkularına Yönelik Aile Görüşleri. Uluslar arası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi,(6) 14, 547 –568.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı).Pegem Yayınları.
  • Cambridge, (2020). https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/pandemic. 14.07.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Cnntürk, (2020).(https://www.cnnturk.com/dunya/dunyayi-kasip-kavurdu-koronavirus-salgininin-100-gunu?page=22. 14.07.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Cimon-Paquet C. Tétreault, ÉBernier, A. (2019). Earlyparent–childrelationshipsandchildsleep at school age. Journal of AppliedDevelopmentalPsychology.64
  • Collins, W. A.,Maccoby, E. E., Steinberg,L., Hetherington, E. M., &Bornstein, M. H. (2000). Contemporaryresearch on parenting: Thecasefornatureandnurture. AmericanPsychologist,55, 218–232.
  • Collins, N. L.,ve Read, S. J. (1990). Adultattachmentstylesworking modelsandrelationshipquality in datingcouples. Journal of PersonalityandSocialPsychology, 58, 644-663.
  • Coyne,L.W.,Gould, E.R., Grimaldi, M., Wilson, K. G., Baffuto, G., Biglan, A. (2020). First thingsfirst: Parentpsychologicalflexibilityand self-compassionduring COVID-19. Behavior Analysis in Practice. https://doi.org/10.1007/s40617-020-00435-w
  • Creswell J. W. (2017). Resaerch Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir) Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları(s. 201-202) içinde. Nobel Yayınları.
  • Creswell, C., ve Willetts, L. (2012). Overcoming Your Child's Fears and Worries. UK: Hachette
  • Çağdaş, A., Seçer, Z. (2006). Anne Baba Eğitimi, (2. Baskı). Kök Yayıncılık.
  • Çakıcı S. (2006). Alt Ve Üst Sosyoekonomik Düzeydeki Ailelerin Anne-Çocuk İlişkilerinin Ve Aile İşlevlerinin Anne-Çocuk İlişkilerine Etkisinin İncelenmesi.Ankara Gazi Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • David, K.M. ve Murphy, B.C.(2007). Interparentalconflictandpreschoolers’ peerrelations: Themoderatingroles of temperamentandgender. Social Development,16 (1),1-23.
  • Dereli E. ve Dereli B. M. (2017). Ebeveyn-Çocuk İlişkisinin Okul Öncesi Dönem Çocukların Psikososyal Gelişimlerini Yordaması.YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of EducationFaculty), XIV, 1 (227), 250-258
  • Euronews, (2020).https://tr.euronews.com/2020/01/30/dso-koronavirus-salg-n-yla-ilgili-uluslararas-kamu-sagl-g-acil-durumu-ilan-etti14.07.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Euronews, (2020). (https://tr.euronews.com/2020/05/04/dunyada-covid-19-salg-n-n-ilk-100-gununde-yasananlar-ilk-nerede-ortaya-c-kt-nas-l-yay-ld).
  • Evirgen N. (2010).Aile İçi Örüntülerin Çocukların Algıları Açısından İncelenmesi.Ankara Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji (Uygulamalı Psikoloji) Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi
  • German, L. (1994). Cinsiyet, Sınıf ve Sosyalizm.Babil Yayınları
  • Goldberg, H. (1996). Erkek Olmanın Tehlikeleri. (Çeviri, Selçuk Budak). Öteki Yayınevi.
  • İçişleri Bakanlığı, (2020).(https://www.icisleri.gov.tr/2-gun-sokaga-cikma-yasagi
  • Kağıtçıbaşı, Ç., Bekman, S. ve Sunar, D. (2003) Başarı Ailede Başlar, Ya-Pa Yayınları.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-19 Pandemisinin Toplumsal Etkileri, Değişim ve Güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi 4(1), 3-15
  • Koçak, Z. ve Harmancı, H. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde ailede ruh sağlığı. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (5), 183-207.
  • Kocatepe B. ve Bilgi S. (2018) “Toplumsal Bir İnşa Olarak Babalık: Annelerin Yaşam Öykülerinde Baba İmgesi ” Fe Dergi, 10(2), 43-59.
  • Lau, JT, Yang, X, Tsui, HY, Pang, E, Wing, YK. (2006). Positive mental health-related impacts of the sars epidemic on the general public in Hong Kong and their associations with other negative impacts. J. Infect (53), 114–124
  • Mathijssen, JJJP, Koot, HM, Verhulst, FC, De Bruyn, EEJ ve Oud, JHL (1998).Therelationshipbetweenmutualfamilyrelationsandchildpsychopathology.Journal ofChild PsychologyandPsychiatry,39(4), 477–487.https://doi.org/10.1017/S0021963098002388
  • Merrıam, Sherridan B. (2013). QualitativeResearch, a Guide of Design andİmplementation(Çev. Ed. Selahattin Turan)Nitel Araştırma, Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber.(s. 16-85) içinde. Nobel Yayınları.
  • Murry, VM, Brody, GH. (1999). Self-regulationand self-worth of Black childrenreared in economicallystressed, rural, singlemotherheadedfamilies: Thecontributions of risk andprotectivefactors. Journal of FamilyIssues. 20:458–484
  • Ogelman, H. G., ve Çabuk, F. U. (2013). 5 yaş çocuklarının sosyal konumlarının anne babalarının kabul red düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitsü Dergisi, 2(18).
  • Özyürek A. ve Gürleyik S. (2016) Anne Babaların Okul Öncesi Dönem Çocukları İle Etkileşimlerinde Oyunun Yeri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi (TheJournal of International SocialResearch),9(42)
  • Prasso, S. (2019). China’s divorce spike is a warning to rest of locked-down world. Bloomberg Businessweek. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-31/divorces-spike-in-china-after-coronavirus-quarantines. 28.06.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Sakarya, D. Ve Güneş, C. (2013). Van depremi sonrasında travma sonrası stres bozukluğu belirtilerinin psikolojik dayanıklılık ile ilişkisi. Kriz Dergisi.21(1), 25-32. DOI:10.1501/Kriz_0000000335
  • Schonfeld, D. J. ve Demaria, T. (2015). Providingpsychosocialsupporttochildrenandfamilies in theaftermath of disastersandcrises. Pediatrics, 136(4), 1120-1130.
  • Segrin, C. ve Flora, J. (2005). Familycommunication. NJ: Lawrence ErlbaumAssociate.Sezen, F. (2009). İnfluenzaPandemileri. Türk Hij. Den. Biyol. Derg,66 (2) Ek 2
  • Spinelli M, Lionetti F, Pastore M andFasolo M (2020).Parents' StressandChildren'sPsychologicalProblems in FamiliesFacingthe COVID-19 Outbreak in Italy.Frontiers inPsychology.11:1713. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01713
  • Stern D. N.,Bruschweiler-Stern N., ve Freeland A., 2013. Bir Annenin Doğuşu. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ural O., Güven G., Azkeskin K. E., Sezer T., Yılmaz E., Akşın E., Bayındır, D. (2014). Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Annelerin Kabul-Red Düzeyleri İle Sosyal Davranış Denetimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Bayındır Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 456-471
  • Varol, G., Tokuç, B. (2020). Halk sağlığı boyutuyla türkiye’de covıd-19 pandemisinin değerlendirilmesi. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3): 579 -594
  • Yavuzer, H.(2009). Ana-Baba ve Çocuk.(20. Basım).Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve ŞimşekH., (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık Yörükoğlu, A.(2004). Gençlik Çağı.(12. Basım). Özgür Yayınları: 13-203.

Covid19 Pandemi SürecininEvdenÇalışanEbeveynler ve Çocuklarına Etkileri / Effects of Covid19 PandemicProcess on Parents Working From Home and Their Children

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 48, 28.07.2021

Öz

Bu çalışmayla, Covid-19 pandemisi sürecinde evde kalmak zorunda kalananne ve babaların, çocuklarıyla ilişkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda amaçlı örneklem türlerinden tipik durum örneklemesi kullanılarak COVID-19 salgını sırasında yedi hafta boyunca evde kalan 11 ebeveyne ulaşılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılarak desenlenmiştir. Veri, gönüllü katılımcılarla yapılan telefon görüşmelerinin onayları doğrultusunda kaydedilmesi ile elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan yedi soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma; anne ve babaların süreçten benzer şekilde etkilendiklerini ve pandeminin ebeveynlerde korku, kaygı, endişe, çaresizlik, öfke gibi duygulara sebep olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca pandemi sürecinde babaların çocukları ile daha uzun süre zaman geçirme ve ebeveynlik sorumluluklarını üstlenme açısından değiştikleri saptanmıştır. Ayrıca, annelerin online çalışmaya ek olarak ev işlerini yapmayı sürdürdükleri, çocuklara sınır koymak açısından ebeveynleri zorlayan bir sürecin yaşandığı büyük anne ve büyük babanın desteğinin bu süreçte kolaylaştırıcı işlev gördüğü saptanmıştır. Çocukların uzaktan eğitim kapsamında okullarından ayrı kalmaları ile ebeveynler, çocukların sosyalleşme, oyun, özgüven, kendini ifade etme gibi gelişimsel ihtiyaçlarını ev ortamında yaptıkları uygulamalarla desteklemişlerdir. Pandemi sürecinde baba çocuk ilişkisinin dinamiklerinin derinlemesine araştırılması ve babalığın değişiminde etkili olan faktörlerin belirlenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akoğlu, G. ve Karaaslan B. T. (2020). COVID-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103
  • Akgün E.,Yeşilyaprak B. (2011). Anne Çocuk Oyun Etkileşiminde Niteliksel Boyut: Annelerin Sözel İfadelerinin Değerlendirilmesi. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 40, 11-20
  • Alisinanoğlu, F., Karabulut, R. ve Türksoy, E. (2020). Pandemi Sürecinde Çocukluk Dönemi Korkularına Yönelik Aile Görüşleri. Uluslar arası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi,(6) 14, 547 –568.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı).Pegem Yayınları.
  • Cambridge, (2020). https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/pandemic. 14.07.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Cnntürk, (2020).(https://www.cnnturk.com/dunya/dunyayi-kasip-kavurdu-koronavirus-salgininin-100-gunu?page=22. 14.07.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Cimon-Paquet C. Tétreault, ÉBernier, A. (2019). Earlyparent–childrelationshipsandchildsleep at school age. Journal of AppliedDevelopmentalPsychology.64
  • Collins, W. A.,Maccoby, E. E., Steinberg,L., Hetherington, E. M., &Bornstein, M. H. (2000). Contemporaryresearch on parenting: Thecasefornatureandnurture. AmericanPsychologist,55, 218–232.
  • Collins, N. L.,ve Read, S. J. (1990). Adultattachmentstylesworking modelsandrelationshipquality in datingcouples. Journal of PersonalityandSocialPsychology, 58, 644-663.
  • Coyne,L.W.,Gould, E.R., Grimaldi, M., Wilson, K. G., Baffuto, G., Biglan, A. (2020). First thingsfirst: Parentpsychologicalflexibilityand self-compassionduring COVID-19. Behavior Analysis in Practice. https://doi.org/10.1007/s40617-020-00435-w
  • Creswell J. W. (2017). Resaerch Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir) Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları(s. 201-202) içinde. Nobel Yayınları.
  • Creswell, C., ve Willetts, L. (2012). Overcoming Your Child's Fears and Worries. UK: Hachette
  • Çağdaş, A., Seçer, Z. (2006). Anne Baba Eğitimi, (2. Baskı). Kök Yayıncılık.
  • Çakıcı S. (2006). Alt Ve Üst Sosyoekonomik Düzeydeki Ailelerin Anne-Çocuk İlişkilerinin Ve Aile İşlevlerinin Anne-Çocuk İlişkilerine Etkisinin İncelenmesi.Ankara Gazi Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • David, K.M. ve Murphy, B.C.(2007). Interparentalconflictandpreschoolers’ peerrelations: Themoderatingroles of temperamentandgender. Social Development,16 (1),1-23.
  • Dereli E. ve Dereli B. M. (2017). Ebeveyn-Çocuk İlişkisinin Okul Öncesi Dönem Çocukların Psikososyal Gelişimlerini Yordaması.YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of EducationFaculty), XIV, 1 (227), 250-258
  • Euronews, (2020).https://tr.euronews.com/2020/01/30/dso-koronavirus-salg-n-yla-ilgili-uluslararas-kamu-sagl-g-acil-durumu-ilan-etti14.07.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Euronews, (2020). (https://tr.euronews.com/2020/05/04/dunyada-covid-19-salg-n-n-ilk-100-gununde-yasananlar-ilk-nerede-ortaya-c-kt-nas-l-yay-ld).
  • Evirgen N. (2010).Aile İçi Örüntülerin Çocukların Algıları Açısından İncelenmesi.Ankara Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji (Uygulamalı Psikoloji) Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi
  • German, L. (1994). Cinsiyet, Sınıf ve Sosyalizm.Babil Yayınları
  • Goldberg, H. (1996). Erkek Olmanın Tehlikeleri. (Çeviri, Selçuk Budak). Öteki Yayınevi.
  • İçişleri Bakanlığı, (2020).(https://www.icisleri.gov.tr/2-gun-sokaga-cikma-yasagi
  • Kağıtçıbaşı, Ç., Bekman, S. ve Sunar, D. (2003) Başarı Ailede Başlar, Ya-Pa Yayınları.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-19 Pandemisinin Toplumsal Etkileri, Değişim ve Güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi 4(1), 3-15
  • Koçak, Z. ve Harmancı, H. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde ailede ruh sağlığı. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (5), 183-207.
  • Kocatepe B. ve Bilgi S. (2018) “Toplumsal Bir İnşa Olarak Babalık: Annelerin Yaşam Öykülerinde Baba İmgesi ” Fe Dergi, 10(2), 43-59.
  • Lau, JT, Yang, X, Tsui, HY, Pang, E, Wing, YK. (2006). Positive mental health-related impacts of the sars epidemic on the general public in Hong Kong and their associations with other negative impacts. J. Infect (53), 114–124
  • Mathijssen, JJJP, Koot, HM, Verhulst, FC, De Bruyn, EEJ ve Oud, JHL (1998).Therelationshipbetweenmutualfamilyrelationsandchildpsychopathology.Journal ofChild PsychologyandPsychiatry,39(4), 477–487.https://doi.org/10.1017/S0021963098002388
  • Merrıam, Sherridan B. (2013). QualitativeResearch, a Guide of Design andİmplementation(Çev. Ed. Selahattin Turan)Nitel Araştırma, Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber.(s. 16-85) içinde. Nobel Yayınları.
  • Murry, VM, Brody, GH. (1999). Self-regulationand self-worth of Black childrenreared in economicallystressed, rural, singlemotherheadedfamilies: Thecontributions of risk andprotectivefactors. Journal of FamilyIssues. 20:458–484
  • Ogelman, H. G., ve Çabuk, F. U. (2013). 5 yaş çocuklarının sosyal konumlarının anne babalarının kabul red düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitsü Dergisi, 2(18).
  • Özyürek A. ve Gürleyik S. (2016) Anne Babaların Okul Öncesi Dönem Çocukları İle Etkileşimlerinde Oyunun Yeri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi (TheJournal of International SocialResearch),9(42)
  • Prasso, S. (2019). China’s divorce spike is a warning to rest of locked-down world. Bloomberg Businessweek. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-31/divorces-spike-in-china-after-coronavirus-quarantines. 28.06.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Sakarya, D. Ve Güneş, C. (2013). Van depremi sonrasında travma sonrası stres bozukluğu belirtilerinin psikolojik dayanıklılık ile ilişkisi. Kriz Dergisi.21(1), 25-32. DOI:10.1501/Kriz_0000000335
  • Schonfeld, D. J. ve Demaria, T. (2015). Providingpsychosocialsupporttochildrenandfamilies in theaftermath of disastersandcrises. Pediatrics, 136(4), 1120-1130.
  • Segrin, C. ve Flora, J. (2005). Familycommunication. NJ: Lawrence ErlbaumAssociate.Sezen, F. (2009). İnfluenzaPandemileri. Türk Hij. Den. Biyol. Derg,66 (2) Ek 2
  • Spinelli M, Lionetti F, Pastore M andFasolo M (2020).Parents' StressandChildren'sPsychologicalProblems in FamiliesFacingthe COVID-19 Outbreak in Italy.Frontiers inPsychology.11:1713. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01713
  • Stern D. N.,Bruschweiler-Stern N., ve Freeland A., 2013. Bir Annenin Doğuşu. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ural O., Güven G., Azkeskin K. E., Sezer T., Yılmaz E., Akşın E., Bayındır, D. (2014). Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Annelerin Kabul-Red Düzeyleri İle Sosyal Davranış Denetimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Bayındır Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(14), 456-471
  • Varol, G., Tokuç, B. (2020). Halk sağlığı boyutuyla türkiye’de covıd-19 pandemisinin değerlendirilmesi. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3): 579 -594
  • Yavuzer, H.(2009). Ana-Baba ve Çocuk.(20. Basım).Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve ŞimşekH., (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık Yörükoğlu, A.(2004). Gençlik Çağı.(12. Basım). Özgür Yayınları: 13-203.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şükran Arslan-dikme Bu kişi benim

Bülent Kadri Gültekin Bu kişi benim 0000-0001-5594-7603

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arslan-dikme, Ş., & Gültekin, B. K. (2021). Covid19 Pandemi SürecininEvdenÇalışanEbeveynler ve Çocuklarına Etkileri / Effects of Covid19 PandemicProcess on Parents Working From Home and Their Children. Education & Youth Research, 1(1), 31-48.

Creative Commons License   The content of the Education and Youth Research is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.